Live uitzending Gepauzeerd

Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Oordeelsvormende raadsbijeenkomst, 12 oktober 2022 19:00:00

Algemene vergader informatie

Debat tussen de diverse fracties, uitwisselen en doorvragen van argumenten met als doel om tot een goede weging te komen van voor- en nadelen van het betreffende voorstel of onderwerp.

Datum:
12 okt. 2022, 19:00
Locatie:
Stadhuis Parterre

Algemene vergaderstukken (4)

Uitklappen Inklappen

Agenda

Sessie 1

Stadhuis Raadzaal
  • 1 Sprekersplein

    19.00 - 20.00 uur
    -
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:10:41 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten
  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:12:24 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Inspreker namens Werkgroep ’t Ven
    Boodschap aan de raad: Werkgroep ‘t Ven wil haar visie op het raadsvoorstel delen met de raad.

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:14:59 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    2e inspreker: namens belanghebbenden Akarton B.V. en LVD B.V.
    Boodschap aan de raad: inspreker wil de visie van genoemde belanghebbende bedrijven op het raadsvoorstel, delen met de raad.


    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:12:45 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    3e inspreker: namens belanghebbende Galerie De Hoeve 
    Boodschap aan de raad: inspreker wil zijn visie op het raadsvoorstel delen met de raad en daarbij zijn zorgen uitspreken over de gevolgen voor de exploitatie van Galerie De Hoeve.

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 23:17:35 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Inspreker: inwoner 
    Boodschap aan de raad: inspreker wil de raad verzoeken in het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan erop toe te zien, dat dit gebeurt zonder racistische kenmerken (bijvoorbeeld door het opnemen van voorwaarden hierover in de evenementenvergunning).

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:10:44 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Inspreker: namens de organisatie tegen racisme en uitsluiting “Venlo Kan Het”
    Boodschap aan de raad: Inspreker wil de raad vragen een sociale norm te stellen en zich uit te spreken tegen racisme en uitsluiting, bijvoorbeeld door geen subsidies of faciliteiten meer te bieden aan evenementen met racistische uitingen cq. door hier voorwaarden aan te stellen bij de vergunningverlening.

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:11:01 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten
  • 3

    Leefbaar Venlo - sessie 1

  • 3a Onttrekking van openbare wegen Greenport (RV 2022-60)

    20.15 - 20.20 uur
    Hamerstuk
    4 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:02:43 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Marij Pollux

    Voorstel:
    Voorgesteld wordt om een 14-tal wegen rondom het Greenport terrein te onttrekken aan de openbaarheid.
    De wegen die het betreft staan aangegeven op de kaart in bijlage 1; zijnde 1. Het oude tracé Berkterhei, 2. Weg zonder naam, 3. Voormalige Heierhoeveweg ten noorden van N295, 4. Voormalige Heierhoeveweg ten zuiden van N295, 5. Voormalige toegangsweg tot 2 boerderijen, 6. Zandpad zonder naam, 7. Veldweg zonder naam, 8. Bospad zonder naam, 9. Bospad zonder naam, 10. Zandpad zonder naam, 11. St. Jansweg, 12. Weg zonder naam, 13. Weg zonder naam en14. Zandpad zonder naam.

     

    Toelichting:

    In de praktijk zijn de genoemde wegen al onttrokken, maar juridisch gezien is het onttrekken van wegen aan de openbaarheid een taak van de raad.
    Door voorliggend voorstel wordt de herinrichting van het gebied juridisch geformaliseerd en komt Venlo gemaakte afspraken met het ontwikkelbedrijf na.

    Wanneer besloten wordt de wegen niet te onttrekken blijven de wegen nog 30 jaar bestaan. Hiermee wordt het risico gelopen dat de weg hersteld dient te worden, als daar een aanvraag voor komt, of dat er op een later moment alsnog een besluit moet worden genomen over onttrekking.
     

    Op het plan is 1 zienswijze ingediend. Deze is naar tevredenheid verwerkt in het uiteindelijke plan.

    Financiën
    Er zijn geen financiële consequenties

    Vervolgprocedure raad
    Na het nemen van dit besluit is er geen sprake meer van een vervolgprocedure voor de raad.

  • 3b Motie Transparant besturen en besluiten

    20.20 - 21.05 uur
    Discussiestuk
    3 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:56:22 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten
  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 01:01:57 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Jaques Smeets

    Wat ligt voor?
    In het rapport Burgerinitiatieven belicht, de werkwijzen van de gemeente Venlo bij burgerinitiatieven dat nu voorligt, vindt u concrete aanbevelingen die zijn opgesteld op basis van het onderzoek. De rekenkamer wil de raad heel direct ondersteunen in haar rol en inzicht bieden in de praktijk van ongevraagde burgerinitiatieven in Venlo.

    Wat is onderzocht?
    Een bijzondere vorm van burgerparticipatie zijn de ongevraagde burgerinitiatieven. Het gaat dan om burgers die zelf het initiatief nemen. Niet de overheid maar de burger is leidend. Op enig moment heeft de burger wel hulp nodig van de gemeente. Wat gebeurt er als ze daarvoor aankloppen bij de gemeente? Daar heeft de Rekenkamer Venlo onderzoek naar gedaan.

    Hoe ziet de praktijk van burgerinitiatieven in Venlo uit? De rekenkamer wil de raad met dit rapport inzicht bieden in de praktijk van ongevraagde burgerinitiatieven in Venlo: welke plannen en projecten betreft het, welke ondersteuning hebben ze nodig, wat gebeurt er als ze contact zoeken met de gemeente, en waar leidt dit toe? Door deze vragen van een antwoord te voorzien, kunnen raad en college in gesprek gaan over de vraag hoe de gemeente zich beter kan voorbereiden op toekomstige initiatieven. Er is een inventarisatie gemaakt van initiatieven in de gemeente Venlo op het gebied van groen en natuur, wonen en zorg. Vervolgens zijn deze initiatieven onderzocht. Per casus zijn twee personen geïnterviewd , een initiatiefnemer en een gemeenteambtenaar. Het concept rapport is vervolgens voor ambtelijk wederhoor voorgelegd. Na verwerking van de opmerkingen heeft de rekenkamer zelf een gesprek gevoerd met twee strategisch beleidsambtenaren, bedoeld om te reflecteren op de bevindingen.

    Het voorstel
    De raad wordt voorgesteld om de conclusies en de volgende 4 aanbevelingen vast te stellen, waarmee groen licht wordt gegeven voor de uitvoering door college en raad:

    1.    Overweeg om een eenduidig toegangspunt te organiseren waar burgers met ongevraagde burgerinitiatieven terechtkunnen en gebruik daarbij ervaringen van andere gemeenten.

    2.    Zorg voor een set basiscriteria waarmee de ambtelijke organisatie de haalbaarheid en beleidsmatige wenselijkheid van burgerinitiatieven snel kan toetsen en het bestuur kan besluiten over de eventuele ondersteuning.

    3.    Wees duidelijk richting initiatiefnemers over het onderscheid tussen maatschappelijk of privaat belang van een initiatief en de consequenties daarvan voor de vraag of de gemeente een initiatief kan ondersteunen.

    4.    Wijs burgers in voorkomende gevallen op vraagstukken van continuïteit en passende organisatievormen rondom een initiatief.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:47:16 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Erwin Boom

    Voorstel:
    De raad wordt voorgesteld om het Beheerplan onderhoud gemeentelijke gebouwen 2023-2027 vast te stellen, onder voorbehoud van de besluitvorming inzake de Programmabegroting 2023-2026 die op 4 november 2022 voorligt.

     

    Toelichting;
    Waarom nu?
    Door het vaststellen van het beheerplan en de benodigde financiële middelen wordt de voortzetting van het noodzakelijk onderhoud van de gemeentelijke gebouwen gedurende de onderhoudsperiode 2023-2032 geborgd.
    In het `Besluit Begroting en Verantwoording van provincies en gemeenten´ (BBV) staan de wettelijke eisen rondom het vaststellen van een beheerplan. Het schrijft voor dat de in de begroting opgenomen middelen voor het onderhoud van gebouwen zijn te herleiden tot actuele meerjaren onderhoudsplannen (MJOP’s) en dat er een recent beheerplan -bijlage- is vastgesteld dat dient als onderbouwing voor de in de begroting opgenomen middelen.

    Welke keuzes zijn gemaakt?
    Het groot onderhoud zal niet overal plaatsvinden, maar wordt geprioriteerd vanwege doelmatigheid. Wel wordt er gegarandeerd dat voor alle gebouwen het preventief- en correctieve onderhoud de komende jaren gecontinueerd zal blijven i.v.m. de veiligheid en de continuïteit van het gebruik van de gebouwen.
    Onderhoud op conditieniveau 3, zoals in 2015 bepaald door de raad, wordt gehandhaafd. Hiervoor dienen de dotaties van de onderhoudsvoorzieningen (vaststaand sinds 2006) te worden verhoogd. Een voorstel hiervoor is opgenomen in de programmabegroting 2023.
    De exploitatiebudgetten voor klein onderhoud, bedoeld voor het opvangen van de preventieve- en correctieve onderhoudskosten, dienen structureel verhoogd te worden. Een voorstel hiervoor is opgenomen in de programmabegroting 2023.

    Financiën:
    De in de begroting opgenomen onderhoudsvoorzieningen Ambtelijk, CCM en Sport zijn ontoereikend om het groot onderhoud voor de periode 2023-2032 op het gewenste conditieniveau 3 uit te voeren. Om de nieuwe voorziening toereikend te maken dienen de jaarlijkse dotaties van de drie deelkredieten verhoogd te worden.

    In bijlage 2 van het beheerplan is het overzicht opgenomen met daarin het nieuwe verloop van de voorziening. Hierin staan de onttrekkingen voor het uitvoeren van het groot onderhoud en de toevoegingen (dotaties) die jaarlijks gedaan moeten worden om de voorzieningen op peil te houden.

     

    Voor de exploitatiebudgetten dient een structurele verhoging in de begroting plaats te vinden. Het totaal van de budgetten zoals deze in de organisatie bij de diverse teams zijn ondergebracht omvat jaarlijks € 1.160.579. Het budget dat jaarlijks benodigd is om het wettelijk verplichte preventieve- en het correctieve onderhoud ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren bedraagt € 1.864.959. Het verwachte jaarlijks tekort komt neer op € 654.300. Dit tekort komt overeen met de realisaties van de exploitatiebudgetten in de afgelopen jaren en duidt in principe op een structureel tekort. Zie bijlage 3 van het beheerplan voor het overzicht van de exploitatiekosten.

     

    Vervolgprocedure raad:
    Er zal een themasessie op 5 oktober plaatsvinden om de raad bij te praten. In deze TB zal ook de link met duurzaamheid gelegd worden.

    Daarnaast zal het beheerplan binnen 5 jaar geactualiseerd worden. Ook zal er op dat moment een evaluatie plaatsvinden van de per 2023 ingezette koers. Bijstelling van het beheerplan n.a.v. actuele ontwikkelingen is dan mogelijk.

  • 5

    Centrumstad Venlo

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:23:07 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues 
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Wat ligt voor?
    De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan wegbestemmen ongebruikte Detailhandel Blerick vast te stellen. Als de raad instemt met het voorstel worden in totaal 4.306 m2 (pandoppervlakte) aan detailhandelsbestemmingen aangepast. Het gaat om 28 panden/percelen.

    Naar aanleding van de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo 2014, het Detailhandelsbeleid Gemeente Venlo 2015-2025 en het daaruit voortgekomen Uitvoeringsplan voor Blerick is bepaald dat het stadsdeelcentrum Blerick een compactere structuur zal krijgen. Daarnaast wordt vanuit de Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg ingezet op compactere winkelgebieden en clustering van winkels. Het doel is een toekomstbestendige detailhandelsstructuur in het stadsdeelcentrum en het in stand houden van het voorzieningenniveau. Daarvoor is het van belang de winkelleegstand binnen en buiten het kernwinkelgebied van Blerick terug te dringen en nieuwe winkels op ongewenste locaties te voorkomen. Hierdoor worden mogelijkheden geschapen voor nieuwe initiatieven die de bestaande detailhandelsstructuur versterken.

    De begrenzing van het kernwinkelgebied van Blerick heeft de raad op 14 maart 2018 vastgesteld. Dit besluit is op 2 mei 2018 bekendgemaakt. Hiertoe heeft een inventarisatie plaatsgevonden en zijn eind 2020 de eigenaren geïnformeerd over het voornemen tot het aanpassen van de detailhandelsbestemming.

    Reacties en zienswijze
    Pandeigenaren zijn eind 2020 geïnformeerd over het voornemen tot wijziging van de bestemming, waarbij de detailhandelsmogelijkheid komt te vervallen. Waar mogelijk zijn ingekomen reacties vertaald in het ontwerp bestemmingsplan. Tegen het ontwerpplan is 1 zienswijze ingediend. Op basis van de Nota van zienswijze wordt voorgesteld de zienswijze niet over te nemen. Verder is de centrummanager van het BIZ (BedrijvenInvesteringsZone) centrum Blerick betrokken bij het proces en is het wijkoverleg geïnformeerd.

    Uitzonderingen
    Voor de panden in het wijkcentrum Vastenavondkampstraat wordt een uitzondering gemaakt. Hier wordt ingezet op versterking (van de voorzieningen). Ook wordt een uitzondering gemaakt voor de panden aan de Kloosterstraat nummer 6, 8 en 10. Deze panden hebben een centrumbestemming en vormen onderdeel van de hoofdwinkelstraat. Gelet op mogelijke ontwikkelingen in de toekomst rondom het Antoniusplein en een eventuele betere verbinding tussen de Kloosterstraat en de Maas wordt de bestemming op deze panden vooralsnog niet gewijzigd.

Sessie 2

Stadhuis Parterre
  • 4

    Leefbaar Venlo - sessie 2

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:04:48 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues 
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Wat ligt voor?
    De gemeenteraad benoemt en ontslaat op voorstel van het college de voorzitter en de leden van de Adviescommissie Welstand en Erfgoed (AWE).  Voorgesteld wordt om de vijf huidige leden onder dankzegging voor bewezen diensten per 1 november 2022 te ontslaan als AWE.

    Wat doet de AWE?

    Het gemeentelijke beleid over welstand en erfgoed is vastgelegd in de Welstandsnota en verschillende beeldkwaliteitsplannen. De wijze van advisering over welstand en erfgoed is vastgelegd in de bouwverordening. De AWE heeft als deskundige, onafhankelijke adviescommissie de taak om de beleidsmatig geformuleerde criteria goed te interpreteren en toe te passen. Met als resultaat een aangename en duurzame leefomgeving waarin verleden, heden en toekomst in harmonie zijn.

     

    Vervolg

    De nieuwe leden worden benoemd op basis van de huidige bouwverordening. Door de komst van de Omgevingswet vervalt de huidige commissie van rechtswege. Ook de huidige bouwverordening komt te vervallen zodra de Omgevingswet in werking treedt. Er komt een nieuwe Verordening op de gemeentelijke Adviescommissie Welstand en Erfgoed.

    De raad ontvangt daar op een later moment een voorstel voor.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:06:15 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Wat ligt voor?

    De raad wordt voorgesteld om een nieuw bestemmingsplan vast te stellen voor de locatie van het voormalig Covéterrein aan de Tiendstraat in Blerick. Bedoeling is dat hier drie of vier bouwkavels komen (levensloopgeschikte woningen) en openbaar groen met een speelvoorziening op het achterterrein. Een deel van de buurt heeft aangegeven dat behoefte bestaat aan een speelvoorziening. De nieuwe woonbebouwing moet qua stijl en architectuur aansluiten bij de bestaande bebouwing. Een exploitatieplan is niet nodig. Op het plan zijn geen zienswijzen ingediend.

    Met dit plan levert de gemeente, zij het op een kleinschalige manier, een bijdrage aan het verminderen van de druk op de woningmarkt. Realisatie van de woningen past binnen de prioriteit die de gemeente in de woonvisie geeft aan het bevorderen van doorstroming en het inspelen op de behoefte aan toekomstbestendige woonvormen. Het realiseren van nieuwbouw met openbare groenvoorziening in een bestaand woongebied vormt voor de locatie een impuls voor de ruimtelijke kwaliteit, het verbeteren van de sport-, spel- en beweegmogelijkheden en het vergroenen van het stedelijk gebied.

     

    Grondverkoop

    Bedoeling is een openbare verkoopprocedure op te starten en bijhorende percelen per inschrijving te verkopen nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is. Mocht de verkoop per inschrijving niet tot gewenst resultaat leiden, kan worden besloten de object(en) voor de duur van een half jaar onder dezelfde condities ter verkoop via ww.venloverkoopt.nl aan te bieden.

     

    Financieel

    Het project Tiendstraat maakt onderdeel uit van het hoofdproject ‘200043 Binnenstedelijke locaties’. Voor de planontwikkeling van de ‘Binnenstedelijke locaties’ heeft de raad op 16 december 2020 (FinRap 2020) een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld van € 812.500,=. De dekking van de geraamde kosten van bouw- en woonrijp maken, de inrichting van het openbaar gebied en de plankosten is taakstellend opgenomen in de grondexploitatie binnenstedelijke locaties (Tiendstraat). Deze kosten worden gedekt door de geraamde opbrengsten uit grondverkoop. Daarmee is een sluitende grondexploitatie voor de totale planontwikkeling ‘Binnenstedelijke locaties’ haalbaar. Voor de planvoorbereiding zijn inmiddels € 30.000,- aan kosten gemaakt. Deze kosten worden gedekt door de toekomstige opbrengsten uit grondverkoop. Het kostenverhaal is zo verzekerd door de verkoop van binnenstedelijke locaties. Daarmee vervalt de verplichting voor de raad om voor het gebied van dit bestemmingsplan een exploitatieplan vast te stellen.

     

    Communicatie

    Vanaf het derde kwartaal van 2022 wordt uitgebreid met de omgeving gecommuniceerd. De meningen in de buurt verschillen met name over de gewenste groene invulling van het achterterrein: compensatie van binnenstedelijke hittestress en gezamenlijk gebruik door de buurt. Hiervoor wordt de dialoog met de omgeving aangegaan: wat wensen omwonenden en hoe bevorderen we eigenaarschap?

     

    Vervolg

    Na vaststelling van het bestemmingsplan wordt het vastgestelde bestemmingsplan bekendgemaakt en 6 weken ter inzage gelegd. Binnen deze termijn kan tegen de vaststelling van het bestemmingsplan door belanghebbenden bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep worden aangetekend. Het bestemmingsplan treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt, mits binnen de beroepstermijn bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen verzoek om een voorlopige voorziening is ingediend.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:01:04 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Wat ligt voor?

    Voorgesteld wordt om bijgevoegd bestemmingsplan ‘Herungerstraat ong.Venlo’ (bijlagen 1, 2, en 3) vast te stellen. Het bestemmingsplan wordt gewijzigd vanwege de ontwikkeling van drie aaneengebouwde woningen aan de Herungerstraat  (Zie ook RIB 2022-99)  Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het  ontwerpbestemmingsplan.

     

    Toelichting

    Het plan past binnen het ruimtelijk rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid, waaronder de ‘Ruimtelijke Structuurvisie Venlo’, vastgesteld door de raad op 25 juni 2014. Door de realisatie van drie woningen op deze locatie wordt de bestaande ruimte intensiever benut en kan er gesproken worden van zorgvuldig ruimtegebruik. Daarnaast ligt de nadruk in dit gebied op wonen gecombineerd met werken en diensten, waarmee het planvoornemen in lijn is met de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo.
     

    Financieel

    Voor het plan is een herinrichting van de openbare ruimte nodig en dient er een herschikking van de bestaande parkeerplaatsen plaats te vinden. Voor de aanpassingen is een anterieure overeenkomst tussen de initiatiefnemer en de gemeente gesloten waardoor de grondexploitatiekosten zijn afgedekt. Met de initiatiefnemer is verder een planschadeverhaalsovereenkomst afgesloten. Hiermee worden de kosten van het verhalen van planschade in het geheel afgewenteld op de initiatiefnemer.

    Vervolg
    Nu er geen zienswijzen zijn ingediend, wordt de raad voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen. Tegen een vastgesteld bestemmingsplan kan door belanghebbende rechtstreeks beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:00:19 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Voorstel:
    De raad wordt voorgesteld:
    1. Te verklaren dat voor het gebied Industriestraat-Stationsstraat-Parallelweg te Tegelen een bestemmingsplan wordt voorbereid, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart (GML-bestand NL.IMR0.0983.VBWindhond-0006).
    2. Te bepalen dat het verboden is om het gebruik van gronden en/of bouwwerken in het gebied waar het voorbereidingsbesluit van kracht is te wijzigen.
    3.Te bepalen dat het bevoegd gezag bij een omgevingsvergunning kan afwijken van het onder 2 genoemde verbod mits de voorgenomen wijziging van het gebruik niet strijdig is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan.
    4. Te bepalen dat dit voorbereidingsbesluit in werking treedt met ingang van 4 november 2022.

    Toelichting:
    De raad heeft op 20 oktober 2021 een voorbereidingsbesluit genomen voor het gebied Industriestraat-Stationsstraat-Parallelweg te Tegelen dat in werking is getreden op 4 november 2021. Dit besluit heeft een werkingsduur van 1 jaar, tenzij er binnen 1 jaar na inwerkingtreding een ontwerpbestemmingsplan ter inzage is gelegd of het nieuwe bestemmingsplan is vastgesteld. Dat is nog niet gebeurd en daardoor zal het vervallen op 4 november 2022.

    Voor het betreffende gebied is een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding, maar dit is nog niet in procedure gebracht en vastgesteld door complexe juridische problematiek van een geluidgezoneerd bedrijventerrein en de bestaande woningen. Op dit moment is de verwachting, dat eind 2022 een ontwerpbestemmingsplan ter inzage kan worden gelegd.

    Door het opnieuw nemen van het voorbereidingsbesluit wordt voorkomen dat er ongewenste ontwikkelingen in het gebied kunnen plaatsvinden en wordt verklaard dat voor het betreffende gebied een bestemmingsplan wordt voorbereid.
     

    Financiën:
    Het nemen van een voorbereidingsbesluit heeft geen financiële consequenties.

    Vervolgprocedure raad:
    In het 4e kwartaal wordt het ontwerpplan ter besluitvorming aan het college voorgelegd. De Raad wordt hierover geïnformeerd met een raadsinformatiebrief.

     

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 01:26:41 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Stefan Hügues
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Wat ligt voor?
    Albertushof Invest B.V. en Werkconsult Beheer B.V. hebben een bestemmingsplan ingediend om op de hoek Nijmeegseweg-Hakkestraat-Hendrikkenhofstraat in Venlo een resomeercentrum met een herdenkingspark respectievelijk de huisvesting voor internationale werknemers te realiseren. Resomeren is naast begraven en cremeren een nieuwe vorm van lijkbezorging. De voorgenomen huisvesting van internationale werknemers sluit aan bij de actuele en te verwachten toekomstige vraag naar arbeidskrachten. Daarbij gaat het om maximaal 4800 internationale werknemers blijkt uit onderzoek van bureau E’til.

    Om dit initiatief te kunnen realiseren moet het geldende bestemmingsplan worden herzien. De raad wordt voorgesteld om met deze wijziging van het bestemmingsplan akkoord te gaan. De onderhavige locatie is onder andere aan het beleidskader huisvesting internationale werknemers getoetst dat op 28 april 2021 door de raad is vastgesteld.        Een exploitatieplan is niet nodig omdat met de initiatiefnemers een anterieure overeenkomst is gesloten.

    Zienswijzen

    Tegen het plan zijn 16 brieven met zienswijzen ingediend, waarvan 8 unieke brieven. Van die 8 unieke brieven is er één namens 2 bedrijven, een vastgoedeigenaar en 2 omwonenden ingediend, één namens 14 omwonenden, één mede namens 6 omwonenden en één mede namens 402 ondertekenaars van een petitie. De petitie is een initiatief uit woonwijk ’t Ven. De zienswijzen hebben geleid tot 1 kleine aanpassing van het plan. Zie daarvoor ook het verslag.

     

    Toelichting

    De locatie wordt aan drie zijden omringd door de bedrijventerreinen de Veegtes en Noorderpoort. Het perceel aan de Hakkesstraat-Hendrikkenhofstraat wordt door de initiatiefnemers gesplitst in twee delen: het noordelijke deel wordt getransformeerd in een resomeercentrum met herdenkingspark waar mensen herinneren en herinnerd worden.

    Het bestaande bosgebied en de groenvoorziening krijgen een semi-openbare, natuurparkachtige uitstraling en worden onder de naam 'Park Nilaya' een herdenkingspark.

     

    Op het zuidoostelijke deel worden verblijfseenheden gerealiseerd voor het tijdelijk huisvesten van internationale werknemers. Het gaat hier om maximaal 180 woonunits voor hoogstens 768 werknemers. De initiatiefnemers willen kwalitatief hoogwaardige verblijfseenheden realiseren. Om dat te borgen zijn tussen gemeente en initiatiefnemers beeldkwaliteitsregels geformuleerd die in een beeldkwaliteitsplan zijn vastgelegd. De juridische borging van die beeldkwaliteitsregels vindt plaats via een allonge bij de op 22 februari 2022 tussen de gemeente en initiatiefnemers met betrekking tot de planontwikkeling Hakkesstraat-Hendrikkenhofstraat Venlo gesloten anterieure overeenkomst. De allonge en het beeldkwaliteitsplan zijn als bijlage bij dit voorstel gevoegd.

     

    Bij het ontwerp voor de huisvesting van internationale werknemers wordt ingezet op 17,5 m2 woonoppervlak per persoon. Dat ligt 2,5 m2 boven het advies van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder voorzitterschap van Emilie Roemer uit 2020 en ruimschoots boven de SNF-norm van 12 m2. Ook moeten de verblijfseenheden voldoen aan de landelijke SNF-normen. Deze normen zijn geborgd in de regels van het bestemmingsplan. De norm kent de onderdelen ruimte en privacy, sanitair, veiligheid en hygiëne, voorzieningen, informatievoorziening, brandveiligheid, toezicht en beheer.

     

    Kloostercomplex

    Binnen het plangebied ligt het kloostercomplex. De huidige groep zusters is met de initiatiefnemers overeengekomen dat de zusters het recht hebben om het klooster tot de laatst levende te bewonen, tenzij ze zelf hierover anders besluiten. Nadien zullen de initiatiefnemers, binnen de regels van het bestemmingsplan, een passend hergebruik voor dit kloostercomplex zoeken. Galerie De Hoeve valt buiten het te ontwikkelen project en buiten het plangebied.

    Financiën

    Met de initiatiefnemers is op 22 februari 2022 een anterieure overeenkomst gesloten.

    De ontwikkeling van het exploitatiegebied is voor rekening en risico van ontwikkelaars, inclusief het kostenverhaal. De gemeente zal de herinrichting van de openbare uitvoeren voor rekening van ontwikkelaar. Daarnaast worden ook alle gemeentelijke plankosten (ambtelijke inzet) voor deze planontwikkeling in rekening gebracht bij de ontwikkelaar.

    In de overeenkomst is ook het verhaal van eventuele planschade door de gemeente op de initiatiefnemers geborgd. De planontwikkeling is daarmee voor de gemeente budgettaire neutraal. Een exploitatieplan is daarom dan ook niet nodig.

    Vergaderstukken
  • 6

    Gezond & Actief Venlo

  • 6a Motie topsport subsidie (RN 2022-03)

    22.10 - 22.50 uur
    Discussiestuk
    3 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:42:41 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
    Portefeuillehouder: Tom Verhaegh

    Vraag:
    De raad wordt gevraagd zijn wensen uit te spreken omtrent topsportbeleid en de definitie hiervan. Hierbij worden drie verschillende keuzes / scenario’s geschetst, die eventueel ook met elkaar gecombineerd kunnen worden.

    Context:
    Op 5 november 2021 is tijdens de begrotingsbehandeling de motie topsport subsidie aangenomen – te vinden in de bijlage. In deze motie wordt gevraagd om nieuw topsportbeleid inclusief financiële dekking.

    Toelichting:
    Definitie topsport:
    Met het begrip topsport gaat het om sporters met een officiële topsport(talent) status bij een sport waarvan de sportbond aangesloten is bij NOC*NSF. Op dit moment kent de gemeente Venlo 76 sporters met een status.

     Keuzemogelijkheid 1
    De huidige aanpak van de gemeente Venlo wordt voortgezet. Er wordt ingezet op talentontwikkeling middels het Performance Centre Venlo (PCV) dat 30 topsporttalenten ondersteunt.

    Keuzemogelijkheid 2
    De huidige aanpak van het Performance Centre Venlo wordt uitgebreid door om en nabij €90.000,- (raming) aan extra financiële middelen beschikbaar te stellen voor het faciliteren van alle 76 huidige topsporttalenten. Op deze manier kunnen, via het PCV, meer topsporttalenten ondersteund worden met kennis, expertise en (maatwerk) faciliteiten.

    Keuzemogelijkheid 3
    De huidige aanpak wordt uitgebreid met een nieuwe topsportsubsidieregeling waarmee topsporters en talenten individueel of in teamverband extra financieel ondersteund worden. Hierbij kan gewerkt worden met een waarderingssubsidie (subsidie op basis van behaalde prestatie of topsportstatus) of een stimuleringssubsidie (subsidie om topsportcarrière verder vorm te geven). Bij de laatste variant is er onderscheid te maken tussen een kleine topsportsubsidie van gemiddeld €500 per sporttalent voor o.a. reis en verblijfkosten en facilitering van ondersteuning op allerlei benodigde vlakken van gemiddeld €5000 per sporttalent. In de Venlose situatie gaat het om respectievelijk €38.000,- en €380.000,-

    Financiën:
    De genoemde middelen betreffen een raming, kunnen door de gemeenteraad verhoogd/verlaagd worden en zijn nog niet begroot in de gemeentelijke programmabegroting. Indien voor een van de keuzemogelijkheden met financiële gevolgen gekozen wordt, zal er een gedetailleerde raming opgesteld worden.

    Vervolgprocedure raad
    Naar aanleiding van de uitgesproken voorkeuren wordt de raad middels een raadsinformatiebrief in het tweede kwartaal van 2023 geïnformeerd over de uitvoering van de motie topsport subsidie.

    Zie ook brief 73 Stichting Performance Centre Venlo - Motie Topsport gemeente Venlo op de LIS 10: https://gemeenteraad.venlo.nl/Vergaderingen/Besluitvormende-raadsvergadering/2022/19-oktober/19:00

Algemene stemmingen

Uitklappen Inklappen