Vergadering : Oordeelsvorming commissie Omgeving, 10 april 2024 19:00:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
(3)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Wat ligt voor?
Voorgesteld wordt om in te stemmen met de partiële herziening bestemmingsplan Q4 Bolwaterstraat te Venlo. Een exploitatieplan is niet nodig. De kosten voor het opstellen van het plan worden verantwoord binnen het krediet van de grondexploitatie Q4. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Wat is de bedoeling?
Doel is de transformatie van de Bolwaterstraat naar een meer gevarieerd toekomstbestendig centrumprogramma. Door het college is hiervoor al het handelingsperspectief Bolwaterstraat vastgesteld (RIB 2023-44). Bedoeling is dat de Bolwaterstaat wordt ontwikkeld als kwalitatieve verbinding tussen de Lage Loswal en het Nolensplein. Hiervoor is een mix van functies het meest wenselijk. Voor de wijk Q4 wordt ingezet op een mix van wonen en werken, waarbij in de plint ruimte is voor centrumfuncties.
Verdere toelichting
De gemeente heeft een significant aandeel vastgoed in eigendom, dat is aangekocht met het oog op de vitalisering van Q4. De gemeente gaat de komende jaren gecontroleerd deze vastgoedportefeuille afbouwen in het kader van de grondexploitatie Q4. Als de raad instemt met het voorstel worden de percelen met behulp van een openbare verkoopprocedure in de markt gezet.
Communicatie
De externe partijen die bij de totstandkoming van het Handelingsperspectief zijn betrokkenen zijn eveneens op de hoogte gebracht. Daarbij gaat het Overleg Wij-Q4 met bewoners en ondernemers, Venlostad.com en de Projectmanager Binnenstad.
Vervolg
Na vaststelling van het plan ‘Partiele herziening bestemmingsplan Q4 Bolwaterstraat te Venlo’ wordt het vaststellingsbesluit 6 weken ter inzage gelegd. Binnen die termijn kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
1. Geen exploitatieplan vast te stellen
2. De zienswijze van reclamant 1 conform de nota van zienswijzen overnemen.
3. Het bestemmingsplan Maasstraat 115A, Arcen met IMRO nummer NL.IMRO.0983. BP202305MAASST115A-VA01 gewijzigd vast te stellen.
Initiatiefnemer is hier woonachtig en voornemens om de functie van de gronden te wijzigen. Er is momenteel enkel sprake van reguliere bewoning en de bedrijfsactiviteiten zijn al beëindigd.
Het voorliggende voorstel voor een nieuw bestemmingsplan gaat over het wijzigen van de bestemming ‘Bedrijfsdoeleinden’ in ‘Wonen’, waarbij de overige gronden worden bestemd als ‘Agrarisch met waarden – Landschapswaarden’.
De bebouwing blijft gehandhaafd en zal niet worden uitgebreid of worden herbouwd. De omliggende gronden zijn momenteel als tuin in gebruik en dit zal niet wijzigen.
Er is één zienswijze ingediend, door Rijkswaterstaat, met een voorstel tot het deels wijzigen van de aanwezige dubbelbestemming. Het college van BenW stelt de raad voor deze zienswijze over te nemen.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Wat ligt voor?
De raad wordt voorgesteld om het facetbestemmingsplan Reparatie wegbestemmen ongebruikte detailhandel Blerick vast te stellen. Een exploitatieplan is niet nodig. Het gaat hier om een gemeentelijk initiatief. De kosten voor het opstellen van het plan worden betaald uit het budget Omgevingsplan. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Ook op het beeldkwaliteitsplan zijn geen inspraakreacties ingediend.
Reparatie
Per ongeluk is in het vastgestelde plan een bepaling opgenomen waardoor regels uit de geldende parapluplannen Wonen zijn overschreven. Dat wordt nu weer rechtgezet door de juiste woonregels op te nemen uit de geldende parapluplannen 'Kamerbewoning' en 'Reguleren onbenutte plancapaciteit wonen’. De rest van het plan blijft in stand er wordt geen nieuwe detailhandel wegbestemd of extra mogelijk gemaakt.
Vervolg
Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het vaststellingsbesluit 6 weken ter inzage gelegd. Binnen die termijn kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
1. Geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wro vast te stellen
2. Het plan ‘Herstructurering hoek Burg. Gommansstraat – Albert Verweystraat, Blerick’ vast te stellen zowel in digitale vorm (met identificatienummer NL.IMRO.0983.BP202323BURGGOMSTR-VA01) met BGT ondergrond 26 april 2023, als in papieren vorm.
Woningcorporatie Woonwenz is voornemens om het bestaande appartementencomplex (36 appartementen) op de hoek van de Albert Verweystraat en de Burgemeester Gommansstraat te slopen en een nieuw appartementencomplex, met eveneens 36 appartementen, te realiseren, waarvan 70% in de categorie sociale huur vallen en 30% vallen in de categorie vrije sector.
Tijdens de omgevingsdialoog is naar voren gekomen dat omwonenden zich zorgen maken om de parkeerdruk. Daarom zijn aan het plan 6 extra parkeerplaatsen toegevoegd, die in een groene setting worden gerealiseerd. Met de herindeling is er in het plan sprake van in totaal 7 extra parkeerplaatsen (waaronder genoemde 6 in het oosten worden toegevoegd).
Met het sluiten van de anterieure overeenkomst met Woonwenz is het kostenverhaal verzekerd en vervalt de verplichting voor de gemeenteraad tot het vaststellen van een exploitatieplan voor deze ontwikkeling. Daarbij is ook de economische uitvoerbaarheid van het ontwerpbestemmingsplan gewaarborgd.
Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Wat ligt voor?
De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Straelseweg ongenummerd vast te stellen. Dit met het oog op de realisatie van 10 woningen aan de Straelseweg en 3 bedrijfsverzamelgebouwen aan de Groethofstraat in Venlo.
Toelichting
Het gebied ligt in de zuidoostelijke hoek van bedrijventerrein Veegtes, op de overgang naar de woonkern ’t Ven. Als de raad instemt met het voorstel wordt de bestemming 'Bedrijf-1' en wonen toegestaan en wordt de bestemming 'Groen' toegevoegd. Zie ook Raadsinformatiebrief 2023-176.
Een exploitatieplan is niet nodig. Met de initiatiefnemer is een anterieure overeenkomst aangegaan. Daarin is het verhaal van eventuele planschadekosten op de initiatiefnemer opgenomen en is het kostenverhaal verzekerd.
Communicatie
Bewoners van omliggende woningen, een omliggende onderneming en een vertegenwoordiging van het wijkoverleg 't Ven zijn door de initiatiefnemer op de hoogte gesteld. Door de initiatiefnemer is op 22 februari 2023 een brief met bijbehorende plattegronden verspreid aan de omwonenden van het plangebied, met de mogelijkheid om vragen te stellen aan de initiatiefnemer. Enkele reacties zijn telefonisch beantwoord. Met twee bewoners en een omliggend bedrijf zijn in maart 2023 gesprekken georganiseerd (omgevingsdialoog). De omliggende onderneming en omwonenden bleken geen bezwaren te hebben tegen het initiatief. De gemaakte opmerkingen zijn verwerkt in het bestemmingsplan. Van de opmerkingen en actiepunten heeft de initiatiefnemer een verslag gemaakt.
Vervolg
Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het vastgestelde plan gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Binnen deze termijn kan tegen door belanghebbenden beroep worden ingediend bij de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt, tenzij binnen de beroepstermijn bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek om een voorlopige voorziening is ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Wat ligt voor?
De gemeenteraad wordt door het college verzocht om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling(en). Daarmee naderen we het einde van het wijzigingstraject van de regelingen naar aanleiding van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).
Aanleiding
Op 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Alle gemeenschappelijke regelingen dienen uiterlijk op 1 juli 2024 hun regelingen te hebben aangepast aan die gewijzigde regelgeving. Daar gaat een uitgebreid proces van voorbereiding en besluitvorming aan vooraf.
Toestemming
In het najaar van 2023 heeft de raad van Venlo bij amendement zienswijzen ingediend bij het college op de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling(en).
Daarbij is gebruik gemaakt van de handreiking die door de regionale raadswerkgroep is opgesteld. In het voorstel dat nu voorligt zijn onze zienswijzen grotendeels overgenomen.
Goed om te weten dat bij de aanbeveling over de evaluatie een andere afweging is gemaakt. Naast Venlo hebben 16 andere gemeenten verzocht om een evaluatie mogelijk te maken als twee deelnemers daarom vragen. Door 7 andere gemeenten zijn andere, vergelijkbare verzoeken ingediend. Uiteindelijk is ervoor gekozen om voor de vijf grote Gemeenschappelijke Regelingen een alternatief voor te leggen waarbij ééns in de vijf jaar verplicht wordt geëvalueerd. Dat zou er anders toe kunnen leiden dat een dergelijke gemeenschappelijke regeling constant onderworpen kan worden aan evaluaties. De vijf regelingen waar dit voor geldt zijn: Omnibuzz, de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschap Limburg (BsGW), de Veiligheidsregio en Gemeentelijke Gezondheidsdienst Limburg-Noord en de Regionale uitvoeringsdienst Limburg-Noord.
Vervolg
Als de raad toestemming verleent voor het wijzigen van de regeling, zal het college een definitief wijzigingsbesluit nemen conform bijgaand voorgenomen besluit. Een vervolgprocedure in het kader van de implementatie van de Wet gemeenschappelijke regelingen is niet aan de orde voor de gemeenteraad.
Onthouden van toestemming
Door het college wordt tot slot nog aangegeven dat het weigeren van toestemming vergaande consequentie heeft. De voorgestelde wijziging vindt dan in zijn geheel niet plaats.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: burgemeester Antoin Scholten
Toelichting:
Wat ligt voor?
De gemeenteraad wordt door het college verzocht om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling(en). Daarmee naderen we het einde van het wijzigingstraject van de regelingen naar aanleiding van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).
Aanleiding
Op 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Alle gemeenschappelijke regelingen dienen uiterlijk op 1 juli 2024 hun regelingen te hebben aangepast aan die gewijzigde regelgeving. Daar gaat een uitgebreid proces van voorbereiding en besluitvorming aan vooraf.
Toestemming
In het najaar van 2023 heeft de raad van Venlo bij amendement zienswijzen ingediend bij het college op de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling(en).
Daarbij is gebruik gemaakt van de handreiking die door de regionale raadswerkgroep is opgesteld. In het voorstel dat nu voorligt zijn onze zienswijzen grotendeels overgenomen.
Goed om te weten dat bij de aanbeveling over de evaluatie een andere afweging is gemaakt. Naast Venlo hebben 16 andere gemeenten verzocht om een evaluatie mogelijk te maken als twee deelnemers daarom vragen. Door 7 andere gemeenten zijn andere, vergelijkbare verzoeken ingediend. Uiteindelijk is ervoor gekozen om voor de vijf grote Gemeenschappelijke Regelingen een alternatief voor te leggen waarbij ééns in de vijf jaar verplicht wordt geëvalueerd. Dat zou er anders toe kunnen leiden dat een dergelijke gemeenschappelijke regeling constant onderworpen kan worden aan evaluaties. De vijf regelingen waar dit voor geldt zijn: Omnibuzz, de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschap Limburg (BsGW), de Veiligheidsregio en Gemeentelijke Gezondheidsdienst Limburg-Noord en de Regionale uitvoeringsdienst Limburg-Noord.
Vervolg
Als de raad toestemming verleent voor het wijzigen van de regeling, zal het college een definitief wijzigingsbesluit nemen conform bijgaand voorgenomen besluit. Een vervolgprocedure in het kader van de implementatie van de Wet gemeenschappelijke regelingen is niet aan de orde voor de gemeenteraad.
Onthouden van toestemming
Door het college wordt tot slot nog aangegeven dat het weigeren van toestemming vergaande consequentie heeft. De voorgestelde wijziging vindt dan in zijn geheel niet plaats.
Zienswijze stemverhouding
Aangegeven is door de raad van Venlo dat het stemrecht en de verdeelsleutel financiële bijdragen niet synchroon lopen. De financiële jaarlijkse bijdrage aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord is gebaseerd op het inwoneraantal, maar het stemrecht is voor iedere gemeente gelijk.
Verzocht is om het stemrecht in de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio en Gemeentelijke Gezondheidsdienst Limburg-Noord van 1 stem per deelnemende gemeente te wijzigen naar een stemrecht dat gebaseerd is op inwoneraantal.
Reactie Veiligheidsregio Limburg-Noord op de zienswijze
Het Algemeen Bestuur heeft op 15 december jl. besloten de stemverhouding niet aan te passen in de nieuwe gemeenschappelijke regeling. De Veiligheidsregio Limburg-Noord gaat wel onderzoeken welke wijzigingsopties in de toekomst mogelijk zijn.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
het bestemmingsplan ‘Rijksweg 73 en 75 te Velden’ op grond van het bepaalde in artikel 3.8 Wro vast te stellen zowel analoog als digitaal (identificatienummer IMRO NL.IMRO.0983.BP202220RKSWG7375-VA01).
Hiermee wordt de bestemming 'Bedrijf' (met bedrijfswoning) gewijzigd in de bestemming 'Wonen'.
Op de locatie is al enige tijd geen sprake meer van bedrijfsmatige activiteiten sinds het oorspronkelijk ter plaatse gevestigde transportbedrijf is verhuisd naar Trade Port West.
Het wijzigen van de bestemming ‘Bedrijf’ naar de bestemming ‘Wonen’ is overeenkomstig het feitelijke gebruik.
Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
het bestemmingsplan ‘Boterstraat 18 te Venlo’ op grond van het bepaalde in artikel 3.8 Wro vast te stellen zowel analoog als digitaal (identificatienummer IMRO NL.IMRO.0983.BP202230BOTER18-VA01).
Hiermee wordt de bestemming 'Agrarisch - Bedrijf' gewijzigd in de bestemming 'Wonen'
De woning aan de Boterstraat 18 is niet meer noodzakelijk als bedrijfswoning. De locatie is in eigendom van initiatiefnemer en de initiatiefnemer heeft geen binding meer met het bedrijf.
Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Wat ligt voor?
De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan Weidsvelden Velden vast te stellen. Als de raad instemt met het voorstel worden 39 woningen gerealiseerd op deze locatie in Velden. Een exploitatieplan is niet nodig. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Toelichting
Het plan wijkt af van de vigerende bestemmingen en ligt buiten de stedelijke contour uit de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo 2014. Op 15 november 2022 heeft het college als uitwerking van de Woonvisie Venlo 2021-2026 besloten additionele woningbouwmogelijkheden in Velden vast te stellen. Deze locatie ligt binnen de aangepaste contour en daarmee zijn er nieuwe mogelijkheden op deze plek ontstaan.
Vervolg
Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het besluit 6 weken ter inzage gelegd. Belanghebbenden kunnen dan beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Daarnaast wordt het hogere waarde besluit bekend gemaakt. Hiertegen staat beroep open bij de Raad van State. Tegen het besluit tot vaststelling van het beeldkwaliteitsplan kan op grond van artikel 8:5 van de Algemene Wetbestuursrecht, geen bezwaar worden gemaakt of beroep worden ingesteld.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Bespreekstuk: 60 minuten
Portefeuillehouder: Marij Pollux
Toelichting:
Wat ligt voor?
De rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de effecten van cultuursubsidies in Venlo. In het rapport ““Effecten van cultuursubsidies in Venlo. Een rekenkameronderzoek naar subsidies van culturele instellingen en initiatieven” dat nu voorligt, vindt u concrete aanbevelingen die zijn opgesteld op basis van het onderzoek.Wat is onderzocht?
De Rekenkamer Venlo heeft onderzoek gedaan naar het subsidiebeleid in de cultuursector van de gemeente Venlo. Dit onderwerp kwam mede voort uit de jaarlijkse raadpleging van de fracties. Ondanks een aantal momenten in het jaar dat het cultuurbeleid informerend (raadsbrief) of besluitvormend (begroting) langskomt, ervaren de fracties weinig zicht of grip op de relatie tussen subsidie en resultaat. Daarnaast is in Venlo in 2020 een nieuwe cultuurnota vastgesteld. Dat betekent dat vanaf 2021 gewerkt wordt met de nieuwe kaders.
De rekenkamer benoemt op hoofdlijnen de volgende conclusies:
Conclusie 1: Doelen Cultuurvisie zijn onvoldoende concreet
Er is sprake van weinig concrete doelen in de Cultuurvisie 2020. De doelen zijn niet voorzien van meetpunten om de impact te bepalen. De Cultuurvisie 2020 is meer een uitvoeringsstrategie (het HOE) in plaats van dat deze beschrijft wat bereikt moet worden (het WAT). De gemeente Venlo hanteert wel meetpunten voor het cultuurbeleid in de programmabegroting. Deze meetpunten in Meetbaar Venlo kennen geen één op één-relatie met de doelen uit de cultuurvisie. De raad herkent en erkent dit en ziet een rol voor zichzelf weggelegd om concrete doelen en meetpunten vast te stellen op aangeven van het college.
Conclusie 2: College geeft subsidieaanvragers onvoldoende de gemeentelijke doelen mee
Het college zorgt niet voor een verbinding tussen beleidsdoelen en beoordelings- of toetsingscriteria voor subsidieaanvragen. In het format voor de subsidieaanvraag wordt door de gemeente niet gevraagd op welke manier de instellingen denken bij te dragen aan de cultuurvisie of gemeentelijk beleid. Gevraagd wordt welke activiteiten worden uitgevoerd met een onderbouwing daarvan. Alleen bij de Subsidieregeling Amateurkunst, Volkscultuur en Culturele projecten is sprake van inhoudelijke toetsingscriteria. Deze criteria zijn echter niet één op één te herleiden tot beleidsdoelen uit de Cultuurvisie. Deze subsidieregeling heeft vooral tot doel gehad om meer uniformiteit in de subsidieverstrekking aan kleinere culturele instellingen aan te brengen, zowel op inhoud als op proces. De gemeente werkt daarbij met een beoordelingscommissie die toetst aan in de regeling opgenomen inhoudelijke (en formele en procesmatige) criteria.
Conclusie 3: Partnerschap tussen grote culturele instellingen en gemeente werkt goed
Bij grote culturele instellingen is in de praktijk sprake van partnerschap met de gemeente. Er lijkt sprake te zijn van een min of meer gelijkwaardige relatie en niet uitsluitend een opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie. Dit wordt zeer gewaardeerd door de grote culturele instellingen. Het is ook een bewuste keuze van de kant van de gemeente om dit partnerschap te ontwikkelen. De koers en activiteiten van de gesubsidieerde grote instellingen vormen de uitkomst van veelvuldig ambtelijk en regulier bestuurlijk overleg. In dat partnerschap wordt gezocht naar de realisatie van de doelen van de Cultuurvisie 2020. De door de gemeente uitgevoerde benchmark heeft in beeld gebracht dat de grote culturele instellingen met relatief weinig middelen relatief veel bereiken. Dat heeft ook geleid tot extra structurele middelen.
Conclusie 4: Gemeente en grote culturele instellingen vinden het lastig om de impact van de gesubsidieerde activiteiten te bepalen
Voor zowel de gemeente als de culturele instellingen is het lastig om beet te pakken wat de impact van de gesubsidieerde activiteiten is. Het ontbreekt aan een gezamenlijk kader met meetpunten om de impact te monitoren. Er zijn globale ideeën – zo ziet men bijvoorbeeld een multipliereffect van de inzet op cultuur op andere domeinen zoals cultuurbezoek dat leidt tot winkel- en horecabezoek -, maar de algemene beleving is dat het effect op de samenleving van cultuur lastig te meten is. De door de gemeente gehanteerde indicatoren in Meetbaar Venlo zijn niet gerelateerd aan de Cultuurvisie 2020 en hebben weinig zeggingskracht over de impact van de gesubsidieerde activiteiten.
Conclusie 5: De raad is niet in staat op doelen en impact te controleren
Op basis van de verantwoording van de subsidieontvangers kan slechts op het niveau van uitgevoerde activiteiten aan de raad worden verantwoord wat de subsidiëring van culturele instellingen heeft opgeleverd. De voortgangsrapportages cultuur die de raad heeft ontvangen bevat vooral informatie over ingezette en uitgevoerde acties (output) en geen informatie over bereikte effecten (outcome). Hier wreekt zich ook het ontbreken van concrete doelen en meetpunten in de Cultuurvisie 2020. De raad kan daardoor niet goed controleren of de beoogde maatschappelijke effecten worden bereikt. Dat leidt ertoe dat raadsleden geen sturing of grip ervaren op het cultuurbeleid.
Het voorstel
De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met en uitvoering te geven aan de volgende aanbevelingen:
Aanbeveling 1: Concretiseer de doelen van de Cultuurvisie 2020
Aanbeveling 2: Voorzie de doelen van indicatoren
Aanbeveling 3: Leg de verbinding tussen beleid en de subsidieverstrekking
Aanbeveling 4: Zorg dat in het gehele subsidieproces gestuurd wordt op de doelen
Aanbeveling 5: Informeer de raad over de effecten van de subsidieverstrekking
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
1. geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wro vast te stellen;
2. het bestemmingsplan ’Spechtstraat-Brachterweg te Tegelen’ op grond van het bepaalde in artikel 3.8 Wro vast te stellen zowel analoog als digitaal (identificatienummer IMRO NL.IMRO.0983.BP202304SPECHT-VA01
De herziening van het bestemmingsplan maakt opnieuw invulling van deze voormalige woningbouwlocatie mogelijk. Het voorgenomen bouwplan bevat 34 woningen: 16 grondgebonden levensloopbestendige woningen (12 koopwoningen en 4 sociale huurwoningen) en 18 sociale huurappartementen. Ten behoeve van deze woningen wordt het terrein tevens ingericht met parkeer- groen- en speelvoorzieningen.
Het plangebied is gelegen aan de Spechtstraat en ingeklemd tussen de Spechtstraat, Brachterweg en de Landweer te Tegelen.
De raad hoeft geen exploitatieplan vast te stellen. Voor de realisatie van dit bestemmingsplan is een anterieure overeenkomst gesloten met woningcorporatie Antares. Voor de planontwikkeling is het nodig dat de corporatie een perceel van de gemeente Venlo aankoopt.
Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
het bestemmingsplan 'Sitterskampweg 140, Boekend' op grond van het bepaalde in
artikel 3.8 Wro vast te stellen zowel analoog als digitaal (identificatienummer IMRO
NL.IMRO.0983.BP202309SITTERSK140-VA01).
Het gaat om wijziging van het bestemmingsplan ‘Buitengebied Venlo’, waarmee Sitterskampweg 140 van bedrijfswoning wordt gewijzigd in een burgerwoning.
Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Hamerstuk: 5 minuten
Portefeuillehouder: Tom Verhaegh
Toelichting:
Voorgesteld wordt:
het bestemmingsplan 'Rijksweg 53 en Dorperveldstraat ong. te Velden' op grond van het bepaalde in artikel 3.8 Wro vast te stellen zowel analoog als digitaal (identificatienummer IMRO NL.IMRO.0983. BP202317RIJKSWEG- VA01).
Met deze bestemmingsplanwijziging wordt de bestaande woning aan de Dorperveldstraat gesplitst in twee kleinere woningen (waarvan één levensloop bestendige woning) en een nieuwe levensloopbestendige woning gerealiseerd aan de Rijksweg 53.
Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Bespreekstuk: 30 minuten
Portefeuillehouder: Marij Pollux
Toelichting
De VVD-fractie wil oordeelsvormend met de commissie in gesprek over wat de raad zou kunnen doen om de verkeersveiligheid in Venlo te verbeteren, zo mogelijk te vatten in een voor te bereiden raadsbreed gedragen motie.
Tijdens een beeldvormende presentatie op woensdag 3 april 2024 zal de VVD dit verzoek toelichten aan de hand van cijfers, knelpunten en mogelijke maatregelen.
Deze toelichtende presentatie zal na 3 april nog worden toegevoegd aan de oordeelsvormende agenda.
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering