Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 14 december 2016 19:00:00
Algemene vergader informatie
Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Vertegenwoordiger: namens het collegeIneke Hendrickx, GroenLinks
Vraag 1
Op 7 november 2014 heeft de raad de motie “Promotie natuurgebieden Venlo-West: potentie als recreatiegebied voor inwoners van Blerick en Venlo” aangenomen.
In september 2015 heeft de gemeente hierover gesprekken gevoerd met betrokkenen. Een groot overleg met alle betrokken partijen zou in voorbereiding zijn.
Wat is de stand van zaken op dit moment?Vraag 2
De gemeenteraad is door het Waterschap in kennis gesteld van hun rapport Omgaan met klimaatverandering Code Oranje. Tot 1 februari 2017 kan de gemeente haar mening over het rapport geven.
GroenLinks heeft zo haar vraagtekens bij een belangrijke drager uit het rapport, namelijk het “omklappen” van goudgroene natuur. Wij zien dit als een truc van het Waterschap om geld van de Provincie voor Code Oranje in te zetten. Met nadelige en ongewenste gevolgen voor het natuurareaal. Het is prima om nu prioriteit te leggen bij de realisatie van natuur in de beekdalen. Het schrappen van goud elders is echter ongewenst. GroenLinks pleit ervoor om op beide sporen in te zetten, en zeker niet op voorhand gouden natuur te schrappen in ruil voor door agrariërs beheerde natuur in de beekdalen.
Is het college bereid dit als zienswijze op het Actieplan Code Oranje in te dienen?
Bijlage bij vraag 2
Citaat uit Actieplan Code Oranje:
De provincie Limburg heeft voor de realisatie van goudgroene natuur middelen gekregen van het Rijk. Het verleggen en realiseren van de goudgroene natuur is daardoor voor de provincie een budgettair neutrale operatie. In de beekdalen hoeven 400 hectare minder te worden aangekocht. Bij een gemiddelde grondprijs van ca. 50.000 euro per hectare gaat het om 20 miljoen euro. Omdat de provincie regulier 30 procent bijdraagt aan grondaankopen van het waterschap, is er een besparing voor het waterschap van 14 miljoen euro en voor de provincie 6 miljoen euro. Als de provincie en het waterschap besluiten deze besparing te investeren in waterretentie, dan kan de ruimte voor waterretentie met enkele honderden hectaren verder worden vergroot. Het waterschap heeft de bereidheid om deze extra inspanning van 14 miljoen euro te leveren. Aan de provincie is de vraag voorgelegd om overeenkomstig te doen.
Marjan Schuman, VenLokaal
Uit Velden bereiken ons berichten dat de open inloop voor de bewoners van woonzorgcomplex de Rozenhof en omgeving gesloten dreigt te worden. Dit omdat de gemeente voornemens zou zijn het huurcontract met Woonwenz op te zeggen per april 2017. De bewoners van de Rozenhof en omgeving bestaande uit oudere mensen van vaak boven de 80 jaar zouden dan per busje vervoerd gaan worden naar de BMV de Vilgaard. Verplaatsen naar BMV de Vilgaard zou te maken hebben met een exploitatietekort op de Vilgaard.
Dit leidt ons tot de volgende vraag.
Zie toelichting bijlage.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder SatijnZie bijlage I voor de toelichting.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder SatijnZie toelichting bijlage.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: wethouder van den BeuckenToelichting
Voorgesteld wordt de “Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater op private terreinen Venlo 2016” vast te stellen. Deze regeling heeft tot doel om wateroverlast in stedelijk gebied te verminderen. Burgers, bedrijven en woningcorporaties kunnen een aanvraag indienen en subsidie ontvangen voor afkoppeling van hemelwater.Inhoudelijk
De raad is bevoegd deze stimuleringsregeling vast te stellen en dient dat dan te doen inclusief voorwaarden waaronder particulieren een subsidie kunnen krijgen. Zowel het Waterschap alsmede de gemeente leveren een financiële bijdrage aan de particulier om maatregelen te nemen om het hemelwater af te koppelen van het riool.
De dekking van de stimuleringsmaatregel komt vanuit de exploitatie Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). In het uitvoeringsprogramma GRP 2016 is voorzien in een gemeentelijke bijdrage in een stimuleringsregeling.
Het vaststellen van de subsidieregeling is een bevoegdheid van de raad. Het waterschap dient uiterlijk 15 december 2016 een beslissing te nemen over verlenging van hun beleidsregel afkoppelen hemelwater op private terreinen. Het ligt in de verwachting dat het Waterschap dit gaan doen. Daarna kan ook de stimuleringsregeling in werking treden.
Verder is van belang dat de uitvoering van de regeling organisatorisch geregeld is. Daarom treedt de regeling op 1 februari 2017 in werking.Financieel
Het Waterschap Peel en Maas heeft in haar begroting van 2016 een reservering ‘stedelijk waterbeheer/afkoppelingsregeling ‘ gemaakt van € 2 miljoen. Van dit bedrag is
€ 380.004,00 voor Venlo gereserveerd, onder voorwaarde dat Venlo een gelijk bedrag inzet voor de regeling. Deze bijdrage is gebaseerd op het inwonertal van de gemeente Venlo. Voor 2016 gaat het om een bedrag van € 101.000,00. Voor de jaren 2017 en 2018 is beoogd om € 139.500,00 per jaar in de betreffende uitvoeringsprogramma’s te reserveren. De totale bijdrage vanuit Venlo wordt gedekt uit het Gemeentelijk Rioleringsplan Venlo 2014- 2023. onderdeel “watertaken (X)”. Ook het communicatietraject wordt gefinancierd uit het vorenstaande bedrag evenals de uitvoering van de stimuleringsregeling.Vooralsnog zijn voor deze regeling vanuit het GRP financiële middelen aanwezig voor de jaren 2016, 2017 en 2018.
Na ¾ jaar zal een eerste evaluatie plaatsvinden.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wim van den BeuckenZie toelichting bijlage
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Alexander Vervoort
Portefeuillehouder: Wethouder TeeuwenVoorstel:
De raad wordt voorgesteld om de lokale woonvisie vast te stellenToelichting:
Op basis van de in april 2016 vastgestelde Regionale Structuurvisie Wonen Noord Limburg is de lokale woonvisie opgesteld. Deze is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende stakeholders. De lokale woonvisie vormt de basis voor het jaarlijks maken van prestatieafspraken met de Woningcorporaties en de Huurdersbelangenvereniging, zoals in de nieuwe Woningwet staat beschreven. In de prestatieafspraken dienen de door de gemeente te ondernemen activiteiten en de richting voor de te maken afspraken met de betrokken partijen te worden opgenomen.Uw raad heeft in januari 2016 (RN 2016/2) de kaders voor de uitwerking van de lokale woonvisie gesteld met het benoemen van 5 prioritaire thema’s. Deze zijn uitgewerkt in de opgaven: leefbaarheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid (incl. huisvesting urgente doelgroepen), wonen en zorg en verduurzaming.
Bij de behandeling in oktober (RN 2016/5) is specifiek gevraagd aandacht te besteden aan de ontwikkelingen in de specifieke dorpen en wijken. In de lokale woonvisie is deze focus aangebracht met de uitwerking van twee prioritaire beleidslijnen, te weten:
Versterken van het stedelijk profiel door in te zetten op verdichting in en rond het centrum (in lijn met de Visie Stedelijk Centrum); Transformatie van de wijken en dorpen verder weg van het centrum met inzetten op gerichte vermindering van het aantal woningen op termijn en toevoeging van ruimtelijke kwaliteit en diversiteit in het woningaanbod. Daarbij blijft ruimte voor nieuwe ontwikkelingen bij lokale behoefte. Deze ruimte is niet gekwantificeerd, maar komt in het ambtelijk en bestuurlijk overleg met de betrokken stakeholders aan de orde als duidelijk is dat er een lokale behoefte bestaat.
De beleidslijnen zijn uitgewerkt in een kwalitatieve matrix met ontwikkelperspectieven voor Venlo Centrum, de omliggende wijken en alle dorpen. Daarbij is rekening gehouden met de input vanuit de woningcorporaties. De voorliggende visie heeft de instemming van de huurdersbelangenvereniging.U kunt uw oordeel over de lokale woonvisie geven.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: Wethouder van den BeuckenZie toelichting bijlage.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 28 november (na de fatale b&w) alsnog besloten om het maximumtarief voor het rijbewijs per 1-1-2017 te verhogen.
Dit is verwerkt in raadsvoorstel 77.
Waar oorspronkelijk nog werd uitgegaan van € 38,95, wordt het tarief (+€ 0,15) € 39,10.Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: Wethouder van den BeuckenHAMERSTUK
Toelichting:
Op 4 november 2016 zijn de Legesverordening 2017, Verordening hondenbelasting en Verordening haven- en opslaggeld door de gemeenteraad vastgesteld. Met dit raadsvoorstel leggen wij u enkele noodzakelijke wijzigen hierin voor. Deze volgen uit wijzigingen in legesbepalingen (reisdocumenten, rijbewijzen en naturalisaties) die onlangs door het rijk zijn vastgesteld. Daarnaast leidt nieuwe natuurwetgeving tot aanpassing van de legesverordening (als gevolg van afspraken met de provincie); het gaat om titel 2 van de tarieventabel. Verder is een wijziging van de omschrijving van een kennel in de verordening hondenbelasting opgenomen. Tenslotte is een redactionele wijziging van de tarieventabel van verordening haven- en opslaggeld aan de orde.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: Wethouder van den BeuckenZie toelichting bijlage
Vergaderstukken
Stemmingen
-
voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: Burgemeester ScholtenVoorstel:
De raad wordt voorgesteld de 6e wijziging van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Venlo vast te stellen.Toelichting:
De VNG heeft in de afgelopen tijd de model-APV aangepast naar aanleiding van vooral gewijzigde wetgeving. De wijzigingen in de model APV zijn aanleiding om de eigen APV ook daarop aan te passen. Belangrijkste wijziging is het schrappen van de bepalingen over het toezicht op de growshops. Aangezien deze in de Opiumwet zijn ondergebracht, vervalt noodzaak in de APV hierover nadere bepalingen op te nemen.De wijziging van de APV geeft de burgemeester ruimere mogelijkheden om cameratoezicht in te zetten in verband met de veiligheid in de openbare ruimte. Het gaat daarbij om de inzet van mobiele apparaten die gedurende een bepaalde tijd kunnen worden geplaatst. De voorgestelde wijziging komt voort uit de overeenkomstige wijzigingen van de Gemeentewet die in juli 2016 in werking is getreden.
Daarnaast is in de APV de door de raad gewenste vrijlaten van de sluitingsuren van de horecabedrijven. Hieraan voorafgaand heeft een testperiode van een jaar plaatsgevonden Op basis van de hieruit gewonnen informatie hebben de relevante actoren vastgesteld, dat in de proefperiode geen onaanvaardbare verstoringen hebben plaatsgevonden. De raad is over de uitkomsten van de proefperiode geïnformeerd met RIB 172. Wel worden eisen gesteld aan het gebruik van Terrassen en de handelwijze bij evenementen. Hier blijft een sluitingstijd van 2.00 uur gelden.
Aan de APV wordt verder toegevoegd een artikel over de omgang met onversterkte muziek in horecabedrijven.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: Wethouder TaxToelichting:
In opdracht van de raad is dit evaluatierapport tot stand gekomen. Door een combinatie van maatregelen zijn zorgkosten voor veel inwoners de afgelopen jaren flink gestegen. De rapportage bevat een pakket aan maatregelen om de eigen bijdrage Wmo betaalbaar te houden en om inwoners op onderdelen tegemoet te komen in de stapeling van zorgkosten. Voor zover deze binnen vastgesteld beleid (beleidsplan decentralisaties Een bijzondere tijd) vallen, wordt u verzocht hiervan kennis te nemen. Dat betekent onder andere vasthouden aan de kostprijs voor de eigen bijdrage Wmo. In het beleid eigen bijdrage wordt wel een aanpassing voorgesteld ten aanzien van het tarief voor begeleiding en individuele ondersteuning, om te zorgen dat dit ook in 2017 betaalbaar blijft voor de inwoners van Venlo. De overige maatregelen die zijn beschreven luiden: de landelijke normen eigen bijdrage volgen die in 2017 al automatisch verzacht worden voor inwoners, de aanvullende ziektekostenverzekering vanaf 2017 deels compenseren voor inwoners met hoge zorgkosten en de tegemoetkoming zorgkosten beschikbaar stellen voor de groep inwoners die net buiten alle gemeentelijke regeling valt namelijk inwoners tussen 120 en 150% van het sociaal minimum.
Gekoppeld aan dit raadsvoorstel is ook een voorstel tot 2e wijziging (nummer 2016-78A) voor de Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning Venlo 2015. In artikel 9 worden de bepalingen voor de eigen bijdrage uitgeschreven zoals dit tot op heden door het college waren geregeld. Op grond van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (18 mei 2016) dient uw raad dit echter vast te stellen. De inhoud van het artikel is in lijn met het raadsvoorstel en eerder vastgesteld beleid.
Voor de eigen bijdrage constateert het college dat er sprake is van een structureel tekort van € 1,5 miljoen dat via de Finrap wordt gemeld. Dit is grotendeels ook een logisch gevolg van een daling van het aantal, en daarmee ook de totale uitgaven, van de maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Deze financiële opgave wordt de eerstvolgende periode binnen het budgettair kader sociaal domein meegenomen, en via Vorap 2017 en begroting 2018 wordt dit verder ingevuld. De overige maatregelen worden uit bestaand budget bekostigd.
Bij de voorbereiding zijn met name de Adviesraad Sociaal domein en de PGB Werkgroep Venlo actief betrokken. Eind 2017 zal het thema eigen bijdrage wederom onderdeel zijn van de brede beleidsevaluatie voor de voormalige drie decentralisaties en tussentijds wordt de raad via de P&C-cyclus geïnformeerd.In de Beeldvormende raadsbijeenkomst van 7 december zal een toelichting worden gegeven bij dit raadsvoorstel. Daarbij zal gelegenheid zijn voor het stellen van inhoudelijke vragen.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Zie bijlage voor toelichting
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering