Live uitzending Gepauzeerd

Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Oordeelsvormende raadsbijeenkomst, 02 november 2022 19:00:00

Algemene vergader informatie

CONCEPT-AGENDA
PROGRAMMABEGROTING

Voorgesteld wordt de begroting, de nota Grondbedrijf en de belastingverordeningen integraal te behandelen.

De fracties worden opgeroepen geen uitgeschreven teksten voor te lezen. De algemene beschouwingen zijn bij de besluitvorming.

 

Datum:
02 nov. 2022, 19:00
Locatie:
Stadhuis Raadzaal

Algemene vergaderstukken (3)

Uitklappen Inklappen

Agenda

Oordeelsvormende raadsbijeenkomst

Stadhuis Raadzaal
  • 1 Sprekersplein Programmabegroting

    19.00 - 19.15 uur
    -
    1 document
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:00:49 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:09:31 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Inspreker namens het bestuur van Performance Centre Venlo, ‘talentontwikkeling in sport’

    Boodschap aan de raad:  de Stichting verzoekt de raad,om reeds in de Begroting voor het jaar 2023 een bedrag van € 86.000 te bestemmen voor ambities en activiteiten van de Stichting Performance Centre Venlo en niet pas in 2024. Inspreker zal dit nader toelichten.  

    (Zie tevens de bijlagen: ‘Sprekersplein 02-11-2022’, tevens geagendeerd bij agendapunt Lijst Ingekomen Stukken van de Begrotingsraad van 4nov22

    de eerdere Brief van 29sep22 van deze stichting / behandeld bij de Lijst Ingekomen Stukken, nr. 73, van de raadsvergadering van 19okt22)

  • 2 Rondvraag

    19.15 - 19.30 uur
    -
    1 document
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:01:51 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:09:58 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten
  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:06:13 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten
  • 19.30 - 22.00 uur

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 01:46:43 Download Afspelen
    Fragment 2 02:41:00 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: Frans Schatorjé

    Wat bespreken we?
    Tijdens deze oordeelsvorming voert de raad met elkaar het verkennende debat over de conceptprogrammabegroting 2023-2026: Wat zijn de voor- en tegens? Wat zien we aan problemen/ambities en oplossingen? Wat willen we wellicht nog wijzingen?

    Wanneer u overweegt om een motie of amendement in te dienen dan is dit het moment om daarover het eerste gesprek met elkaar aan te gaan. 

    Aanleiding
    In mei jl. heeft de raad de kadernota behandeld, waarbij door de raad ook de motie 50 gezinnenaanpak is vastgesteld. De wensen van de kadernota zijn door het college vertaald in de programmabegroting 2023-2026. In deze periode volgden de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. De impact van de fors gestegen energieprijzen en hoge inflatie is inmiddels ook in Venlo groot. Op verzoek van de raad is daarom met stoom en kokend water het raadsvoorstel “Lokale maatregelen energieproblematiek” uitgewerkt met voorstellen om al in 2022 de lasten voor inwoners en instellingen te verlichten via het Venlo-fonds (RV 2022-22). Dat fonds is een aanvulling op de kabinetsplannen en is gericht op verruiming van het armoede- en het duurzaamheidsbeleid. Op 28 september jl. is de raad met dit voorstel akkoord gegaan.

    Wat ligt voor?
    In de conceptprogrammabegroting zijn deze twee lijnen doorgetrokken naar 2023.

    Voor de intensivering van het armoedebeleid is in 2022 €1.67 miljoen beschikbaar en in 2023 €1.8 miljoen. Volgend jaar staat de herijking van het armoede- en schuldhulpbeleid op de rol. Voor het programma circulaire en duurzame hoofdstad vindt u een integraal voorstel in de conceptbegroting terug (tabel pagina 130), met een nieuw investeringsvoorstel in 2023 voor aardgasvrije wijk Hagerhof-Oost en een aanvullende reserve voor de versnelling van de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed.  

    Naast de intensivering van het energie-/armoedebeleid zien we in de conceptbegroting aanzienlijke investeringen in de fysieke ruimte en leefomgeving, worden middelen gereserveerd voor de versterking van de kennisinfrastructuur en voor laaggeletterdheid.

    Het deel van de resultaatbestemming 2021 is verwerkt in de investering in kunstgrasvelden, het aanvullend krediet voor het zwembad, twee voorbereidingskredieten en reserves.

    Ook worden middelen vrijgemaakt voor de koppeling met Specifieke Uitkeringsmiddelen van het Rijk. Die worden bijvoorbeeld ingezet voor klimaatadaptatie, energietransitie, wonen of leefbaarheid en waar mogelijk gekoppeld aan structurele verbeteringen. Daarbij gaat het om extra investeringen van €18 miljoen in de komende drie jaar die in combinatie met een optimalisatie van het beschikbare vastgoed een structurele besparing opleveren van €2,3 miljoen vanaf 2026 (inverdieneffect).

    Het college stelt verder ook voor om -in financiële zin- afscheid te nemen van de aanpassing van de parkeerexploitatie en de opgave van het sociaal domein en het maatschappelijk vastgoed (taakstelling). Opgeteld levert dat een structurele bijstelling op van € 5 miljoen.

     Woonlasten
    Hoewel de lasten voor afvalstoffen en riool de afgelopen jaren zijn gestegen, is vorig jaar besloten om de stijging niet door te belasten aan inwoners. Ook de OZB is bevroren op het niveau van 2021. Voorgesteld wordt om deze lijn door te trekken.

    Inwoners, bedrijven en instellingen hebben immers te maken met (forse) kostenstijgingen door de huidige economische omstandigheden. Hiervoor is € 2 miljoen nodig oplopend naar € 2,6 miljoen in 2026. Hoewel de OZB in Venlo hoog is bedragen de gemiddelde woonlasten voor een meerpersoonshuishouden in Venlo € 900, net onder het landelijke gemiddelde van € 904. -1,8

    Concernreservering en reservering 2026
    Vanwege de onzekerheden van de inflatie- en volumeontwikkeling stelt het college  voor om een generieke concernpost op te nemen van € 3,9 miljoen (2023) aflopend naar

     € 3,1 miljoen (2026) en € 2,5 miljoen structureel vanaf 2027 (concernreservering).

    Verder wordt voorgesteld om de nog niet bestemde ruimte in 2024 (€ 370.000) en 2025

    (€ 2.958.000) te reserveren voor het opvangen van macro – economische ontwikkelingen en maatregelen in relatie tot de maatschappelijke opgave. Onduidelijk is namelijk hoe het financieel perspectief zich ontwikkelt vanaf 2026. Dat komt omdat vanaf 2024 de volumeontwikkelingen niet meer worden meegenomen in de bepaling van de omvang van het accres van het gemeentefonds. Met als gevolg dat meer inwoners, meer wegen, meer ouderen en meer schoolgaande kinderen niet meer gecompenseerd worden binnen het gemeentefonds. Afgesproken is dat de raad bij de omgevingsanalyse/kadernota 2024 in het voorjaar van 2023 reflecteert op de (financiële) situatie na 2026 en de strategische keuzes. Genoemde bedragen kan de raad betrekken bij het raadsdebat in het voorjaar van 2023.

    Saldo onbestemd
    Rekening houdend met de reserveringen laat de begroting voor het jaar 2023 een onbestemd begrotingssaldo zien van € 176.000 waar geen concrete bestemming aan gegeven is.

     Slag om de arm
    Het aanbod op de arbeidsmarkt, het succes van aanbestedingen en de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt is van invloed op de uitvoering van plannen. De oorlog in Oost-Europa, hoge inflatiecijfers, stijgende rentes, oplopende grondstoffen- en energieprijzen, beschikbaarheid van grondstoffen en materialen maken dat de kans op onder uitputting (onderuitvoering) groter wordt. Dat kan betekenen dat niet alle opgenomen activiteiten en investeringen in 2023 uitgevoerd kunnen worden. Die middelen blijven echter wel beschikbaar voor maatschappelijke doelen.

    In een oogopslag
    Voor een overzicht van de begrotingsvoorstellen 2023- 2026 en investeringen zie pagina 14 en 15 en de Begroting 2023 in een oogopslag (infographic). Verder vindt u per programma een overzichtelijke tabel met daarin de nieuwe investeringen. Voor het totaaloverzicht baten en lasten van alle programma’s tot en met 2026 zie bijlage I, voor de investeringen zie bijlage II en voor de reserves en voorzieningen zie bijlage IV.

    Meetbaar Venlo
    In Meetbaar Venlo kunt u zien hoe elk programma er nu voor staat.

    Zoals u kunt zien heeft Corona met name gevolgen gehad voor de ontwikkelingen binnen de programma's Centrumstad Venlo en Welvarend Venlo, met name op de bezoekersaantallen en omzetvolumes van detailhandel en toerisme, dat zich gelukkig nu hersteld.

    Voorstel
    Tijdens de themabijeenkomst op 13 oktober is uitgebreid stilgestaan bij de conceptbegroting. Op 4 november vindt de besluitvorming plaats over de conceptbegroting. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de Programmabegroting 2023-2026 en met 10 nieuwe reserves voor:

    1.    Versnelling aanpak verduurzaming maatschappelijk vastgoed
    2.    Versterking wetenschappelijk onderzoek en onderwijs
    3.    Middengebied-Veilingterrein
    4.    Innovatie preventie vitale en gezonde Venlonaren Cofinanciering (o.a. Volkshuisvesting, woningbouw, stikstof, energietransitie, klimaatadapter)
    5.    Armoedeloket
    6.    Renovatie Stadhuis
    7.    Blokhuismiddelen
    8.    Inburgering en Statushouders
    9.    Ontwikkeling beheer inrichting Openbare Ruimte

    Verder wordt de raad gevraagd om met verbreding van de programmalijn Relatie Duitsland naar grensoverschrijdende samenwerking.

  • Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: Frans Schatorjé

    Voorstel
    De raad wordt gevraagd om:

    ·         de Nota Grondbedrijf en Vastgoed 2023 vast te stellen

    ·         het acceptabel risico in het kader van “strategische aankopen” te verhogen naar € 250.000 

    ·         het uitvoeringskrediet Centrumplan Blerick op te hogen met € 250.000 en het uitvoeringskrediet Q4 met € 218.000 (dekking Algemene Grondreserve). 

    Wat ligt voor?
    Ingezet wordt op nieuwe bouwlocaties voor meer dan 2000 extra woningen (jaarlijks 380 woningen), actief grondbeleid (om ontwikkelingen sneller van de grond te krijgen), meer aandacht voor groen en water (klimaatadaptieve maatregelen) en versnelde verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed. Naast lopende projecten zoals het Kazerneterrein en de Vierpaardjes wordt stilgestaan bij de ambitie voor een betere hoogwaterbescherming in Venlo-Velden, de verplaatsing van de jachthaven, herstructurering van de Keulse Barrière, Het Witveld en enkele sportparken. Verder vindt u in de nota informatie over het grondbeleidsinstrumentarium dat bijvoorbeeld kan worden ingezet om langdurige leegstand in (stads)centra tegen te gaan, actuele informatie over het Didam-arrest (gelijkheidsbeginsel bij verkoop van onroerende zaken), staatssteunverbod, de visie op grond- en vastgoedbeleid en de kaders en diverse grondexploitaties, Algemene Grondreserve en risico`s die het Grondbedrijf loopt bij de grondexploitaties van ruimtelijk-fysieke projecten en het (overtollige) vastgoed.

    Actief grondbeleid
    In lijn met het coalitieakkoord is gekozen voor meer regie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Dit betekent actief grondbeleid waarin de gemeente zelf het initiatief neemt en niet afwacht of een marktpartij het ruimtelijk initiatief oppakt. Hieraan zijn meer - financiële - risico`s verbonden. Immers, een bepaalde ruimtelijke ontwikkeling kan alsnog niet doorgaan. Maar de gemeente Venlo, inclusief de Algemene Grondreserve van het Grondbedrijf, heeft de laatste jaren een buffer opgebouwd zodat het vaker oppakken van kansen met bijbehorende risico is gerechtvaardigd. Voorgesteld wordt om de omvang van het krediet “strategische aankopen” voorlopig te handhaven op € 2,5 miljoen en het acceptabel risico van € 50.000 te verhogen naar € 250.000. Verantwoording over de uitgaven vindt plaats bij de jaarrekening. 

    Meerkosten 2 projecten
    Voor twee grondexploitaties ligt nu een globale herziening voor, vanwege de voortgang van het project en de aanbestedingen op korte termijn. Daarbij gaat het om:

    a.    Centrumplan Blerick: meerkosten van € 250.000.

    b.    Q4: meerkosten van € 218.000.

    Voorgesteld wordt om de uitvoeringskredieten te verhogen. De meerkosten worden gecompenseerd door een verhoging van de Voorziening Nadelige Exploitatieresultaten ten laste van de Algemene Grondreserve. In het kader van de jaarrekening 2022 wordt een integrale herziening van deze projecten en andere grondexploitatieprojecten opgesteld.

    Financiën
    Per 1 januari 2022 bedroeg de Algemene Grondreserve € 10 miljoen, de verwachte stand per 1 januari 2023 is € 9,5 miljoen. Het gewogen risico van alle grondexploitaties en voorraadposities wordt voor 1 januari 2023 op € 17,5 miljoen geraamd. Dat is een afname van bijna € 2 miljoen. Verwacht wordt dat de omvang van de Algemene Grondreserve na 2023 rond de € 9 miljoen schommelt. De reserves en risico`s van het Grondbedrijf worden in het kader van het (gemeentelijk) weerstandsvermogen beoordeeld in samenhang met de reserves en risico`s van de Algemene Dienst, zie daarvoor de Begroting 2023.

    Vervolg
    Via de halfjaarlijkse projectenrapportage wordt de raad nader geïnformeerd over de stand van de afzonderlijke ruimtelijk-fysieke projecten.

     

  • Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: Frans Schatorjé

    Wat ligt voor?
    De raad wordt voorgesteld om de belastingverordeningen 2023 vast te stellen. Hier worden de belangrijkste lokale heffingen toegelicht.

    OZB
    De tarieven voor de OZB zijn, naast de in de begroting 2023 vastgestelde opbrengsten, afhankelijk van de waardeontwikkeling. Naar verwachting zijn de prognoses voor 2023 van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen medio november bekend.

    Op basis van voorlopige trendberekeningen door BsGW zien we voor nu dat in Limburg sprake is van een waardestijging tussen de 15% en 25%. Medio november hebben we een nauwkeuriger beeld van de waardebepaling en dus ook van de OZB-tarieven.

    In de besluitvorming van 21 december liggen de OZB-tarieven voor. Uitgangspunt blijven de begrotingskaders. Dat betekent dat de OZB niet wordt geïndexeerd aangezien de gemeentelijke lasten voor woningen, huurders en niet woningen nominaal niet worden verhoogd. De begrotingspost OZB komt hiermee uit op ruim € 41 miljoen.

    Afvalstoffenheffing
    In de begroting 2023 worden de inkomsten uit de afvalstoffenheffing op € 10,7 miljoen geraamd. De gemeentelijke lasten voor woningeigenaren en huurders en voor niet-woningen (totaal van OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) worden nominaal niet verhoogd voor 2023. Dit betekent dat de tarieven voor de afvalstoffenheffing gelijk blijven aan de tarieven van 2022.

    Rioolheffing
    n de begroting 2023 worden de inkomsten uit de rioolheffing op € 8,2 miljoen geraamd.

    De woonlasten voor woningeigenaren en huurders en de gemeentelijke lasten voor niet-woningen (totaal van OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) worden nominaal niet verhoogd voor 2023. Dit betekent dat de tarieven voor de rioolheffing gelijk blijven aan de tarieven van 2022.

    Leges
    e legestarieven zijn conform de uitgangspunten van de begroting met het inflatiepercentage van 2,9% verhoogd en rekening is gehouden met maximale kostendekking (100%). Uitzondering hierop vormen de wettelijk vastgestelde (maximum) tarieven.

     

    Vergaderstukken

Algemene stemmingen

Uitklappen Inklappen