Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 09 december 2015 19:00:00
Algemene vergader informatie
AGENDA
Datum 9 december 2015
Aanvang 19.00 uur
Locatie Stadhuis
a. Doel van Oordeelsvorming
Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk.
Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór 30 november 2015, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail.
Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
Maandagmorgen 7 december 2015 uiterlijk 09.00 uur indienen bij de raadsgriffie Margo
Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Vragen aan het college over geagendeerde en niet
19.00 uur – 19.05 uur geagendeerde onderwerpen
Voorzitter Alexander Vervoort
Portefeuillehouder Vertegenwoordiger namens CollegeMarjan Schuman, VenLokaal
Mogelijke problemen van Persoonsgebonden Budget Houders in 2016
In Dagblad “De Limburger” van 1 december 2015 lezen wij dat uit een overzicht va het ministerie van VWS blijkt dat veel gemeenten de benodigde gegevens voor de uitbetaling van de Persoonsgebonden budgetten nog niet hebben aangeleverd en dat daardoor in 2016 de soepele uitbetaling aan PGB houders net zoals dit jaar weer in gevaar komt.
Onze vragen aan het college zijn:Wat is de stand van zaken in de gemeente Venlo wat betreft het aanleveren van de benodigde gegevens?
Indien PGB-houders in problemen komen doordat de gemeente Venlo de data nog niet hebben doorgegeven (of door andere administratieve reden zoals dit jaar het geval was) in problemen komen, gaat u dan ook in 2016 acties ondernemen om deze mensen te ondersteunen?
Hoe gaat mogelijke ondersteuning vorm krijgen?
Ineke Hendrickx, GroenLinks
Veilig Thuis
Dagblad de Limburger meldt op 4 december 2015 dat Veilig Thuis Noord- en Midden-Limburg, het regionale meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling, volgens de Inspectie Jeugdzorg en Inspectie voor de Gezondheidszorg niet alle wettelijke voorwaarden voldoet. Het ontbreekt aan een goed registratiesysteem, er is geen vertrouwensarts 24 uur bereikbaar en onderzoeken starten soms te traag op.
o Graag een toelichting op wat er aan de hand is.
o Is de hulpverlening hierdoor tekortgeschoten?
o Op welke termijn gaat Veilig Thuis wel voldoen aan de wettelijke voorwaarden?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Domein Ruimte en Economie
HAMERSTUK
Voorzitter Alexander Vervoort
Portefeuillehouder Wethouder Teeuwen
Toelichting
Dit bestemmingsplan is gebaseerd op het collegebesluit van 25 september 2012 om met 13 ondernemers overeenkomsten aan te gaan in het kader van gebiedsontwikkeling van het Maasdal Velden. Alle betrokken ondernemers hebben de wijzigingsovereenkomst getekend en zijn akkoord gegaan met de gewijzigde condities. Het initiatief is daarmee geheel bij de ondernemers zelf komen te liggen.Een van de te verwijderen bedrijven in het kader van dit project betreft het glastuinbouwbedrijf aan de Ebberstraat 8. In ruil voor de beëindiging van het bedrijf zal de ondernemer een bouwkavel verkrijgen aan de Beckersweg ongenummerd in Venlo-Oost en zal de status van de huidige woning aan de Ebberstraat 8 worden gewijzigd van een bedrijfswoning naar een burgerwoning.
Er is één zienswijze ingediend, doch deze heeft niet geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.
Met de initiatiefnemer is een planschade-verhaalsovereenkomst gesloten. Vaststelling van een exploitatieplan is niet nodig.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Domein Ruimte en Economie
HAMERSTUK
Voorzitter Alexander Vervoort
Portefeuillehouder Wethouder Teeuwen
Toelichting
Dit bestemmingsplan is gebaseerd op het collegebesluit van 25 september 2012 om met 13 ondernemers overeenkomsten aan te gaan in het kader van gebiedsontwikkeling van het Maasdal Velden. Alle betrokken ondernemers hebben de wijzigingsovereenkomst getekend en zijn akkoord gegaan met de gewijzigde condities. Het initiatief is daarmee geheel bij de ondernemers zelf komen te liggen.Een van de te verwijderen bedrijven in het kader van dit project betreft het glastuinbouwbedrijf aan de Ebberstraat 8. In ruil voor de beëindiging van het bedrijf zal de ondernemer een bouwkavel verkrijgen aan de Beckersweg ongenummerd in Venlo-Oost en zal de status van de huidige woning aan de Ebberstraat 8 worden gewijzigd van een bedrijfswoning naar een burgerwoning.
Er is één zienswijze ingediend, doch deze heeft niet geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.
Met de initiatiefnemer is een planschade-verhaalsovereenkomst gesloten. Vaststelling van een exploitatieplan is niet nodig.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Domein Ruimte en Economie
HAMERSTUK
Voorzitter Alexander Vervoort
Portefeuillehouder Wethouder Teeuwen
Toelichting
Met de vaststelling en de inwerkingtreding van dit bestemmingsplan worden een aantal omissies hersteld, die geconstateerd zijn bij de bestemmingsplannen, die opgesteld zijn in het kader van de actualisatie en reguliere onderhoud. Het plan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk.Tegen het ontwerp bestemmingsplan Veegplan Stedelijk gebied 2015 zijn gedurende de terinzagelegging zes zienswijzen ingekomen. De zienswijzen hebben op enkele onderdelen aanleiding gegeven tot aanpassing van het bestemmingsplan. Alle noemenswaardige wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan zijn opgenomen in de “Nota van wijzigingen”.
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de nota van zienswijzen en de zienswijzen gedeeltelijk of niet over te nemen (zie aldaar voor uitleg). De raad wordt tevens verzocht geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien er in het gebied geen particuliere eigenaren zijn, waarmee een exploitatieovereenkomst tot kostenverhaal gesloten moet worden.
Gelet hierop wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen. Tenslotte wordt de raad voorgesteld het bestemmingsplan Veegplan Stedelijk gebied 2015 gewijzigd vast te stellen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Domein Ruimte en Economie
Voorzitter Alexander Vervoort
Portefeuillehouder Wethouder Teeuwen
Toelichting
Gemeente Venlo is als eigenaar verantwoordelijk voor het planmatig onderhoud aan ca. 140 gemeentelijke gebouwen en ca. 430 kunstwerken. Elke drie jaar wordt aan de raad een onderhoudsplan voorgelegd. Aan de hand van een meerjaren onderhoudsplan wordt inzicht verkregen welke budgetten op welke momenten nodig zijn om de gemeentelijke gebouwen en kunstwerken op het vooraf afgesproken kwaliteitsniveau in stand te houden. De kostenramingen van de onderhoudsmaatregelen worden op marktconformiteit getoetst.Uitgangspunten
De raad wordt nu gevraagd om het meerjarenplan onderhoud gebouwen en kunstwerken voor 2016-2025 vast te stellen. Daarmee wordt ingestemd met de volgende uitgangspunten:
• Het gewenste kwaliteitsniveau van het gemeentelijk vastgoed terug te brengen van niveau 4 (matig) naar niveau 3 (redelijk) conform het gebouwen beheersplan dat in 2006 door de raad is vastgesteld. Volgens college is het nu namelijk niet meer verantwoord om de tijdelijke verlaging van het kwaliteitsniveau conform raadsbesluit 2012-81 door te zetten en de gebouwen nog langer op een matig kwaliteitsniveau te onderhouden.
• De huidige dotatie aan de voorzieningen á 2,4 miljoen per jaar wordt op het bestaande niveau gehandhaafd maar is ontoereikend om de gebouwen op kwaliteitsniveau 3 te onderhouden. Jaarlijks wordt via de begrotingscyclus extra geld gevraagd voor grote vervangingen van bouw- en installatiedelen. Bij aanvragen kan de gemeenteraad in afwijking van het vastgestelde kwaliteitsniveau (niveau 3, redelijk) alsnog besluiten om bepaald vastgoed op een lager kwaliteitsniveau te houden. Jaarlijks is voor de komende 10 jaar gemiddeld 3,3 miljoen euro nodig om de gebouwen te onderhouden op kwaliteitsniveau 3. Dit is 0,9 miljoen meer dan de dotaties aan de voorzieningen.
Toelichting
Door uitgaven voor grote onderhoudswerkzaamheden niet meer volledig uit de voorziening te financieren, vervalt het nivellerend effect van de voorziening. Een constante jaarlijkse dotatie wordt ingeruild voor jaarlijkse voorstellen met een wisselende omvang met bijbehorende uitschieters. Hierdoor worden de kapitaalslasten van de objecten hoger, bij een gelijk blijvende dotatie aan de voorziening.
• Het toepassen van een schattingswijziging voor vervangingsinvesteringen in bestaand gemeentelijk vastgoed.
• Het vaststellen van de dotaties aan de voorzieningen gespecificeerd per gebouw.
• Het opheffen van de onderhoudsvoorziening van de schoolgebouwen uiterlijk 31 december 2016. De schoolbesturen zijn vanaf 2015 namelijk zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en krijgen hier vanuit het rijk ook rechtstreeks de financiële middelen voor.
• Gereserveerde onderhoudsmiddelen van het stadskantoor vanaf 2016 via een jaarlijkse dotatie toe te voegen aan de onderhoudsvoorziening ‘Ambtelijke gebouwen’.
• Verlenen en aanpassen van de kredieten conform de geraamde oVergaderstukken
Stemmingen
-
Domein Ruimte en Economie
Voorzitter Alexander Vervoort
Portefeuillehouder Wethouder Teeuwen
Toelichting
De raad wordt voorgesteld om het aangepaste bestemmingsplan centrum Blerick en de herijking van het ruimtelijk kader oostelijke halter centrum Blerick vast te stellen.Voorgeschiedenis
• In 2008 heeft de gemeenteraad een ruimtelijk ontwikkelingsplan (ROP) vastgesteld voor de stedelijke vernieuwing van het centrum van Blerick. Nadien zijn de economische omstandigheden en de situatie op de woningmarkt ingrijpend veranderd. Dit heeft er toe geleid dat in de omgeving van het Laurentiusplein een deel van de beoogde nieuwbouwplannen en de realisatie van een ondergrondse parkeergarage niet tot stand zijn gekomen.
• Op 17 december 2014 heeft de raad het bestemmingsplan Centrum Blerick vastgesteld. Dit met het oog op de uitbreiding aan het Laurentiusplein (La Plaza en supermarkt). Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is door diverse partijen beroep ingesteld bij de Raad van State. Verder is er verzocht om een voorlopige voorziening te treffen.
• Op 21 april 2015 heeft de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State hierover uitspraak gedaan en het bestemmingsplan geschorst. Tevens heeft op 7 juli 2015 een bodemprocedure plaatsgevonden over de beroepschriften die niet in voorlopige voorziening zijn behandeld.
• Op 9 september 2015 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan waarbij de gemeente wordt opgedragen om de gebreken in het bestemmingsplan te herstellen en een nieuw besluit te nemen. Om die reden wordt dit voorstel nu ingebracht.Waarom dit voorstel
Doel van de aanpassing van het bestemmingsplan is om de uitbreiding van La Plaza en de supermarkt in combinatie met de bouw van 25 huurappartementen ter plaatse van het Laurentiusplein en het realiseren van een nieuw parkeerterrein aan de Maasbreesestraat planologisch alsnog mogelijk te maken. Deze aanpassingen zijn in afstemming met de initiatiefnemer tot stand gekomen. Daarnaast is het ruimtelijk ontwikkelingsplan achterhaald. Om over een actueel, richtinggevend ruimtelijk kader te beschikken is een herijking uitgevoerd.Wat wordt gewijzigd in het bestemmingsplan
• Beperking van de gebruiksmogelijkheden op gronden met de bestemming "Centrum-1" ter plaatse van de uitbreiding van La Plaza en de supermarkt.
• Nadere aanvulling van het bestemmingsplan met de onderzoeken akoestiek en luchtkwaliteit voor het nieuw te realiseren parkeerterrein aan de Maasbreesestraat.
• Nadere aanvulling van het bestemmingsplan van de ladder van duurzame verstedelijking (onderzoek naar regionale behoefte).
• De supermarkt in winkelcentrum De Wieën is nu op een correcte manier opgenomen in het plan.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Domein Bestuur
Voorzitter Merve Karaman
Portefeuillehouder Wethouder Van den Beucken
Toelichting
De raad wordt verzocht om in te stemmen met de eerste wijziging van de Gemeenschappelijke regeling ICT-Samenwerkingsverband Noord en Midden-Limburg. Daarmee worden de gemeenten Bergen, Leudal en Nederweert als deelnemers toegelaten. De toetreding van de drie gemeenten levert een totale besparing op die oploopt tot ca. € 300.000,- per jaar, op een totale omzet van ca. 5,7 miljoen. Als de raad daarmee instemt, past het college de wijziging toe. Het voorstel voldoet aan de bepalingen voor wijziging en uitbreiden van de regeling zelf en van de Wet gemeenschappelijke regelingen.Voordelen
De gemeenten Roermond, Venlo en Weert werken sinds
1 januari 2013 samen op ICT gebied. Deze
samenwerking heeft zijn eerste vruchten afgeworpen. De
gemeenten Bergen, Leudal en Nederweert hebben
aangegeven ook toe te willen treden. Om de effecten
zichtbaar te kunnen maken is een business case
opgesteld. Daaruit kan worden opgemaakt dat de regeling
kwalitatieve voordelen oplevert voor de toetredende
gemeenten en de huidige deelnemers. Door de dubbel
uitgevoerde ICT voorzieningen kan de continuïteit beter
geborgd worden. Verder komt de opgebouwde brede en
specialistische kennis van de samenwerking ook
beschikbaar voor de toetreders en neemt de
kwetsbaarheid af omdat er voldoende kennis en capaciteit
aanwezig is. Daarnaast is sprake van een efficiency en
schaalvoordeel. De ICT samenwerking wordt daardoor
ook een steeds sterkere contractpartij naar leveranciers.
Een gedeelde ICT infrastructuur is tot slot belangrijk voor
de samenwerking van gemeenten bij andere thema’s als
de 3D’s en de RUD.Verder
Bergen, Leudal en Nederweert zullen toetreden tot de “lichte” gemeenschappelijke regeling. Dit betekent dat er nog geen zelfstandige juridische rechtspersoon wordt gevormd. Het betrokken personeel blijft in dienst van eigen gemeente, maar wordt gedetacheerd naar de werkorganisatie waarvoor gemeente Venlo als gastheer dient. Gemeente Venlo treedt op als contractpartij naar leveranciers. De doorontwikkeling naar een zelfstandige juridische entiteit wordt onderzocht.Vervolg
Het voorstel voor de toetreding wordt tegelijk in de 6 betrokken gemeenten aan de raad voorgelegd. De besparing van € 300.000 geldt niet alleen voor Venlo, maar voor de 6 gemeenten. Hierbij wordt er van uit gegaan dat alle 3 de gemeenten toetreden. Indien niet alle gemeenten toetreden, ziet het financieel plaatje er anders uit.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Domein Bestuur
Voorzitter Merve Karaman
Portefeuillehouder Wethouder Van den Beucken
Door de heer T. Berkers (concerncontroller), 15 minuten, intro
Toelichting
De raad wordt voorgesteld om de Financiële Rapportage 2015 vast te stellen.
Deze rapportage is onderdeel van de P&C cyclus en is het tweede tussentijdse rapportagemoment aan de raad. De Finrapp bevat een aantal begrotingswijzigingen, vooral van technische aard. Daarmee wijzigt de Gemeenteraad de programmatotalen van de vastgestelde programmabegroting 2015. Verder wordt een prognose afgegeven van het verwachte resultaat 2015.Wat ligt voor?
De voorgestelde begrotingswijzigingen in de Finrapp zijn per saldo budgettair neutraal.
Het gaat daarbij vooral om begrotingswijzigingen die een onrechtmatigheid bij de Jaarrekening kunnen voorkomen en wijzigingen in de begrote verrekeningen met reserves. Verder is een inschatting gemaakt van over- of onderschrijdingen die ontstaan als er niet bijgestuurd wordt. De prognose leidt tot een verwacht tekort bij de jaarrekening van € 0,2 miljoen. Tot slot wordt de raad nog voorgesteld om:
• In te stemmen met het instellen van de bestemmingsreserves ‘Beschermd Wonen’ en ‘Huishoudelijke hulp toelage’ (bijlage II)
• De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves en voorzieningen vast te stellen
(Zie de Reserves en Voorzieningen, bijlage III).Vergaderstukken
Stemmingen
-
Domein Bestuur
Voorzitter Merve Karaman
Portefeuillehouder Burgemeester
Toelichting
De raad wordt voorgesteld om het Integraal Veiligheidsbeleid 2016-2019 vast te stellen. Daarmee wordt invulling gegeven aan de tactische doelstelling ‘bevorderen van (het gevoel van) veiligheid’ van het raadsprogramma Openbare Orde en Veiligheid. Dit beleidsplan geeft antwoord op de wat-vraag: wat gaan we doen om de veiligheid in Venlo de komende jaren te verbeteren? Met dit raadsbesluit worden voor de komende vier jaar de veiligheidsdoelen vastgesteld die de gemeente nastreeft door de handhaving van de openbare orde en de hulpverlening door de politie. Daarmee wordt sturing gegeven aan de lokale veiligheid en de gemeentelijke regierol ten opzicht van de verschillende partners.Hoofdkoers
Door het formuleren van een inhoudelijke hoofdkoers is focus aangebracht op de thema’s/prioriteiten waar de komende 4 jaren resultaat op dient te worden geboekt.
Prioriteiten hoofdkoers 1 ‘beleving van de burger’, wat vindt de burger belangrijk:
• Jeugdoverlast: in bepaalde situaties en gevallen zoeken jongeren hun grenzen op wat in een aantal gevallen leidt tot hinderlijk of overlast-gevend gedrag. Dit heeft een negatieve invloed op de onveiligheidsgevoelens in een buurt.
• High impact crimes: denk aan Woninginbraken, geweld, straatroven en overvallen.
• Fietsendiefstal: de cijfers in Venlo zijn hoog, de aangiftebereidheid en het oplossingspercentage laag. Verder zijn er bij de politie signalen van het stelen van (brom- en snor-)fietsen in georganiseerd verband: ‘hot groups’.Prioriteit hoofdkoers 2: verantwoordelijkheid van de overheid:
• Ondermijnende criminaliteit: veelal stelselmatig gepleegde criminaliteit, die onwettige vermogens genereert en leidt tot economische machtsposities. Een belangrijk kenmerk betreft de vermenging van de bovenwereld met de onderwereld. Door deze vermenging is ondermijnende criminaliteit ontwrichtend voor de samenleving.Wat ligt voor?
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld vast te stellen:
• Het ambitieniveau van het IVB 2016-2019: te weten:
-Het bevorderen van de subjectieve veiligheid naar een 7,0 (veiligheidsbeleving, Veiligheidsmonitor);
-Het bevorderen van de objectieve veiligheid via de doelstellingen bij de prioriteiten.
• De kaders van het IVB 2016-2019, namelijk:
-De burger bepaalt waar mogelijk onze inzet en integrale aanpak in de wijk;
-Bovenlokale aanpak van veiligheidsvraagstukken als dat meerwaarde heeft;
-Gemeentelijke regierol: aanpak volgens de veiligheidsketen;
-Communicatie als instrument voor de beïnvloeding van de veiligheidsbeleving.
Vervolg van deze tekst; volg ballon 8aVergaderstukken
Stemmingen
-
Totstandkoming
Het IVB is tot stand gekomen met inbrengen van een groot aantal partners.
Allereerst is vooraf bestuurlijk inbreng gevraagd. In het voorjaar is daarnaast de inbreng van bewoners middels een burgerpanel opgehaald. Vervolgens zijn, aan de hand van voornoemde veiligheidsvelden, vijf ‘klaag- en jubelsessies’ georganiseerd. Hieraan namen verschillende veiligheidspartners (intern en extern), raadsleden en bestuurders deel.
Daarna is in een kleinere setting (politie, openbaar ministerie en Veiligheidsregio Limburg Noord) een verdere uitwerking gemaakt van strategische uitgangspunten en prioriteiten.
Het IVB dat hieruit is ontstaan is in oktober door de lokale driehoek vastgesteld (Burgemeester, officier van justitie, chef basisteam Venlo-Beesel politie).Wat is anders?
Een belangrijk verschil met het vorige IVB is dat de nadruk veel meer ligt op de (beleving van) veiligheid in de wijk. In tegenstelling tot het vorige IVB is het drugsbeleid niet meer geprioriteerd. Dit heeft te maken met het feit dat drugsoverlast in de woonwijk dient te worden geprioriteerd en opgepakt. De georganiseerde drugscriminaliteit vormt nu onderdeel van de geprioriteerde ondermijnende criminaliteit.Vervolg
Na het vaststellen van de beleidskaders veiligheid volgt er na twee jaar een tussenrapportage. Aan het einde van de beleidsperiode wordt een beleidsevaluatie uitgevoerd. Verder wordt ieder jaar een thema-avond veiligheid voor de gemeenteraad verzorgd, waarin een actueel veiligheidsthema door de betreffende beleidsambtenaren wordt toegelicht, uitgediept of verkend.Op donderdag 3 december 2015 worden bij dit Raadsvoorstel van 20.00 – 22.00 uur toelichtingen gegeven tijdens een speciale Themabijeenkomst Integraal Veiligheidsbeleid.
Locatie: Politiebureau, Rijnbeekstraat 1 Venlo. De raad heeft hierover een aparte uitnodiging ontvangen.Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering