Live uitzending Gepauzeerd

Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Oordeelsvormende raadsbijeenkomst, 14 december 2022 19:00:00

Algemene vergader informatie

Debat tussen de diverse fracties, uitwisselen en doorvragen van argumenten met als doel om tot een goede weging te komen van voor- en nadelen van het betreffende voorstel of onderwerp.

CONCEPT-AGENDA

Datum:
14 dec. 2022, 19:00
Locatie:
Stadhuis Raadzaal

Algemene vergaderstukken (2)

Uitklappen Inklappen

Agenda

Oordeelsvorming - raadzaal

Stadhuis Raadzaal
sluiten
  • 1 Sprekersplein

    19.00 - 19.15 uur
    -
    1 document
  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:15:23 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Onderwerp: het door OGVO aangekondigde plan inzake een nieuwe verdeling onderbouw/bovenbouw over de campussen/gebouwen middelbaar onderwijs in Venlo / aanbieden petitie

    Inspreker: namens een groep verontruste ouders 

    Boodschap aan de raad:
    Inspreker wil de raad een petitie aanbieden namens een grote groep verontruste en bezorgde ouders (ca. 700 handtekeningen), tegen de door de OGVO (Onderwijs Gemeenschap Venlo en Omstreken) voorgenomen nieuwe verdeling onderbouw/bovenbouw over de schoolgebouwen middelbaar onderwijs in Venlo.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:05:37 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Schatorjé
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

    Wat ligt voor?
    De raad wordt voorgesteld om de 1e wijziging van de “Verordening onroerendezaakbelastingen 2023” vast te stellen, met daarin de volgende OZB-tarieven

    ·         Gebruikersbelasting niet-woning: 0,3118%
    ·         Eigenarenbelasting woningen:     0,1291%
    ·         Eigenarenbelasting niet-woning:  0,3882% 

    Besluitvorming 4 november
    In de raadsvergadering van 4 november 2022 (raadsnummer 29) zijn de belastingverordeningen 2023 vastgesteld. Daarbij is aangegeven dat de OZB- tarieven later bekend zijn en in december ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Uitgangspunt blijven de begrotingskaders die zijn vastgesteld. Dit betekent dat de OZB-opbrengst 2023 niet is geïndexeerd omdat de gemeentelijke lasten voor woningen, huurders en niet woningen nominaal niet worden verhoogd.

    Berekening tarieven
    BsGW gaat in deze prognose uit van een gemiddelde waardestijging van ±18,7% voor woningen en een gemiddelde waardestijging van ±2,3% voor niet-woningen. Conform het kader mag de waardeontwikkeling de OZB-lastendruk niet beïnvloeden, de lastendruk dient immers gelijk te blijven. Bij de tariefbepaling is verder rekening gehouden met een correctie op het tarief voor woningen conform besluitvorming in de VORAP 2022 (nr. 22-378).

    Dit betekent dit het tarief voor woningen neerwaarts wordt bijgesteld, leidend tot een lagere heffing ter hoogte van een bedrag van in totaal € 610.000. In individuele gevallen kan de stijging afwijken van de vastgestelde OZB-stijging omdat het uitgangspunt de gemiddelde waardeontwikkeling is.

  • 2b Controleprotocol 2022 (RV 2022-76)

    19.20 - 19.35 uur
    -
    2 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:01:35 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Schatorjé
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

    Toelichting:
    Zoals gebruikelijk is dit voorstel afkomstig van de auditcommissie. Het jaarlijks terugkerende controleprotocol regelt de reikwijdte van de opdracht van de raad aan de accountant voor de controle van de jaarrekening.

    De inhoud van controleprotocol 2022 is voor een belangrijk deel ongewijzigd gebleven ten opzichte van het controleprotocol 2021. Een belangrijkste wijziging betreft de thema-audit (Greenport, zie raadsbesluit en pag.13 van de bijlage).

    De beïnvloedbare aspecten staan opgenomen in de blauwe tekstvakken. Belangrijkste elementen in deze:

    - Geen afwijkende goedkeuringstolerantie

    - De rapporteringstolerantie op 5% van de goedkeuringstolerantie (0,05% van omvangbasis) vast te stellen

    - Vier concreet benoemde aanvullingen t.a.v. het oordeel van de accountant op het begrotingscriterium; niet wordt meegenomen:

    1. Overschrijdingen a.g.v. toegerekende salariskosten

    2. Overschrijdingen t.a.v. overhead van projecten

    3. Kredietoverschrijdingen lager dan 10%

    4. Overschrijdingen die onderdeel zijn van Vorap en Finrap

    - De rechtmatigheidscontrole van de aanbestedingen te richten op de verplichte onderdelen binnen het normenkader (Europese wetgeving)

    - De verantwoordingsgrens 1% van de totaal gerealiseerde lasten te laten zijn

    Speciale aandacht verdient ieder jaar de zogeheten specifieke aandachtspunten (zie paragraaf 9 van de bijlage) oftewel thema-audits benoemd. De accountant doet –naast diens reguliere controle- hiernaar expliciet onderzoek en rapporteert separaat aan de raad. Dit jaar stelt de auditcommissie één concrete vraag voor:

    Greenport
    Hoe ontwikkelt (de verantwoording rond) Brightland Campus Greenport Venlo zich in het licht van de bijdragen vanuit de gemeente Venlo? Wat is de houdbaarheid, wat zijn de risico’s en hoe courant is het naar de toekomst?

  • 2c Financiële rapportage (FinRap) 2022 (RV-2022-77)

    19.35 - 20.05 uur
    Discussiestuk
    3 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:41:17 Download Afspelen
    Fragment 2 00:06:59 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Schatorjé
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

    Wat ligt voor?
    De raad wordt voorgesteld om:

    ·         De Financiële Rapportage 2022 vast te stellen.
    Zie de samenvatting op pagina 4.
    ·         De Projectenrapportage ruimtelijk fysieke projecten vast te stellen.

    Dit is de voortgangsrapportage over de thema’s, projectscope en de financiën.

    Deze rapportage is een financiële doorkijkje naar het einde van het jaar.

    In de financiële rapportage vindt u de laatste begrotingswijzingen voor 2022 (zie bijlage IV).

    Én de nieuwe reserves (zie pagina 10 en 11 en bijlage 2). Per programma vindt u een toelichting op de stand van zaken en ontwikkelingen, goed om dat er op na te slaan.

    Tot slot wordt er een prognose afgegeven van het resultaat einde jaar.

     Positief resultaat

    ·         Verwacht wordt dat we bij de jaarrekening 2022 uitkomen op een positief resultaat van € 17,1 miljoen (peildatum augustus 2022).
    ·         Dat resultaat is incidenteel en deels te danken aan de aanvullende middelen uit het gemeentefonds van het rijk (€ 13.186.000 voordelig).
    ·         Van de begrote investeringsuitgaven van € 45.800.000 wordt € 34.400.000 in 2022  gerealiseerd en het overige deel later. Dat is 75%, zie daarvoor bijlage III.
    ·         In het resultaat is het financieel effect verwerkt van de aangenomen amendementen van de VoRap ad -/- € 0,2 miljoen.
    ·         Het resultaat is exclusief de kosten voor opvang vluchtelingen Oekraïne en kosten Corona. De kosten voor de opvang vluchtelingen Oekraïne  worden echter door het rijk gecompenseerd. De corona kosten zijn doorgerekend en hebben geen effect op het nettoresultaat van de FinRap.

    Actueel

    ·         Na Covid, de vluchtelingenstroom en het hoogwater, hebben we nu te maken met een groot Europees conflict. Met als gevolg hoge energieprijzen en inflatiecijfers, lage werkloosheid, hoge prijzen, de koopkracht die onder druk staat en een eerste afkoeling van de woningmarkt door oplopende rentetarieven.
    ·         De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat een grotere groep inwoners die eerst moeite had om werk te vinden nu aan het werk komt. Maar dat zorgt soms ook voor moeilijk vervulbare vacatures bij organisaties die voor de gemeente activiteiten uitvoeren, zoals de zorg maar ook in het regionaal bedrijfsleven.
    ·         De economie koelt naar verwachting af.

    Het Centraal Planbureau voorziet over 2023 nog een lichte groei van 1,1%. De Rabobank voorziet die groei ook, maar voorziet ook een lichte recessie in het 4e kwartaal van 2023.

    Effecten en maatregelen

    ·         De krappe arbeidsmarkt leidt tot knelpunten in de uitvoering. Niet alleen bij de gemeente, maar ook bij zorgaanbieders, waardoor wachtlijsten ontstaan.
    ·         Grondstof schaarste en prijzen leiden tot langere aanbestedingstrajecten.

    - Voor een aantal investeringen en kredieten is een inschatting gemaakt van de benodigde koopkracht correctie (inflatie). Het gaat hier om bedrag van € 7.000.000.
    - De bouwkosten stijgen, daarmee ook de bouwkosten van bijvoorbeeld de onderwijshuisvestingsprojecten en het zwembad. In het kapitaallastenplafond voor de begroting 2023 is hiervoor ruimte gereserveerd. Bij de VoRap 2023 worden de definitieve bedragen van projecten hieraan gekoppeld.
    ·         Stijgende tendens in de aanvragen voor bouwvergunningen.

    Mogelijke relatie met Omgevingswet, Wet kwaliteitsborging en stikstofproblematiek.

    ·         Voor lagere inkomensgroepen en organisaties worden extra maatregelen getroffen voor de inflatie en gestegen energieprijzen.

    - Het risico bestaat dat het budgetplafond Venlo-fonds ontoereikend is om alle genoemde sporen uit te voeren. Het college zal bij het bereiken van het subsidieplafond opnieuw besluiten.

    ·         Vervanging duiker Schelkensbeek is nodig, die is het beschadigd bij hoogwater.

    Belangrijke begrotingswijzingen

    ·         Gemeentefonds € 13.186.000 voordelig.
    -       De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn de grootste inkomstenbronnen.
    -       Zie ook RIB 2022-94 meicirculaire en Rib 2022-142 septembercirculaire.
    ·         Bijzondere bijstand energietoeslag € 5.200.000 nadelig.
    -       De ondersteuning aan huishoudens voor de hoge energielasten verloopt via de categoriale bijstand. Het gaat hier om de eenmalige energietoeslag à € 1.300 per huishouden aan inwoners met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm.
    ·         Inkomensondersteuning en BUIG € 1.850.000 nadelig.
    -       De definitieve beschikking van het rijk is lager dan verwacht, maar de uitgaven zijn ook lager, we zien een lagere instroom dan vorig jaar is begroot. 
    ·         Dividend BNG en Enexis € 130.000 voordelig.
    -       Hogere winsten en daarmee een voordelig resultaat.
    ·         Erfpacht Bargeterminal € 325.000 nadelig
    -       Vanwege de vertraging van het project Uitbreiding Bargeterminal worden de voor 2021 t/m 2023 geraamde opbrengsten erfpacht en royalty's niet gerealiseerd.

    Belangrijke afwijkingen investeringskredieten (pagina 12)

    ·         Herontwerp Multimodale ontwikkeling industriehaven (Bargeterminal) leidt tot € 3.700.000 minder uitgaven in 2022 door complicaties met de Venloschol.
    ·         Herijking van de financiën, vertraging in de grondverwerving en minder capaciteit bij de nutsbedrijven resulteren in € 1.900.000 minder uitgaven in 2022 bij het project aanpassingen Grubbenvorsterweg. 
    ·         Een langer durend aanbestedingstraject zorgt binnen het project "Met gemak zon op je dak" (Zonnepanelen op particuliere daken) voor € 1.400.000 minder uitgaven in 2022.
    ·         Naast deze grootste afwijkingen zijn er nog een aantal projecten met vertragingen veroorzaakt door capaciteitsproblemen bij onder andere leveranciers en nutsbedrijven of langere levertijden.

    Verder nog
    De financiële uitgangspositie is volgens het college goed. Toch is behoedzaamheid nodig. We krijgen namelijk nog te maken met de impact van vraagstukken zoals de uitblijvende structurele compensatie voor de jeugdzorgtekorten en maatschappelijke opgaven zoals stikstof, energie, klimaat en wonen. Het kabinet heeft aangekondigd bij de voorjaarsnota de eerste contouren te schetsen. Vraag is wat dit betekent voor onze gemeente.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:13:55 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Schatorjé
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder

    Voorstel:
    Het meerjarenplan onderhoud buitensport Venlo 2023-2032 vaststellen met daarin een jaarlijkse toevoeging aan de onderhoudsvoorziening van € 556.600.

    Motivering:
    Dit meerjarenplan onderhoud is opgesteld om de opgestelde groot onderhoudsplanning van de sportvelden goed te regelen. Het conditieniveau voor buitensport wordt bepaald op “voldoende” zoals beschreven in de conditiecatalogus sportparken gemeente Venlo en komt het overeen met de huidige staat van de buitensport: heel, functionerend en verzorgd.

    Aanleiding
    In het vorige meerjarenplan onderhoud buitensport is aangegeven dat het plan in 2022 vernieuwd zou worden. Het elke 5 jaar vast laten stellen van het meerjarenplan onderhoud buitensport Venlo is vanwege de onderhoudsvoorziening MJP Buitensport Venlo een verplichting uit de Nota reserves en voorzieningen uit 2018.
    Daarnaast is het instellen van een voorziening het primaat van de gemeenteraad.
    Ten slotte is het vast laten stellen van voorliggend meerjarenplan, vanwege de onderhoudsvoorziening, een verplichting uit het “Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten” (BBV) en uit de Nota reserves en voorzieningen uit 2018.

    Vervolg
    Voor de raad is er geen vervolgprocedure.

    Financiën
    De projecten uit het meerjarenplan onderhoud buitensport Venlo 2023-2032 worden betaald uit de voorziening MJP Buitensport Venlo. Jaarlijks vindt er een dotatie plaats uit de baten en lasten van € 556.600 naar de voorziening.

  • Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:03:38 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Verhaegh
    Sessievoorzitter: Harro Schroeder
     

    Voorstel:
    1. Toekennen van een investeringskrediet van € 2,5 miljoen voor de aankoop van de aandelen in de WAA Groep NV.
    2. Instellen van een bestemmingsreserve om de verwachte tekorten op de Wsw te dempen

    Aanleiding:
    In september is raadsconsultatie (nr. 11) over de verkoop aandelen WAA groep behandeld in de besluitvormende vergadering. In november heeft raadsconsultatie (nr. 15) plaatsgevonden over de voorgenomen aankoop van de aandelen in de WAA Groep NV.
    Als deze aankoop definitief doorgaat, is het noodzakelijk dat er een investeringskrediet en bestemmingsreserve is voor de financiële afhandeling.

    Toelichting:
    Het vermogensoverschot dat gemeente Venlo vanuit de WAA GR zal ontvangen zal waarschijnlijk hoger zijn dan de koopprijs. Mocht het vermogensoverschot lager zijn dan de koopprijs, dan kan de koop ontbonden worden. De transactie kost de gemeente dus geen extra geld.

    Effect:
    Door de aankoop van de aandelen in de WAA Groep NV krijgt Venlo de volledige zeggenschap, waardoor er gebruik gemaakt gaat worden van de beproefde en deskundige WAA-kennis, kunde en het netwerk om met haar opgaven ingevolge de Participatiewet synergievoordelen te realiseren. De verwachting is dat er meer mensen vanuit de bijstand aan een baan geholpen kunnen worden.

    Financiën:
    1. Investeringskrediet.
    Het overnamebedrag dat betaald dient te worden door gemeente Venlo bedraagt € 2,5 miljoen. Vooruitlopend op het definitief overnamebesluit per 1 januari 2023 wordt een investeringskrediet aangevraagd ter hoogte van € 2,5 miljoen. Mocht de overname geen doorgang plaatsvinden (zie uitleg onder kopje toelichting), dan zal de aanvraag van het investeringskrediet komen te vervallen.
    2. Bestemmingsreserve. 
    Er wordt vanuit gegaan dat het te ontvangen bedrag door de verkoop van de aandelen (ruim) voldoende is voor de afwaardering van de aandelen in 2023. De restant middelen (het precieze bedrag wat Venlo ontvangt wordt later bepaald a.d.h.v. de vastgestelde jaarrekening 2022) zullen in een bestemmingsreserve landen en gebruikt worden voor het dempen van de te verwachten tekorten op Wsw.
    Mocht de overname uiteindelijk geen doorgang plaatsvinden zal de aanvraag van de bestemmingsreserve komen te vervallen.

     

Deelvergaderingen

Overzicht Volgende

Oordeelsvorming - parterre

Stadhuis Parterre
sluiten
  • 4a Verordening nadeelcompensatie Venlo 2023 (RV-2022-73)

    20.05 - 20.10 uur
    Hamerstuk
    1 document
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:04:35 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Verhaegh
    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

    Wat ligt voor?

    De raad wordt voorgesteld om de verordening nadeelcompensatie Venlo 2023 vast te stellen. Met deze verordening zijn we voorbereid op het in behandeling nemen van verzoeken om schadevergoeding.

    De regeling heeft betrekking op schade die een bestuursorgaan in de rechtmatige uitoefening van een publiekrechtelijke bevoegdheid of taak veroorzaakt. Met deze verordening wordt het heffen van een recht op nadeelcompensatie bij wettelijk voorschrift geregeld en krijgt de adviescommissie een solide basis. Het doel van de nieuwe regeling is om te komen tot meer eenduidigheid en overzichtelijkheid in het nadeelcompensatierecht. Daarmee ontstaat een uniforme werkwijze voor de behandeling van verzoeken tot nadeelcompensatie.

     

    Niet verplicht

    Het vaststellen van een verordening nadeelcompensatie is niet verplicht, zoals dat bij de Procedureverordening voor advisering over de tegemoetkoming in de planschade op basis van de Wet ruimtelijke ordening wel het geval was. De VNG adviseert wel om een Verordening nadeelcompensatie vast te stellen. Zonder deze verordening kan bijvoorbeeld geen recht worden geheven of een adviescommissie worden ingesteld.

     

    Nieuwe wetgeving

    Met de nieuwe verordening wordt ingespeeld op de nieuwe nadeelcompensatieregeling van titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht die waarschijnlijk per 1 juli 2023 in werking treedt en de nieuwe Omgevingswet (die bevat een specifiek op het omgevingsrecht toegesneden nadeelcompensatieregeling). Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet komt de planschaderegeling op grond van de Wet ruimtelijke ordening te vervallen. Daarmee vervalt ook de huidige “Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Venlo 2010”.

  • 4b Vaststellen bestemmingsplan Woonzorghuis Manresa (RV-2022-62)

    20.10 - 20.25 uur
    Discussiestuk
    7 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 01:00:33 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Verhaegh
    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

    Wat ligt voor?

    De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Woonzorghuis Manresa vast te stellen.

    Dit met het oog op de ontwikkeling van een woonzorghuis met zorgwoningen voor dementerende ouderen op de Leutherweg 103 in Venlo. Het complex bestaat uit 20 wooneenheden (woonkamers) voor maximaal 25 bewoners en een beheerderswoning in een groene omgeving. Het plan voldoet aan het geldende beleid.

     

    Toelichting

    Het gaat om een kleinschalige woonvorm met 24-uurszorg voor dementerende ouderen. Deze doelgroep is groeiend, we zien een verdubbeling van het aantal dementerende ouderen richting 2050. Er is sprake van een herontwikkelingslocatie waar al in een maatschappelijke bestemming is voorzien. Ook leidt het plan tot een opwaardering van het openbare gebied (zie ook raadsinformatiebrief nr. 2022-70).

     

    Zienswijze

    Het bestemmingsplan heeft als ontwerp ter inzage gelegen en wordt nu ter vaststelling aangeboden aan de raad. Op het plan is 1 zienswijze ingediend door de eigenaar van een bedrijf in de directe omgeving. De zienswijze gaat over het verdwijnen van parkeerplekken na realisatie van de nieuwe ontwikkeling. Voorgesteld wordt om zienswijze niet over te nemen omdat het aantal parkeerplaatsen gelijk blijft.

     

    Communicatie

    Op verzoek van de gemeente Venlo is een buurtconsultatie/omgevingsdialoog uitgevoerd over het plan voor de bestemmingswijziging, de huidige bestemming ‘maatschappelijk” op de locatie Leutherweg 103 in Venlo (kadastraal Venlo-F-4087) wordt uitgebreid ten koste van de bestemming ‘bos’. De omwonenden zijn per brief benaderd en de resultaten van de gesprekken zijn in een verslag vastgelegd. Uit de buurtconsultatie blijkt dat er weinig bezwaren zijn tegen de ontwikkeling, wel wordt er aandacht gevraagd voor parkeren.

     

    Financieel

    De realisatie van het bestemmingsplan Woonzorghuis Manresa wordt uitgevoerd voor rekening en risico van de ontwikkelaar. Een exploitatieplan is niet nodig. Met het sluiten van de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar is het kostenverhaal namelijk verzekerd.

    De grondexploitatiekosten worden verhaald op de initiatiefnemer. Daarmee is het bestemmingsplan Woonzorghuis Manresa economisch uitvoerbaar.

     

    Stikstof

    Op 2 november 2022 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan in de zaak over het Porthos-project en de bouwvrijstelling. Daarmee voldoet de bouwvrijstelling niet meer aan het Europese natuurbeschermingsrecht.

    Het bestemmingsplan kan in overeenstemming met artikel 2.7, eerste lid, Wnb (gebiedsbescherming) toch worden vastgesteld. Woningbouwontwikkelingen tot 50 woningen die op 8 kilometer afstand van een natuurgebied zijn gelegen hebben geen depositie op Natura 2000-gebieden tot gevolg. En dit initiatief bestaat uit minder dan 50 woningen.

    In het bestemmingsplan is hier een passage over opgenomen.

     

    Vervolg

    Na vaststelling wordt het bestemmingsplan bekendgemaakt en 6 weken ter inzage gelegd. In die termijn kan door belanghebbenden bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep worden aangetekend. Het bestemmingsplan treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Mits binnen de beroepstermijn bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen verzoek om een voorlopige voorziening is ingediend.

  • 4c Huisvestingsverordening Venlo 2023 (RV 2022-84)

    20.25 - 20.50 uur
    Discussiestuk
    6 documenten
    Archief film Gepauzeerd
    5
    Fragmenten
    Fragment 1 00:00:03 Download Afspelen
    Sprekersfragmenten
    Er zijn geen sprekersfragmenten
    Tijdformat: hh:mm
    Er is geen actieve pagina
    vergroten Sluiten

    Portefeuillehouder: wethouder Verhaegh
    Sessievoorzitter: Stefan Hügues

    Voorstel:
    1. Kennisnemen van het onderzoeksrapport van Companen.
    2. De bijgaande Huisvestingsverordening Venlo 2023 vaststellen.

    Aanleiding:
    Per 1 januari 2022 is het door een aanpassing van de Huisvestingswet mogelijk om te werken met de regeling opkoopbescherming. De regeling voorziet erin dat een gemeente gebieden kan aanwijzen waar een deel van de koopvoorraad wordt beschermd tegen het opkopen van koopwoningen door beleggers.
    Het is noodzakelijk om een huisvestingsverordening vast te stellen om gebruik te kunnen maken van de regeling opkoopbescherming.

    Effect:
    Door middel van de huisvestingsverordening, waarin de regeling opkoopbescherming is opgenomen, worden in Venlo gebieden aangewezen waar het niet langer mogelijk is om woningen op te kopen voor verhuur. De eerste vier jaar na aankoop geldt in beginsel een zelfbewoningsplicht in de aangewezen wijken voor woningen onder de ingestelde prijsgrens.
    Hiermee wordt geprobeerd de positie van koopstarters te verbeteren en wijken waar de leefbaarheid onder druk staat te beschermen tegen het opkopen ten behoeve van kamerverhuur.

    Toelichting;
    Omdat de regeling opkoopbescherming sterk ingrijpt in het eigendomsrecht, is het niet mogelijk om de regeling zomaar in te stellen. Er moet aangetoond worden dat het instellen van de regeling gerechtvaardigd is. Dit kan op basis van twee redenen: schaarste en leefbaarheid en beiden spelen in Venlo.
    Op basis van WOZ-gegevens is de prijsgrens waaronder woningen beschermd moeten worden voor opkopen gesteld op € 306.000,-. Daarnaast is het aanwijzen van de gebieden waar de opkoopbescherming van kracht is van belang. In de tabel in het raadsvoorstel zijn de wijken en buurten opgenomen waar is vastgesteld dat instellen van de regeling opkoopbescherming zinvol en te onderbouwen is.
    Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij het toch mogelijk is de woning die onder de regeling valt te verhuren. Deze uitzonderingen zijn in de verordening opgenomen en hiervoor moet een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente Venlo.

    De regeling opkoopbescherming is alleen van toepassing op woningen die verkocht worden na ingang van de regeling. Dat betekent dat bestaande verhuursituaties niet onder de regeling vallen en gewoon mogen voortbestaan.

    Financiën:
    Niet van toepassing.

    Communicatie:
    Na vaststelling van de huisvestingsverordening zullen relevante partijen, zoals makelaars, hypotheekverstrekkers, notarissen etc. geïnformeerd worden over de regeling opkoopbescherming

    Vervolg:
    Met de huisvestingsverordening is het kader vastgesteld waarbinnen de regeling opkoopbescherming uitgevoerd moet worden

Deelvergaderingen

Vorige Overzicht

Algemene stemmingen

Uitklappen Inklappen