Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 12 december 2018 19:00:00
Algemene vergader informatie
Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
vergaderstukken (2)
Agenda
Hoofdvergadering
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: namens het collegeStemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: Wethouder PeetersHAMERSTUK
Toelichting:
Het nieuwe bestemmingsplan is nodig om een nieuwbouwwoning op de Koningstraat tussen de nummers 3 en 5 in Tegelen te realiseren (zie bijlage 1a, 1b en 1c van dit voorstel).
Het ontwerpbestemmingsplan met bijbehorende stukken heeft van 7 juni 2018 tot en met 18 juli 2018 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
De beoogde ontwikkeling past binnen het gemeentelijk vastgestelde beleid (Ruimtelijke Structuurvisie Venlo). Het initiatief draagt bij aan de doelstelling om de bestaande ruimte in het stedelijk gebied zorgvuldig en maximaal te benutten.
Met het vaststellen van dit bestemmingsplan wordt een nieuw planologisch-juridisch kader voor de gewenste ontwikkeling vastgelegd.Voor dit bouwplan hoeft door de raad geen exploitatieplan te worden vastgesteld, omdat de verhaalbare kosten uitsluitend de aansluiting van een bouwperceel op de openbare ruimte of aansluiting op nutsbedrijven betreffen. Deze kosten zijn anderszins verzekerd.
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden geheel gedragen door de initiatiefnemer. Er is een planschadeverhaalsovereenkomst met de verzoeker gesloten voor het afwentelen van eventuele tegemoetkoming in planschade.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder PolluxDe raad wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de ‘Regionale Energievisie Noord- Limburg’. Deze visie is de formele basis voor de regionale samenwerking op het gebied van energie. Daarmee wordt regionaal de koers aangegeven voor maatregelen en doelen binnen de energietransitie. De uitwerking bevat drie strategielijnen: (1) draagvlak en bewustwording, (2) bovengrondse ruimtevraag energie en (3) energieverbruik bedrijven, huishoudens, enz.
2e stap
Dit rapport vormt de input voor de Regionale Energiestrategie (RES) die medio 2019 wordt opgesteld. Op basis van het klimaatakkoord zijn regio’s hiertoe verplicht. Het RES is een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van hernieuwbare energieopwekking met maatschappelijke acceptatie en daarbij aandacht voor de benodigde infrastructuur.Wat is de opgave?
De groeiende wereldbevolking, klimaatverandering, milieuvervuiling en het opraken van fossiele brand- en grondstoffen zorgen voor nieuwe wereldwijde uitdagingen. Samengevat zijn er drie uitdagingen: (1) het tegengaan van verdere klimaatverandering; (2) het aanpassen aan het veranderende klimaat (klimaatadaptatie); en (3) een alternatief vinden voor het opraken van fossiele grondstoffen.Wat ligt voor?
De POL- uitwerking energie geeft als visie richting aan de energietransitie voor Noord- Limburg. De visie kijkt tot 2030, met een doorkijk naar fossiel energie onafhankelijk in 2050. Het vaststellen van deze visie is een eerste stap richting de energietransitie.
De ambitie van de regio Noord-Limburg daarbij is: ‘Het creëren van een fossiel energieonafhankelijke regio met een economisch gezonde woon-, werk- en leefomgeving, welke geschikt is voor toekomstige generaties’.
De regio onderschrijft de volgende doelen voor 2030, met als referentiejaar 2012:
• 35% energiebesparing voor 2030.
• 30% duurzame energie opwekking voor 2030.Voorafgaand proces
In aanloop naar de vaststelling van de voorliggende ‘Regionale Energievisie Noord- Limburg’ door de raad van Venlo en de raden van de zeven andere regiogemeenten, heeft een intensief interactief proces plaatsgevonden. De visie is niet alleen afgestemd met de belangrijkste stakeholders, maar ook met de regioraadswerkgroep Ruimte, waarin de raad van Venlo is vertegenwoordigd.Historische paragraaf
In april 2016 hebben de regiogemeenten en provincie de Bestuursafspraken POL- uitwerking getekend (zie RIB 2016-93). In december 2016 is de raad via RIB 2016-179 geïnformeerd over de voortgang van de verschillende trajecten en een doorkijk geven qua planning 2017. Het betrof onder andere de voortgang en planning van de POL- uitwerking energie.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouders: Wethouder Pollux en Wethouder BoomToelichting:
Tijdens de Beeldvormende raadsbijeenkomst van 6 december jl. werd de raad bijgepraat over de eerste richtingen en het proces om te komen tot een nieuwe koers voor het Kazerneterrein, na beëindiging onlangs van de Uitvoeringsovereenkomst (UOK) gemeente Venlo en Fort van Venlo. Over die beëindiging werd de raad geïnformeerd via RIB 2018-122. Deze RIB is door de raad zelf geagendeerd voor Oordeelsvormende bespreking met elkaar, vanavond, 12 december 2018.
Aan de fracties is verzocht vragen in te dienen. Deze vragen zijn inmiddels schriftelijk beantwoord en zullen vanavond enkel op hoofdlijn meegenomen worden en vooral dienen als leidraad voor de te voeren politieke Oordeelsvormende discussie.De Oordeelsvormende discussie van vanavond zal worden gevoerd aan de hand van de volgende clustering van onderwerpen (in lijn met het servicebericht van de portefeuillehouder d.d. 20 november jl.):
• het proces dat geleid heeft tot het besluit tot beëindiging van de UOK
• de overeengekomen verrekening van kosten tussen de gemeente Venlo en de initiatiefnemers van het Fort van Venlo
• de toekomstige ontwikkelingen van het Kazerneterrein
• overige (ook afhandeling van technisch inhoudelijke) vragenVergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Marianne Steenmetz
Portefeuillehouder: wethouder RoestToelichting:
Het presidium en de raad komen jaarlijks bij elkaar om met elkaar te spreken over de invulling van de Strategische Agenda van de raad. Dit overleg heeft plaats gevonden op 12 november 2018. Daarbij diende dit raadsvoorstel als onderliggend document. Daaraan voorafgaan is er op 18 juni 2018 met presidium en college gesproken over de onderwerpkeuze.Voorgesteld wordt om de volgende drie onderwerpen voor deze raadsperiode een bijzonder plek te geven in de agenda van de raad:
Buitenspel of meedoen? A-dossier Strategisch Arbeidsmarktbeleid 2030 B-dossier Wonen in het kader van inclusiviteit B-dossierHet A-dossier is een intensief en interactief traject waarbij de raad zelf de leiding neemt, in zijn rol als volksvertegenwoordiger en actieve kadersteller. Bij het B-dossier is de rol van de raad meer passief. Het initiatief ligt bij het college. Het college betrekt de raad in een vroeg stadium en legt de raad een raadsvoorstel of startnotitie met scenario’s voor.
Wat wil de raad bereiken:
Het doel van dit A-dossier is om te komen tot een samenleving in Venlo waarbij niemand buiten spel hoeft te staan. Dat vraagt wat van het individu, maar ook van de samenleving in Venlo. Hoe meer aandacht we besteden aan het tegengaan van uitsluiting van mensen, hoe beter het gaat met onze samenleving. De B-dossiers Strategische Arbeidsbeleid 2030 en Wonen in het kader van inclusiviteit staan beide in het teken van dit doel.De raad wordt gevraagd in te stemmen met dit initiatiefvoorstel.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Marianne Steenmetz
Portefeuillehouder: wethouder RoestDe raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de zes nieuwe programma’s en de programmabegroting 2019-2022 zo te wijzigen. Deze opzet is kortgesloten met de audit-commissie.
Wat ligt voor?
Er sprake van een herverdeling van de in de begroting opgenomen activiteiten en middelen over zes nieuwe programma’s. ‘Materieel’ blijft de programmabegroting, wat betreft activiteiten en middelen, ongewijzigd. Bijgesloten is een conversietabel met daarin een toelichting op de gewijzigde indeling en toedeling van de zes programma’s en de daaraan verbonden 19 programmalijnen, producten en middelen te wijzigen.De zes programma’s zijn:
Gezond en actief Venlo richt zich op (de ontwikkeling naar) een gemeenschap van gezonde, zelfredzame inwoners die -naar vermogen- een actieve bijdrage leveren aan hun omgeving. Met daarin vier programmalijnen: gezond en vitaal; ontplooiing, meedoen en zelfredzaamheid. Leefbaar Venlo richt zich op de directe leefomgeving van inwoners (accent op schoon, heel en veilig). Met daarin ook publieke dienstverlening. Grenzeloos Venlo richt zich op de versterking van de regionale en internationale oriëntatie van Venlo en sluit aan bij programma’s met een grensoverschrijdend karakter zoals Welvarend Venlo, Circulaire en duurzame hoofdstad en Centrumstad Venlo en bij de ambities rondom Duitsland)agenda) en de raadswerkgroep De Grens. Welvarend Venlo richt zich op de economische ontwikkeling van Venlo op de langere termijn, met accenten op kennisinfrastructuur, arbeidsmarkt, economie en mobiliteit. Kortom, waar verdienen wij ook in 2030 nog ons inkomen mee? De ontwikkeling van ons stedelijk centrum tot bestuurlijk, cultureel en economisch kloppend hart van de (Eu-)regio is de doelstelling van het programma Stedelijk centrum. Met daarin grote fysieke projecten, maar ook het horeca- en winkelaanbod. Circulaire en duurzame hoofdstad. Dit programma raakt alle raadsprogramma’s.Aanleiding
In het voorjaar van 2018 heeft de organisatie gekozen voor een doorontwikkeling naar programmatisch werken. Aanleiding is de mogelijkheid die deze sturingsvorm biedt om ambtelijk eigenaarschap in de ambtelijke top beter te borgen, de integraliteit binnen het beleid en met name in de uitvoering sterk te verbeteren en de versterking van de externe oriëntatie van de organisatie. Daarnaast is er behoefte aan een sterkere focus op de belangrijkste opgaven en (in het verlengde daarvan) een betere herkenbaarheid daarvan binnen onze belangrijkste sturingsdocumenten en P&C-producten als programmabegroting, kadernota en jaarrekening.Vooraf
De afgelopen maanden is deze ontwikkeling besproken met de auditcommissie. Door de auditcommissie is meegegeven om te letten op de mate van stuurbaarheid door de raad, als gevolg van de voorgestelde reductie van het aantal programma’s. Dit is ondervangen door 19 programmalijnen te introduceren die de raad, op het niveau van subdoelen, in staat stellen op een lager abstractieniveau te sturen. Daarbij is aansluiting gezocht bij de bovenliggende structuurvisies op het sociaal en ruimtelijk-economisch domein en de dienstverleningsvisie.Vervolg
Met de auditcommissie is afgesproken om in 2019 de indicatoren en de kpi’s verder vorm te geven en in te vullen. De programmamanagers gaan met (een vertegenwoordiging uit) de raad periodiek in gesprek over de voortgang binnen de afzonderlijke programma’s. Daarnaast is afgesproken om samen met de auditcommissie de informatievoorziening te onderzoeken; wat is er technisch mogelijk om gemakkelijk inzicht te krijgen in detailinformatie binnen programma’s en wat is, gegeven de rolverdeling tussen raad en college, hierbij het gewenste abstractieniveau. Bij de doorontwikkeling van het programmaformat wordt ook aandacht gegeven aan de invulling van de zogenaamde ‘6 (ipv huidige 3) W-vragen’.
In het voorjaar van 2019 wordt het proces rondom de actualisatie van de strategische visie afgerond. Mogelijk leidt dit, via de kadernota, tot aanpassingen in de programmering.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Marianne Steenmetz
Portefeuillehouder: wethouder RoestZie bijlage toelichting annotatie
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Marianne Steenmetz
Portefeuillehouder: wethouder RoestZie bijlage toelichting annotatie
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Marianne Steenmetz
Portefeuillehouder: wethouder RoestZoals gebruikelijk is dit voorstel afkomstig van de auditcommissie. Het jaarlijks terugkerende controleprotocol regelt de reikwijdte van de opdracht van de raad aan de accountant voor de controle van de jaarrekening.
De inhoud van controleprotocol 2018 is voor een belangrijk deel ongewijzigd gebleven ten opzichte van het controleprotocol 2017. Een belangrijkste wijziging betreft de actualisatie van het Normenkader.
De beïnvloedbare aspecten staan opgenomen in de blauwe tekstvakken. Belangrijkste elementen in deze:
De goedkeurings- en rapporteringstoleranties worden niet bijgesteld. Deze zijn conform minimum vereisten van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). Aanvullingen (nuancering) op oordeelsvorming betreffende het begrotingscriterium Aanpak oordeelsvorming sociaal domein conform jaarrekeningcontrole 2017 Controle aanbestedingen te richten op de voor accountantscontrole verplichte onderdelen van het normenkader, te weten aanbestedingen onderhevig aan de Europese wet- en regelgeving.Speciale aandacht verdient ieder jaar de zogeheten specifieke aandachtspunten (zie § 7 van de bijlage) oftewel thema-audits benoemd. De accountant doet –naast diens reguliere controle- hiernaar expliciet onderzoek en rapporteert separaat aan de raad. Dit jaar stelt de auditcommissie de volgende vragen voor:
Borging van de processen van de basisregistratie Zorg Risicoanalyse van de inkooporganisatieVergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Hans van Soest
Het scheppen van voorwaarden voor een beter toekomstperspectief door te voorkomen dat mensen in armoede of schulden terecht komen; Het beperken en wegnemen van de belemmeringen, die inwoners van gemeente Venlo met een risico op armoede en schulden ervaren om volwaardig deel te nemen aan het maatschappelijke leven; Het voorkomen dat inwoners in armoede of schulden terug vallen.
Portefeuillehouder: Wethouder Vervoort
Toelichting:
Aanleiding voor het voorgestelde Integraal beleid Actief uit de schulden zijn het verstrijken van de periode van het huidige armoedebeleid, de tekorten in het sociaal domein bij gemeente Venlo en de nieuwe inzichten en rapporten die landelijk zijn verschenen omtrent armoede. Voorgesteld wordt vast te stellen de Integrale aanpak Actief uit armoede en schulden 2019 – 2022. Hiermee wordt vastgelegd dat en hoe de gemeente Venlo de komende jaren werkt aan:Hiermee wordt tevens het schuldhulpverleningsbeleid geïntegreerd in het armoedebeleid.
Met het vaststellen van deze integrale aanpak voor de periode 2019 - 2022, wordt daarom gelijktijdig voorgesteld in te trekken: het beleidsplan Armoede 2014 - 2018 en het beleidsplan een integrale aanpak schuldhulpverlening 2017 – 2020.In de Integrale aanpak Actief uit armoede en schulden zijn doelen en speerpunten voor de komende jaren geformuleerd. Gemeente Venlo zal deze beleidsperiode focussen op:
Op de bewoner afgestemde houding en communicatie Een sluitende en integrale aanpak De doorontwikkeling van minimaregelingen Meer inzicht in en grip op de effectiviteit van ons beleidDit raadsvoorstel is intensief voorbereid met externe partners en instellingen, met een grote rol voor de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad is mondeling reeds akkoord gegaan met deze aanpak (hun schriftelijke reactie wordt ieder moment verwacht en zal dan alsnog worden toegevoegd als bijlage 2.bij dit raadsvoorstel).
Na vaststelling van de beleidsnota door de raad zal het uitvoeringsprogramma ter vaststelling voorgelegd worden aan het college. Uitvoering van de beleidsagenda gebeurt binnen de bestaande personele en financiële kaders.In de Beeldvormende raadsbijeenkomst van donderdag 6 december wordt een korte toelichting gegeven bij dit raadsvoorstel. Daar bent u in de gelegenheid om inhoudelijke vragen te stellen.
Noot: de griffie wijst u in dit kader op een interessant en actueel artikel over dit onderwerp in Binnenlands Bestuur
https://bit.ly/2RoJJUEVergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Hans van Soest
Portefeuillehouder: Wethouder Schatorjé
Toelichting:
Met deze wijziging van de verordening worden de mogelijkheden voor fraudebestrijding en handhaving OP GROND VAN DE Jeugdwet geregeld. Met het invoeren van de vaste maximale bijdrage wordt uitvoering gegeven aan de AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur/wettelijk uitvoeringsbesluit (Wet maatschappelijke ondersteuning), waarbij cliënten een vaste lage eigen bijdrage van € 17,50 per 4 weken voor Wmo maatwerkvoorzieningen gaan betalen.Met de 6e wijziging van de Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning Venlo 2015 wordt aan uw raad voorgesteld de verordening aan te passen betreffende:
de hoogte van de eigen bijdrage als gevolg van de verwachte invoering per 1-1-2019 van de vaste maximale bijdrage voor maatwerkvoorzieningen Wmo en persoonsgebonden budgetten (pgb’s); de mogelijkheid tot aanwijzing en het stellen van randvoorwaarden voor de toezichthouder rechtmatigheid jeugd; het moment van in werking treden van tariefwijzigingen persoonsgebonden budgetten (pgb’s).De wijzigingen in de bepalingen voor de hoogte van de eigen bijdrage voor Wmo-maatwerkvoorzieningen en pgb’s per 1-1-2019 zijn bij AMvB voorzien.
Ten tijde van het schrijven van het raadsvoorstel is deze AMvB voor de invoering van de vaste maximale bijdrage nog niet definitief vastgesteld. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) adviseert gemeenten echter om de noodzakelijke aanpassingen in de verordening te treffen, mocht 1 januari 2019 doorgang vinden (ledenbrief Lbr.18/056, zie bijlage 1).De invoering van het abonnementstarief zal naar verwachting en afhankelijk van de invulling in de AMvB, risico’s op toename van het aantal aanvragen Wmo maatwerkvoorzieningen (aanzuigende werking) veroorzaken. Omdat mensen minder zelf bijdragen (door het lage tarief) voor het gebruik van Wmo-maatwerkvoorzieningen kunnen de kosten van de maatwerkvoorzieningen toenemen en worden ze niet gecompenseerd middels de eigen bijdrage. De risico’s zijn in de begroting opgenomen en daarin ook financieel verwerkt.
Mocht het abonnementstarief niet worden doorgevoerd, bestaat de kans dat deze middelen in de circulaires van 2019 weer terugbetaald moeten worden. Dit betekent echter ook dat de oude tarieven gehandhaafd blijven en hierdoor de inkomsten hoger zullen zijn.
Vergaderstukken
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering