Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 13 april 2016 19:00:00
Algemene vergader informatie
a. Doel van Oordeelsvorming
Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk.
Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail.
Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo
Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Vertegenwoordiger: namens het collegeIneke Hendickx, GL
Vluchtelingen
Vraag 1
Alle betrokkenen zijn het erover eens dat het zo snel mogelijk toe leiden naar werk of andere zinvolle dagbesteding van groot belang is. Zowel voor de integratie, als voor het welzijn van de vluchteling zelf. Ambtelijk werd verteld dat de gemeente Venlo, samen met andere gemeentes en betrokken organisaties, daar op dit moment beleid voor ontwikkeld. GroenLinks wil daar graag zo snel mogelijk breder over worden geïnformeerd.
Op welke termijn kan de raad hierover een beeldvormende presentatie krijgen?Vraag 2
Het thema huisvesting is slechts zijdelings aan bod gekomen. Venlo heeft een flinke opgave. Er wordt hard aan gewerkt, zo werd gesteld. Kan het college ook hierover op korte termijn meer concrete informatie geven? Zo ja, wanneer en hoe kan de raad dit verwachten?Zwerfafval
Vraag 1
Hoe wordt de kwaliteit gemonitord c.q. gecontroleerd?Vraag 2
Wordt er tussentijds bijgestuurd? Zo ja, op basis waarvan en op welke wijze?Vraag 3
Verwacht het college met deze aanpak volledig te kunnen voldoen aan de uitspraak van raad EN college dat Venlo OVERAL schoon en zonder zwerfvuil zou moeten zijn?Leon van den Beucken, VenLokaal
Bewegwijzering A73 Kloosterdorp Steyl en A73 Boekend
Vraag 1
Wanneer mogen we de beantwoording van de vragen verwachten?Vraag 2
Zijn er nu nog gesprekken gaande met Rijkswaterstaat? Zo ja, zijn er kansen dat Kloosterdorp dan alsnog aan de bewegwijzering wordt toegevoegd?Vraag 3
Gaat het college op zoek naar alternatieven langs de A73, om Kloosterdorp Steyl langs de A73 op gemeentegrond of particuliere grond wereldkundig te maken of wil het college aan eventuele initiatieven hiertoe, medewerking verlenen? Zo nee, waarom niet?Zwerfafval RIB 44 d.d. 29 maart 2016
Vraag 1
Is het volgens het college een optie om landelijk te lobbyen voor bijvoorbeeld het fors verhogen van de boetes of een ander meer rendement-opleverend systeem te onderzoeken?Vraag 2
Wat wordt er gedaan om in de toekomst meer scholen te enthousiasmeren en wat wordt er – behalve in schoolverband – nog meer gedaan aan preventie?Vraag 3
Blijft de gemeente in dergelijke vallen zelf het contact met RWS en provincie houden en vallen deze wegen desondanks onder de opruimtaken van de coördinatiegroepen?Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefuillehouder: Wethouder TeeuwenHamerstuk
Toelichting
Bij de gebiedsontwikkelaar Trade Port Noord heeft een concreet logistiek / e-commerce bedrijf zich gemeld voor vestiging in Klaver 4. Dit past echter niet volledig in het vigerende bestemmingsplan voor TPN. Daarom is nu een herziening van het bestemmingsplan nodig.
Op verzoek van TPN wordt de raad voorgesteld om de herziening van het bestemmingsplan Klaver 4, en de benodigde vergunningen voor de vestiging van het logistiek bedrijf, gecoördineerd voor te bereiden en te besluiten, op grond van de coördinatieregeling volgens de Wet ruimtelijke ordening.Wat ligt voor?
Het plan tot herziening van TPN Klaver 4 faciliteert de vestiging van een nieuw logistiek bedrijf en draagt bij aan een duurzame ruimtelijk-economische structuurversterking in dit gebied. Met dit voorstel wordt bovendien voorzien in de wens naar meer marktconforme kavels, zowel qua omvang als qua vorm. Daarvoor is een nieuw aangepast ruimtelijk ontwerp voor Klaver 4 opgesteld. Aan de raad ligt nu voor het toepassen van de coördinatieregeling voor deze bestemmingsplanherziening en voor de noodzakelijke vergunningen voor het vestigen van het logistiek bedrijf.Coördinatieregeling
Met de coördinatieregeling kunnen alle voor het project noodzakelijke vergunningprocedures gezamenlijk worden doorlopen. Daarbij vindt alleen procedurele coördinatie plaats. Het toepassen van de coördinatieregeling zorgt voor een eenvoudigere en duidelijkere procedure voor de burger. De totale proceduretijd wordt aanzienlijk verkort. Een ander voordeel is dat de samenhang tussen de te nemen besluiten duidelijker is. De stukken worden namelijk gelijktijdig en gebundeld ter inzage gelegd. Dit bevordert de transparantie.
Zowel tegen het ontwerpbestemmingsplan als tegen de ontwerpbesluiten kunnen gelijktijdig zienswijzen worden ingediend.Vervolg
Het ontwerpbestemmingsplan TPN herziening Klaver 4, de ontwerp-omgevingsvergunning(en) en eventuele overige ontwerpbesluiten worden gezamenlijk ter inzage gelegd. De raad wordt daarover op de gebruikelijke wijze geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: wethouder TeeuwenHamerstuk
Toelichting
De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Herziening De Nieuwe Munt Tegelen vast te stellen. Dit op verzoek van Stichting Antares Woonservice. De herziening is nodig vanwege de geplande nieuwbouw aan de Vijverhofschool in Tegelen en het woonzorgcluster, van twee groepen in het plan De Nieuwe Munt in Tegelen ((Lingsterhofweg-Van Wevelickhovenstraat) en zeven woningbouwtitels aan de Lingsweg-Wilderbeekstraat in Tegelen (zie RIB nummer 2015-128).
Op het plan zijn geen zienswijzen ingediend. Een exploitatieplan is niet nodig, de kosten worden namelijk gedragen door de initiatiefnemer. Met de verzoeker is een planschadeovereenkomst gesloten.De invulling van dit terrein maakt deel uit van de herstructurering van het gebied, waarmee wordt bijgedragen aan de bevordering van de leefbaarheid van de wijk. Sprake is van verplaatsing van een reeds bestaande onderwijsvoorziening elders in Tegelen.
Met dit plan wordt verder ingespeeld op de veranderde vraag naar woningen. De beoogde woningen zijn gericht op een specifieke zorgvraag en, wat betreft de locatie Lingsweg-Wilderbeekstraat, op levensloopbestendig bouwen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder SatijnToelichting
De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met voorgenomen besluit van het bestuur van de Stichting Akkoord! PO tot opheffing van de openbare basisschool de Ontdekking per 1 augustus 2016, dit onder gelijktijdige fusie met de openbare basisschool Harlekijn. Het besluit om de school op te heffen, is een bevoegdheid van het bestuur. Wel kan de gemeenteraad besluiten dat de school in stand moet blijven (en dus wordt overgedragen aan de gemeente). Dit is gelet op de argumenten om tot opheffing over te gaan echter geen wenselijke situatie en in strijd met de uitgangspunten die hebben geleid tot de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs. Met dit raadsbesluit verklaart de raad geen gebruik te zullen maken van de mogelijkheid om de school rechtstreeks onder het bevoegd gezag van de gemeente in stand te houden.Aanleiding
Openbare basisschool de Ontdekking zit sinds 1 oktober 2014 onder de voor onze gemeente geldende opheffingsnorm (123 leerlingen). Volgens het bestuur staat de kwaliteit van het onderwijs en de bedrijfsvoering onder druk. Gelet op de aanwezigheid van OBS Harlekijn (op ± 1,3 km) wordt voorzien in voldoende openbaar basisonderwijs in onze gemeente.Vervolg
Bezien vanuit de zorgplicht voor onderwijshuisvesting biedt OBS Harlekijn voldoende ruimte om de groepen van OBS de Ontdekking te kunnen huisvesten. Hiervoor zijn geen extra investeringen noodzakelijk. Voor leerlingen waarvan de ouders besluiten om de overstap naar OBS Harlekijn niet te maken, is bij de achterblijvende school op deze locatie (R.k.-school ‘Natuurlijk’) voldoende capaciteit aanwezig.
Het schoolbestuur hecht grote waarde aan een zorgvuldig fusieproces en zal pas uitvoering geven aan het voorgenomen besluit na overeenstemming met beide medezeggenschaps-raden.Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: wethouder TeeuwenInspreker 1: de heer A. Dutkusu
Toelichting:
Voorgesteld wordt: de Nota van zienswijzen over te nemen en vast te stellen (zie bijlage 1a, vanaf blz. 31), geen exploitatieplan vast te stellen en tot slot: het bestemmingsplan “Plattelandswoningen Venlo” vast te stellen.Op 26 juni 2013 stelde de raad de “Beleidsuitgangspunten Plattelandswoningen Venlo” vast; tevens werd op 25 september 2013 door de raad unaniem een motie aangenomen om: de mogelijkheid te onderzoeken naar een generieke aanpak van ‘omzetting naar plattelandswoning’ en hierover de raad te rapporteren. Het college heeft dit omgezet in een raadsvoorstel, zoals het nu voorligt.
Door de vaststelling van dit bestemmingsplan kunnen agrarische bedrijfswoningen worden bewoond door derden zonder dat dit beperkingen oplevert voor het bijbehorende bedrijf en voor omliggende bedrijven.
Er zijn vier zienswijzen ontvangen, die aanleiding gaven tot nader onderzoek. Het college heeft naar aanleiding daarvan het bestemmingsplan deels aangepast.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder TaxToelichting
De raad wordt verzocht om akkoord te gaan met het verlengen van het huidige beleidsplan schuldhulpverlening 2012 - 2015 voor het kalenderjaar 2016. Voor 2017-2020 wordt een nieuw beleidsplan voorbereid. De verlenging van de huidige regeling biedt de gemeente de gelegenheid om de infrastructuur en de ketensamenwerking tussen organisaties, professionals, vrijwilligers en burgers via pilots te versterken en te verbinden aan de sociale wijkteams en Huizen van de Wijk. Bedoeling is om samen met de maatschappelijke partners het nieuwe beleidsplan uit te werken. Bovendien kunnen dan zo in het nieuwe beleidsplan ook de resultaten van de landelijke (rijks)evaluatie van de wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) worden meegenomen die in 2016 wordt uitgevoerd.Vervolg
Uiterlijk in december 2016 wordt de raad het nieuwe beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2020 ter besluitvorming voorgelegd. In april 2016 krijgt de raad een RIB over de tussentijdse resultaten van het armoedebeleid (zowel inhoudelijk als financieel) en de periodieke evaluatie van het schuldhulpverleningsbeleid.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder TeeuwenToelichting:
Voorgesteld wordt om de verordening in te trekken per 1 juni 2016, omdat het doel van de regeling is bereikt en het beschikbaar gestelde subsidiebedrag is volledig uitgekeerd.
Doel van de subsidie was om de recessie in de bouw te bestrijden en tegelijk te zorgen voor energiebesparing en duurzame energie.
De raad heeft hiervoor in juli 2009 € 1 miljoen subsidie beschikbaar gesteld. Vervolgens is op 1 januari 2010 de “Subsidieverordening duurzaam bouwen Venlo 2010” in werking getreden. De gemeente Venlo won hiermee in 2011 de provinciale Koploperprijs (voor de gemeente met het beste Energie- of Klimaatproject).De subsidiegelden zijn uitgekeerd aan burgers. Ruim 600 woningen in Venlo werden verduurzaamd.
De regeling betekende tevens een belangrijke economische impuls voor Venlose bedrijven in de bouw- en energiesector. Het oorspronkelijke motief van de regeling was om de lokale bouwsector te steunen in crisistijd. Het college acht het niet nodig, nog een regeling in stand te houden of nieuwe subsidiegelden ter beschikking te stellen voor het aantrekken van lokale economie.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: wethouder BrauerToelichting
De raad wordt voorgesteld om de regionale structuurvisie Wonen Noord-Limburg vast te stellen. Dit is een van de zes uitwerkingen van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL) waarmee de regio Noord-Limburg aan de slag is gegaan. In deze structuurvisie zijn de opgaven geformuleerd waar de regio op het gebied van wonen in de komende jaren zal gaan samenwerken. De regionale structuurvisie vormt daarmee verder ook de basis voor het lokaal woonbeleid en de herijking van het woningbouwprogramma.
Het is voor het eerst dat op deze schaal wordt samengewerkt op het terrein van wonen. Vanaf de start van het proces zijn de gemeentelijke partners (corporaties, zorgpartijen en marktpartijen) en de acht gemeenteraden betrokken bij de totstandkoming van de structuurvisie wonen.Zienswijzen
Op basis van de eigen inspraakverordening van de acht gemeenten is de procedure van inspraak doorlopen. De ontwerp structuurvisie is van 10 december 2015 t/m 20 januari 2016 ter inzage gelegd. In totaal zijn er 12 zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben geleid tot een beperkt aantal aanpassingen en aanvullingen. De belangrijkste aanvulling op de ontwerp structuurvisie is het opnemen van de overzichten van de plancapaciteit (per 1-1-2015) van de 8 gemeenten. Hoewel de actuele plancapaciteit altijd te raadplegen is via www.pcmlimburg.nl, hebben met name marktpartijen gepleit meer transparantie te bieden rondom de gehanteerde plancapaciteit.Wat ligt voor?
Met het vaststellen van de regionale structuurvisie wonen Noord-Limburg wordt de formele basis gelegd voor de samenwerking op het terrein van wonen in de regio. Hierin zijn de regionale opgaven geformuleerd waar de komende jaren gezamenlijk aan gewerkt wordt.
De regionale structuurvisie wonen Noord-Limburg is er enerzijds op gericht om de bestaande woningvoorraad en woonomgeving aantrekkelijk te houden. Anderzijds worden de kaders geschept om het nieuwbouwprogramma toekomstproof te maken, zodat Venlo voor onze huidige en nieuwe inwoners een aantrekkelijke gemeente is om te wonen.
Onze nieuwbouw en bestaande woningvoorraad moeten immers in balans zijn met wat onze huidige en toekomstige inwoners vragen.Vijf pijlers
De vijf inhoudelijke pijlers van de visie zijn:
(De tekst van deze annotaties is in te zien in de bijlagen. Tijdens plaatsing in iBabs bleek niet de hele tekst van deze annotatie te zijn overgenomen door het systeem)Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: wethouder BrauerMotivatie Oordeelsvormende behandeling RIB 51, Parkeren Venlo 2020
Tijdens de beeldvorming 6 april is naar voren gekomen dat enkele raadsleden de strategische keuze voor het ontwikkel-scenario van cruciaal belang achten voor de diverse uitwerkingen van het parkeren. In de RIB wordt de keuze voor het midden scenario voorgesteld. De motivatie hiervoor is slechts in beperkte mate beargumenteerd. Toch kan deze keuze niet los gezien worden van de andere strategische keuzes die zijn gemaakt voor Venlo. Er is gekozen voor beleid voor meer wonen in de binnenstad en meer bezoekers naar de binnenstad. Parkeerbeleid is sterk faciliterend aan dit beleid, immers de bezoekers moeten kunnen parkeren en veel bewoners in de binnenstad hebben een auto nodig, die ze moeten kunnen parkeren. Hierover is het goed om met elkaar het gesprek aan te gaan.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering