Vergadering : Beeldvormende raadsvergadering, 05 oktober 2016 19:00:00
Algemene vergader informatie
Doel van Beeldvorming
• Per onderwerp verkenning en afbakening van het vraagstuk, inventariseren van knelpunten en keuzes.
• Indien sprake is van een onderliggend raadsdocument (bijvoorbeeld raadsvoorstel): tevens bepalen of de beeldvorming voldoende is voor doorgeleiding naar Oordeelsvorming en/of besluitvorming.
Vragen
• Raadsleden kunnen vragen aan het college van B&W over ontvangen raadsstukken, evenals vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot uiterlijk maandagochtend voorafgaand aan de bijeenkomst 2016 uiterlijk 09.00 uur indienen bij de raadsgriffie: Margo Beijers, tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
Agenda
• Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een marge van maximaal 30 minuten.
Aanduiding bij agendapunten:
G = Gaanderij
P = Parterre
Rz = Raadszaal
Trz = Trouwzaal
Hk = Hertogkamer
Soc = Domein Sociaal
RE = Domein Ruimte - Economie
B = Bestuur
Opties bij deze vergadering
(1)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Voorzitter: Merve Karaman
Stemmingen
-
Dorpsontwikkelingsplan Arcen
19.05 - 19.15 uur
Inspreker: namens de Dorpsraad Arcen, de heer Wim Janssen
Onderwerp: de Dorpsraad geeft een korte update van het Dorpsontwikkelingsplan Arcen.Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder(s): wethouder TaxBegroting
Inspreker: voorzitter van de Adviescommissie Kunst Openbare Ruimte (KOR), mevrouw Tine van de Weyer
19.15 - 19.25 uur
Onderwerp: het voornemen van de gemeente om het budget kunt in de openbare ruimte te laten vervallen.19.25 - 19.35 uur
2. Inspreker: Omroep Venlo, de heer Evert Cuijpers, directeur
Onderwerp: het voornemen van de gemeente om te stoppen met de Beeldkrant en het gemeentelijke programma op Omroep Venlo.Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: wethouder Van den BeuckenVergaderstukken
Stemmingen
-
Door: Lodewijk Brüll
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder TaxToelichting:
Omdat de inhoud van de raadsconsultatie voor zich spreekt, wordt geen presentatie gegeven, doch wort u in de gelegenheid gesteld inhoudelijke vragen te stellen.
Voor u ligt de eerste begroting van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz, waarover de raad wordt gevraagd in de besluitvormende raadsvergadering van woensdag 19 oktober a.s. een zienswijze te geven. De begroting is voor een aanzienlijk deel nog gestoeld op aannames, doch de raad krijgt hierdoor wel al beter zicht op het vervoer en de processen daarom heen. Uiterlijk 28 oktober a.s. dienen de wensen en bedenkingen van de Venlose gemeenteraad aan Omnibuzz te zijn aangeleverd.Wat vooraf ging:
Op 23 maart 2016 heeft de gemeenteraad ingestemd met de toetreding van de gemeente Venlo per 11 mei 2016 tot de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Omnibuzz heeft tot taak om al het gemeentelijk doelgroepenvervoer, te beginnen met de opvolger van Regiotaxi, te organiseren en uit te voeren namens 32 deelnemende gemeenten.Begroting 2017:
Het algemeen bestuur van Omnibuzz wordt nadrukkelijk verzocht te streven naar een volwaardig regiemodel om de synergie en kostenbeheersingseffecten te bereiken; Het algemeen bestuur van Omnibuzz wordt verzocht om, zodra dit mogelijk is, de werkelijke cijfers a.g.v. de aanbesteding door te rekenen t.b.v. de te verwachten begrotingswijziging in 2017.
Geadviseerd wordt in te stemmen met de begroting 2017 en in te stemmen met de navolgende opmerkingen:Vergaderstukken
Stemmingen
-
Door: Karin van den Berg, voorzitter rekenkamer en Peter Castenmiller (onderzoeksbureau PBLQ)
Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: wethouder Van den BeuckenToelichting:
De rekenkamer van de gemeente Venlo nam het initiatief om de dienstverlening van de gemeente Venlo te onderzoeken. Daarvoor gebruikten ze deze onderzoeksvragen:
• Hoe ervaren inwoners en ondernemers de dienstverlening daadwerkelijk in de praktijk?
• In hoeverre is de gemeente in staat de beoogde maatschappelijke effecten van haar dienstverlening te behalen?
• Waar zijn inwoners en ondernemers (on)tevreden over, en waarom?
• Welke aanknopingspunten bieden deze ervaringen dan voor een (verdere) verbetering van de gemeentelijke dienstverlening?
In dit onderzoek staat de beleving van de dienstverlening door burgers en ondernemers centraal. Het gaat hier om een kwalitatief rekenkameronderzoek waarbij zij klantervaringen via een zogenaamde ’hartmonitor’ in beeld bracht. Daarbij zijn de ervaringen van enkele cliënten gedurende het proces van dienstverlening geïnventariseerd op drie beleidsterreinen: schuldhulpverlening, jeugdzorg en evenementenbeleid. Ook legde de rekenkamer een relatie met de wijze waarop het gemeentelijk dienstverleningsproces is ingericht. Het laatste thema in het onderzoek is de wijze waarop de raad een rol speelt in de gemeentelijke dienstverlening.
In deze presentatie wordt u door voorzitter Karin van Den Berg op hoofdlijnen geïnformeerd over het onderzoek van de rekenkamer naar de Dienstverlening in Venlo en de belangrijkste bevindingen en conclusies.Aansluitend is er gelegenheid om vragen te stellen.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Door: Renë Hogerheijde, tijdelijk integraal parkeermanager
Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: wethouder SatijnToelichting:
U wordt gevraagd vast te stellen: visie, aanpak en maatregelen en een aanvullend krediet te voteren.
Zoals enkele weken geleden in RIB 2016-138 al toegezegd, biedt het college – ter vaststelling door de raad - in dit raadsvoorstel de uitwerking aan, om de bereikbaarheid en het parkeren in de Venlose binnenstad verder vorm te geven. U wordt gevraagd vast te stellen: visie, aanpak en maatregelen inzake ‘Bereikbaarheid en parkeren in een gastvrije stad’, waaronder het doen uitvoeren van een marktconsultatie naar de investeringsbereidheid van de markt in parkeervastgoed en –exploitaties.
Het college vraagt de raad een additioneel krediet te voteren voor 2016 van € 756.000. De kosten kunnen worden gedekt uit de ruimte, beschikbaar in het kapitaallastenplafond voor de jaren 2018 en verder en verlaging van de toevoeging aan het weerstandsvermogen door het vervallen van het risico inzake ‘parkeergarage Roermondsepoort’ uit de conceptbegroting 2017-2020.Inhoudelijk
Heldere herkenbare aantrekkelijke routes; Vindbare en voldoende parkeergelegenheid en goede bewegwijzering en informatievoorziening; Een parkeerproduct dat keuzes biedt; bijvoorbeeld parkeren op straat of in een garage, parkeren dichtbij of parkeren op (loop)afstand, parkeren per uur of mogelijk per dag; Optimaal betaalgemak in geval van betaald parkeren; Schoon, heel en veilig parkeren.
De visie: een goede bereikbaarheid en dito parkeerproduct dragen bij aan een aantrekkelijke, gastvrije centrumstad in de Euregio om in te wonen, te werken en te bezoeken. Het college ziet bereikbaarheid en parkeren in onderlinge samenhang.
Waar we spreken over gastvrijheid bedoelen we:
De visie zal worden ingebed in het nieuwe mobiliteitsplan, dat naar verwachting in 2017-2018 verschijnt.De aanpak: het college stelt voor o.a. de markt te consulteren over of en in hoeverre deze een rol kan spelen in het (her)ontwikkelen, bouwen, beleggen en exploiteren van onze binnenstedelijke parkeergarages. Indien de markt hierop positief reageert, dan zal het college de raad ter zake nadere voorstellen doen.
Diverse reacties en ideeën van stakeholders zijn al ontvangen. Op hoofdlijnen is instemmend gereageerd op de gemeentelijke plannen. Met stakeholders wordt overlegd over verdere uitvoeringsdetaillering.Maatregelen: het uitgebreide scala van maatregelen vindt u op blz. 6 t/m 8 van het raadsvoorstel. Enkele maatregelen eruit gelicht: sloop van verouderde parkeergarages, invoering belparkeren, aanpassing parkeertarieven.
Vanavond bent u in de gelegenheid vragen te stellen.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Door: Chantal Tiekstra , adviseur Companen
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: vertegenwoordiger namens het collegeToelichting:
Voor de raadscyclus van oktober is een raadsnotitie opgesteld met hierin de hoofdlijnen van het lokaal woonbeleid. De raadsnotitie is gebaseerd op de door de raad aangegeven prioritaire thema’s en de analyse bij dit thema’s is gemaakt. Door de hoofdlijnen voorafgaand aan de besluitvormingscyclus te delen is er ruimte om tijdens de oordeelsvormende raadsvergadering richting te geven aan prioritaire thema’s van de lokale woonvisie.In deze presentatie wordt door Bram Klouwen nader ingegaan op de notitie en wordt duidelijk hoe tot de keuzes in de visie is gekomen.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Door: stadsdeelmanagers
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: vertegenwoordiger namens het collegeToelichting:
De bestuursopdracht “uitwerking sturing op wijkbudgetten” en het door ontwikkelen van het wijkgericht werken gaat een nieuwe fase in. De eerder gehanteerde pilotaanpak wordt daarbij doorgezet en het gebied uitgebreid; de Klingerberg wordt nu het gehele stadsdeel Blerick., Steyl was en blijft het tweede pilotgebied. Hier ligt ook een relatie met de motie “Pact van Blerick”.
De pilot loopt tot en met 31 december 2017. Nieuw is, dat zal worden gewerkt met gebiedsteams en wijkbudgetten.De pilot is vooral bedoeld om het interne proces behapbaar en overzichtelijk te houden en aan de slag te gaan met de interne knelpunten die het wijkgericht werken in de weg staan. De klankbordgroep Wijkgericht Werken, waarin naast de stadsdeelmanagers vijf raadsleden participeren (= vijf fracties), blijft aangehaakt in het verdere proces.
In de presentatie zal met name worden ingezoomd op de pilot en het proces richting toekomst en de rol van de raad hierin (“loslaten in vertrouwen”).
U bent in de gelegenheid vragen te stellen.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering