Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 14 september 2016 19:00:00
Algemene vergader informatie
Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
(1)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Stemmingen
-
Voorzitter: Merve Karaman
Portefeuillehouder: wethouder Van den BeuckenHAMERSTUK
Toelichting
Voorgesteld wordt om de financiële verordening gemeente Venlo vast te stellen. In deze verordening stelt de raad de uitgangspunten vast voor het financiële beleid, financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie. Op basis van de Gemeentewet is elke gemeente verplicht een financiële verordening op te stellen. De verordening die nu voorligt, is geactualiseerd en komt in de plaats van de verordening uit 2013.Toelichting
In het kader van deregulering’ en ‘loslaten en vertrouwen is een minimalistische verordening opgesteld (minimale variant). Artikelen en bepalingen die in hogere wet- en regelgeving (m.n. BBV) zijn opgenomen, zijn niet opgenomen. De vastgestelde streefwaarden bij strategische en tactische doelstellingen voor de financiële positie zijn opgenomen. De financiële uitgangspunten en budgettaire spelregels van de Kadernota 2017 zijn toegevoegd. Uitgangspunt is dat gedurende het begrotingsjaar geen begrotingswijzigingen worden doorgevoerd maar dat er gewerkt wordt met prognoses. Nieuw is het artikel beleidsverantwoording. Standaard wordt in beleidsnota’s ingegaan op de beantwoording van de 3 W-vragen: wat willen we bereiken, wat gaan we daarvoor doen en wat mag het kosten. Het Fiscaal beleidsplan (wordt eind 2016 verwacht) is opgenomen.
Met de financiële verordening bepaalt de raad op welke wijze het college het financieel beleid, financieel beheer en de financiële organisatie verder moet vormgeven.
Wat is gewijzigd?
De uitgangspunten van de herziening en het uitgangspunt van de ‘minimalistische variant’ zijn vooraf getoetst bij de auditcommissie.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder TeeuwenHAMERSTUK
Toelichting
Voorgesteld wordt het CHW(Crisis- en herstelwet) bestemmingsplan Erkenkamp vast te stellen (omgevingsplan) en nu geen exploitatieplan vast te stellen, doch dit het college te laten doen bij verlening van de omgevingsvergunning (bouwvergunning).De herontwikkeling betreft sloop van Huize Erkenkamp te Steyl, waarbij de realisatie van 8 woningen op de langere termijn (op zijn vroegst na 1 januari 2025) mogelijk is. Gezien het feit dat de locatie op dit moment niet is opgenomen in de Dynamische woningbouw programmering is gekozen voor een uitgesteld realisatiemoment. Dit is aanleiding geweest om toepassing te geven aan de systematiek als opgenomen in de Crisis en herstelwet.
In het kader van het experiment omgevingsplan neemt de gemeente Venlo deel aan de 8e tranche van de Crisis- en herstelwet (Chw). Hierin is ook de legitimatie te vinden om toepassing te geven aan de inzet van het omgevingsplan inclusief de hierbij behorende mogelijkheden. Met de Crisis- en herstelwet en het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet, 8e tranche is het namelijk mogelijk geworden om voor dit gebied een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte, het Chw bestemmingsplan (omgevingsplan) op te stellen. Een van de voordelen van het omgevingsplan is onder andere de langere looptijd van 20 jaar, precies wat voor de realisatie van dit project nodig is.
Bij de vaststelling van het omgevingsplan kan de raad besluiten af te wijken van het vaststellen van een exploitatieplan, met dien verstande dat een exploitatieplan door burgemeester en wethouders kan worden vastgesteld bij een omgevingsvergunning voor het bouwen. Ten tijde van de besluitvorming omtrent de omgevingsvergunning kan worden afgezien van het vaststellen van een exploitatieplan indien een anterieure overeenkomst wordt gesloten tussen initiatiefnemer en de gemeente.
Het ontwerp omgevingsplan met bijbehorende stukken heeft van 5 mei tot en met 15 juni 2016 ter inzage gelegen. Gedurende de ter inzage legging zijn geen zienswijzen ingekomen.
Met de initiatiefnemers van het omgevingsplan Erkenkamp is een planschadeverhaalsovereenkomst gesloten. Hiermee is het verhaal van eventuele verschuldigde planschadevergoedingen verzekerd.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder TeeuwenHAMERSTUK
Toelichting
Zie bijlage ' Toelichting Versnelde vervanging Maasveren Gemeenschappelijke regeling Maasveren Limburg-Noord (2016-43)'Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder TeeuwenToelichting:
Zie bijlage 'Toelichting Vaststelling bestemmingsplan Casino Floralaan (RV 2016 - 54)'Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder SatijnToelichting:
De raad wordt voorgesteld om akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van aanvullend krediet ad. € 550.000. Het krediet van € 2.275.000 wordt daarmee verhoogd naar €2.825.000. Met deze investering wordt een C2C geïnspireerde sportzaal gebouwd en openbare ruimte ingericht. Een deel van het krediet wordt ingezet voor duurzame maatregelen die een positief effect hebben op de exploitatie van het gebouw. Dit resulteert in een structurele besparing van energielasten op de gemeentelijke begroting.In de bijlage wordt per maatregel toegelicht wat de harde & zachte verdieneffecten zijn. Het totaalpakket van maatregelen voorzien in de realisatie van een gezonde, prettige leer- en sportomgeving, ontworpen en gerealiseerd vanuit de C2C benadering, met een positieve businesscase. De hogere kapitaallasten worden gedekt uit de lagere exploitatiekosten en reallocatie van exploitatiebudget voortgezet speciaal onderwijs. Daarmee is er sprake van neutraliteit voor de gemeentelijke begroting en komen de hogere kapitaallasten niet te laste van het kapitaallastenplafond.
Moties
Dit voorstel geeft uitvoering aan:
• Motie: “Rendabel investeren in duurzame bespaar- en verdienmaatregelen “( 28 september 2011)
• Raadsbesluit d.d. 25 september 2013 (raadsnummer 59) “Energie voor groene groei” en “Energiestrategie 2030”
• Motie: “Verduurzaming gemeentelijk accommodaties” (27 januari 2016)
• Motie: “Uitvoeringsprogramma “Aanpak Duurzame Taakstellingen Venlo” ( 23 maart 2016)Stemmingen
-
Voorzitter: Bart Kuntzelaers
Portefeuillehouder: wethouder TaxToelichting:
Zie bijlage 'Toelichting Beleid beheer en gebruik gemeenschapsaccommodaties gemeente Venlo (RV 2016 – 49)'Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering