Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 13 september 2017 19:00:00
Algemene vergader informatie
Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: namens het collegeFrans Schatorjé, LokaleDemocraten:
Toezegging met betrekking tot de ‘Aanbesteding Maatwerkdiensten Jeugd’.
Voor de zomervakantie zijn er diverse bijeenkomsten geweest met betrekking op de tekorten in de jeugdzorg. Bijeenkomsten met zorgaanbieders en ook discussiebijeenkomsten met fractievertegenwoordigers.
Kunt u een nadere analyse geven in cijfers wat laat zien dat deze aanbesteding gericht op een kleine groep grotere aanbieders leidt tot een forse afname in de kosten? Hoe heeft het college de extra aandacht voor lokale bedrijven vormgegeven in de aanbesteding? Uit de voorwaarden die geformuleerd zijn bij deze aanbesteding blijkt dat beroep/bezwaar middels hoor en wederhoor niet mogelijk is. Partijen moeten meteen een kort geding aanhangig maken bij de rechtbank in Den Haag. Waarom is van de eerdere toezegging van hoor en wederhoor afgeweken?
Een ruime meerderheid van de Raad was naar aanleiding van de aangeboden informatie geen voorstander om een nieuwe aanbestedingsronde 2018 te beginnen voor de jeugdzorg. Dit omdat een deugdelijke analyse van de oorzaak, met onderbouwde cijfers, nog steeds ontbrak en het daarom niet duidelijk was dat een nieuwe aanbesteding, met een beperkt aantal aanbieders, wel de juiste oplossing zou zijn. Maar ook omdat de aanbesteding op zeer korte termijn, in de zomervakantie, zou moeten geschieden. De angst van de raadsleden was dat juist de goed functionerende lokale bedrijven van beperkte omvang hiervan de dupe zouden worden.
Wethouder Lamers en Aldewereld gaven aan dat doorgaan met de huidige contracten zou betekenen dat er voor 2018 op flink miljoenen tekort moet worden gerekend. De angst dat de minder grote lokale partijen buiten de boot zouden vallen werd weggenomen door toe te zeggen dat er in de aanbesteding extra aandacht zou komen voor lokale bedrijven. Daarnaast zouden voor alle bedrijven eenvoudige bezwaar of beroepsmogelijkheden worden ingebouwd met hoor en wederhoor.
Ook zou een nadere analyse worden opgeleverd die een onderbouwing geeft dat vermindering van het aantal aanbieders gaat leiden tot een forse afname van de kosten.
Naar aanleiding daarvan hebben de LokaleDemocraten de volgende vragen:Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder TeeuwenHAMERSTUK
Toelichting:
De gemeente Venlo heeft sinds begin dit jaar een Coördinatieverordening. In artikel 3.30 eerste lid Wet ruimtelijke ordening (Wro) is opgenomen dat de gemeenteraad gevallen of categorieën van gevallen kan aanwijzen waarin de verwezenlijking van een onderdeel van het gemeentelijk ruimtelijk beleid het wenselijk maakt dat de voorbereiding en bekendmaking van (een) besluit(en) worden gecoördineerd.
Met het coördineren bedoelt de wetgever dat besluiten die met elkaar samenhangen, bijvoorbeeld één bouwplan, waarvoor een omgevingsvergunning en een bestemmingsplan nodig zijn, in één procedure worden voorbereid.De vorige (nu vigerende) Coördinatieverordening is vrij algemeen geformuleerd; er zijn geen expliciete gevallen of categorieën van gevallen aangewezen, wél soorten besluiten.
Een te algemeen geformuleerde verordening kan ertoe leiden, dat deze verordening geen bindende kracht heeft; in dat geval komt de gecoördineerde behandeling namelijk te vervallen en geldt voor elk besluit weer de eigen beslistermijn.Om dit soort situaties te voorkomen, is het beter om de huidige verordening aan te scherpen, in die zin, dat er nu wél expliciet gevallen of categorieën van gevallen zijn aangewezen. Op deze manier geldt de coördinatie altijd.
De coördinatieverordening gaat voortaan gelden in de volgende gevallen:
a. bij een initiatief dat passend is binnen een ruimtelijk kader dat de raad heeft vastgesteld, zoals een structuurvisie, stedenbouwkundige visie, masterplan, gebiedsvisie, projectplan, verkeers- en vervoersplan of woningbouwprogramma.
b. bij het realiseren van een of meer woningen binnen de stedelijke contour en passend binnen de (regionale) woonvisie.
c. bij het realiseren van maatschappelijke voorzieningen.
d. bij het realiseren van bedrijven.
e. bij de ontwikkeling en verwezenlijking van ruimtelijke en infrastructurele projecten ten behoeve van duurzame energie, waaronder windparken (zoals Windpark Greenport Venlo).
f. bij het realiseren van (verblijfs)recreatieve voorzieningen.
g. bij het realiseren van commerciële voorzieningen zoals winkels (pdv-locaties uitgezonderd), dienstverlening, horeca-accommodaties en kantoorruimten.De nieuwe verordening treedt in werking de dag na publicatie.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder TeeuwenHAMERSTUK
Toelichting:
Op verzoek van de N.V. Nederlandse Gasunie voor de herziening van het bestemmingsplan ten behoeve van de verlegging van twee gastransportleidingen in de gemeente Venlo en de gemeente Peel en Maas, heeft het college 7 maart 2017 ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan met bijbehorende stukken heeft vervolgens op de gebruikelijke wijze ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingekomen.Voorgesteld wordt om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Het bestemmingplan heeft tot gevolg dat het geldend bestemmingsplan “Buitengebied Venlo” voor het deel waarop dit bestemmingsplan betrekking heeft, niet meer van toepassing is. Het nieuwe bestemmingsplan treedt vervolgens voor dat deel in de plaats en vormt hierdoor een nieuw juridisch-planologisch kader.
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden geheel gedragen door de initiatiefnemer. Verder is er een planschadeverhaalsovereenkomst met de verzoeker gesloten ter afwenteling van een mogelijke tegemoetkoming in planschade.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder TeeuwenZie bijlage toelichting annotatie RV2017-38
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder Satijn
Toelichting:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met het verstrekken van een investeringssubsidie ad € 1,5 miljoen aan BV Campus Vastgoed Greenport Venlo, met als dekking de verkoop van het pand Raad van Arbeid.
Tevens wordt een voorstel gedaan voor de financiering van het rendabele deel van de investering, door het verstrekken van eigen vermogen en vreemd vermogen aan de BV Campus Vastgoed Greenport Venlo.
Het verstrekken van de investeringssubsidie, het eigen vermogen en het vreemd vermogen zal middels een budgettair neutrale wijziging in de begroting verwerkt worden.
De investeringsbijdrage van de gemeente kan nagenoeg geheel gedekt worden uit de vrijkomende middelen uit de verkoop van het pand aan de Campus BV.Medio 2016 is het pand Raad van Arbeid aan de Nassaustraat aangekocht met als doel het pand te renoveren en geschikt te maken voor het University College Venlo en de masteropleidingen van de Universiteit Maastricht (UM). Bij de aankoop van het pand door de gemeente hebben Provincie en gemeente de intentie uitgesproken om het pand te zijner tijd onder te brengen in de vastgoedpoot van de Campus Greenport Venlo, samen met de Innovatoren (business) en Villa Flora (onderzoek en startups). Van belang is dat de overdracht vóór de renovatie plaatsvindt en dat de onrendabele top van € 3,5 miljoen is afgedekt. Middels het verstrekken van een investeringssubsidie van € 1,5 miljoen, het gemeentelijk deel van de onrendabele top, wordt hierin voorzien.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder Aldewereld en wethouder TeeuwenZie bijlage toelichting annotatie RN2017-5
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Frans Aerts
Portefeuillehouder: Wethouder LamersHAMERSTUK
Toelichting:
Als deelnemer in de gemeenschappelijke regeling (GR) BsGW moet door onze gemeente één vertegenwoordiger worden aangewezen als lid van het algemeen bestuur van BsGW. Voorwaarde is dat deze vertegenwoordiger een lid is van het college van B&W. De aanwijzing geschiedt voor dezelfde periode als waarvoor het college is benoemd.
Bij herverdeling van de portefeuilles heeft het college op 30 mei 2017 besloten de portefeuille financiën onder te brengen bij wethouder Lamers. Aangezien gemeentelijke belastingen een onderdeel vormen van de portefeuille financiën wordt voorgesteld om wethouder Lamers aan te wijzen als vertegenwoordiger namens de gemeente Venlo in het algemeen bestuur van BsGW, en daarnaast wethouder Teeuwen aan te wijzen als plaatsvervanger.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Frans Aerts
Portefeuillehouder: Hanno LamersHAMERSTUK
De jaarstukken 2016 zijn op 28 juni 2017 door de Raad vastgesteld (RV 2017-39).
Op het moment van vaststelling had de accountant nog geen controleverklaring verstrekt.Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vereist dat op het moment dat de jaarstukken 2016 worden behandeld de raad ook kennis kan nemen van het accountantsverslag en de controleverklaring.
Om deze reden dienen de jaarstukken 2016 formeel opnieuw aan de Raad voorgelegd te worden ter besluitvorming.
Het presidium stelt voor om dit als Hamerstuk naar de raadsvergadering te brengen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Frans Aerts
Portefeuillehouder: Wethouder Aldewereldzie bijlage annotatie toelichting RV2017-51
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Henny Bosch
Portefeuillehouder: wethouder AldewereldVoorgesteld wordt om de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Venlo 2018 (AVOI) vast te stellen. In lijn met dit voorstel wordt besloten om ook de Tarieventabel Verordening op de heffing en invordering van leges (Legesverordening) en de APV artikel 2:11, vierde lid en artikel 5:24, vierde lid aan te passen.
Het gaat hier om een uniforme regeling die geldt voor alle kabel- en leidingwerkzaamheden in de openbare ruimte van de gemeente Venlo voor alle netbeheerders, met uitzondering van riolering en openbare verlichting. De AVOI voorziet in een vergunningplicht voor netbeheerders die kabels en leidingen willen aanleggen, in stand houden of opruimen. Voor netbeheerders van openbare elektronische communicatienetwerken geldt de verplichting tot het aanvragen van een instemmingsbesluit van het college alvorens de voorgenomen werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard en spoedeisende werkzaamheden geldt een melding, waarna al of niet toestemming wordt verleend.
Financieel
Als gevolg van dit besluit wijzigt ook de stroom van financiële middelen. Uit de in onderdeel 7.5 van de onderbouwing gepresenteerde tabel is af te leiden dat de genoemde verschuivingen het eerste jaar een incidenteel voordeel opleveren van € 225.389 en daarna een structureel voordeel van € 90.959 (7.3: € 150.814 minus 7.4: € 59.855).Argumenten
Integraal, uniform en eenduidig beleid voor de regie van ondergrondse openbare ruimte. De regierol voor de ondergrondse openbare ruimte volledig bij de gemeente leggen. Het creëren van een uniform regime. Voor iedere grondroerder gelden dezelfde regels (gelijkwaardigheid). Een evenwichtige nadeelcompensatieregeling voor het verleggen van kabels en leidingen. Voorzien in een eenduidige schaderegeling. Recht doen aan het verminderen van overlast, hinder en schade door kabel- en leidingwerkzaamheden. Aansluiten bij de huidige gewenste kaders met betrekking tot ondergrondse infrastructuren. Het uniformeren van regels past binnen het dereguleringsproces. Mogelijkheid om leges te heffen.
De te bereiken doelen zijn:Vergaderstukken
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering