Coalitieakkoord 2022

Gepubliceerd op: 01 juni 2022 09:06

Coalitieakkoord 2022
EENLokaal – CDA – PvdA - GroenLinks

Vanmiddag heeft formateur Frans Schatorjé het coalitieakkoord gepresenteerd. Het akkoord is de afgelopen weken tot stand gekomen na gesprekken met de vier partijen EENLokaal, CDA, PvdA en GroenLinks. Het document is de komende vier jaar de leidraad en toetssteen bij alle overwegingen en beslissingen die genomen moeten worden. De nieuwe coalitie zal daarbij veel samenwerking zoeken met de inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers.

Bij het opstellen van het document is overigens met alle fracties gesproken, is hun input gevraagd en zijn deze zoveel mogelijk meegenomen. Coalitie of oppositie: iedereen bouwt namelijk aan hetzelfde Venlo, waarbij alle wijken kernen en dorpen bedoeld worden.

De formateur heeft vanmiddag ook bekend gemaakt welke 5 personen door de vier partijen naar voren worden geschoven voor het nieuw te vormen college van B en W. EENLokaal draagt de heren Frans Schatorjé en Jacques Smeets voor. Voor het CDA is Tom Verhaegh de kandidaat wethouder. De PvdA draagt de heer Erwin Boom voor en voor GroenLinks is mevrouw Marij Pollux de kandidaat.

De nieuwe coalitie zet onder andere in op wonen en bouwen, veiligheid en gezondheid. Daarnaast is het belangrijk om verder te gaan met de ontwikkelingen die afgelopen jaren in gang zijn gezet.

Woensdag 25 mei zal er in de gemeenteraad een debat plaatsvinden over het coalitieakkoord. Op dinsdag 31 mei zal de gemeenteraad vervolgens stemmen over de kandidaat wethouders waarna de nieuwe ploeg op woensdag 1 juni de eerste B en W vergadering zal houden.

Klik op deze link om het coalitieakkoord te openen.