Live uitzending Gepauzeerd

Vergadering : Oordeelsvorming commissie Omgeving, 08 februari 2023 19:00:00

Algemene vergader informatie

Debat tussen de diverse fracties, uitwisselen en doorvragen van argumenten met als doel om tot een goede weging te komen van voor- en nadelen van het betreffende voorstel of onderwerp.

Datum:
08 feb. 2023, 19:00
Locatie:
Stadhuis Parterre

Algemene vergaderstukken (3)

Uitklappen Inklappen

Hoofdvergadering

Stadhuis Parterre
  • LET OP: de plenaire rondvraag vindt plaats in de raadzaal

Fragment 1 00:00:20 Download Afspelen
    Fragment 1 00:00:31 Download Afspelen
    Fragment 1 00:10:36 Download Afspelen

Portefeuillehouder: Erwin Boom

Wat ligt voor?
    De raad wordt gevraagd € 700.000 beschikbaar te stellen voor de aankoop van Daelweg 6-6ab. Dit wordt gedekt uit het verzamelkrediet grondbedrijf strategische aankopen. Het gaat hier om de aankoop van een pand op een strategische locatie aan de rand van het Kazerneterrein. De gemeente is al eigenaar van Daelweg 10.

De locatie kan bijvoorbeeld worden ingezet voor de tijdelijke huisvesting van verschillende doelgroepen.

Wat is de aanleiding?
    In het kader van de toekomstige ontwikkelingen rondom het Kazerneterrein waarbij diversen functies (wonen, werken, onderwijs en vrijetijdsbesteding) aan de orde zijn en de huisvestingsopgave van verschillende woonvormen, waaronder de opvang van ontheemden die momenteel speelt, kan uit strategische overweging gekozen worden

om aanvullend vastgoed te verwerven. De aankoop van dit pand is volgens het college een wenselijke diepte-investering die meerwaarde creëert zodat de gemeente vrij kan beschikken over het perceel om te komen tot een grootschalige ontwikkeling in dit gebied.

Financiële toelichting
    Voor strategische verwervingen is een budget beschikbaar van € 2.500.000,00.

Voor verwervingen boven een bedrag van € 500.000,00 dient de raad een krediet te voteren. Dat voorstel ligt nu voor. De taxatie die ten grondslag ligt aan deze transactie, ligt bij de griffie vertrouwelijk ter inzage (23 januari -15 februari 2023).

Vervolg
    De gemeente houdt door deze aankoop de regie op verdere uitvoering op deze locatie. Over de lange termijn doelstelling op het gebied van strategisch vastgoed, grondpolitiek en verwervingen zal in het tweede kwartaal 2023 een eerste rapportage voorliggen.

Fragment 1 00:00:23 Download Afspelen

Algemene stemmingen