Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 15 oktober 2015 19:00:00
Algemene vergader informatie
Behandeling van de Programmabegroting
Voorzitter Merve Karaman
Portefeuillehouder College van B&W
Toelichting
Op 8 oktober is de raad tijdens de beeldvormende bijeenkomst geïnformeerd over de Programmabegroting 2016. In de oordeelsvormende bijeenkomst van donderdag 16 oktober wordt de raad de ruimte geboden om argumenten met elkaar uit te wisselen en een oordeel te vormen over de voorstellen van het college. Verder kunnen politieke vragen worden gesteld aan het college over de programmabegroting en de andere bijbehorende raadsvoorstellen.
Wijze van behandeling
Gestart wordt met de VoRap. Dit raadsvoorstel wordt apart behandeld. Vervolgens wordt de
Programmabegroting en de Nota Grondbedrijf integraal besproken.
Het accent van de discussie komt te liggen op de bespreking van het raadsvoorstel nr. 59 over de Programmabegroting 2016-2019. Misschien overweegt u om een motie of amendement in te dienen? Dan is dit een gelegenheid om dit alvast aan te kaarten,
argumenten met elkaar uit te wisselen en een eerste reactie te peilen. Is daar draagvlak voor of zijn er andere gemeenschappelijke interesses?
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
nog geen vragen ingediend
Stemmingen
-
De behandeling van de Programmabegroting start met de behandeling van de Voortgangsrapportage 2015 (VoRap 2015). De VoRap is een afwijkingenrapportage op hoofdlijnen. De VoRap is bedoeld om de raad op de hoogte te stellen van de afwijkingen en bijsturingsmaatregelen in de uitvoering ten opzichte van de vastgestelde programmabegroting 2015-2018. Deze worden per programma toegelicht. Opgemerkt wordt dat er weinig opvallende afwijkingen zijn te melden en ook dat de financiële effecten van deze afwijkingen relatief gering in omvang zijn. Noemenswaardig zijn de nieuwe bestemmingsreserves die worden ingesteld voor het Cultuurfonds, Toeristische Recreatief Actieprogramma en Geluidskwaliteit. De knelpunten en budgettaire voordelen uit de VoRap zijn te vinden op pagina 8. Nieuwe voorstellen zijn te vinden op pagina 40 - 42.
Na verwerking van de beleidswijzingen uit de VoRap is de begroting sluitend.Wat ligt voor?
De raad wordt gevraagd om te besluiten tot:
• Vaststellen van de bijgevoegde Voortgangsrapportage 2015;
• Aanpassing van de begroting 2015 door akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen in de VoRap.
• Het instellen van de bestemmingsreserves ‘Cultuurfonds’, ‘Toeristische Recreatief Actieprogramma’ en ‘Geluidskwaliteit’; bijlage I ‘Overzicht reserves en voorzieningen’.
• De mutaties toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves van resp. € 4,805 miljoen en € 8,820 vast te stellen overeenkomstig de staat van Reserves en Voorzieningen; bijlage I.
• De mutaties toevoegingen en onttrekkingen aan de voorzieningen van resp. € 0,188 miljoen en € 1,289 miljoen vast te stellen: bijlage I de staat van Reserves en Voorzieningen.Stemmingen
-
• a. Programmabegroting 2016-2019.
(RV 2016-59)• b. Nota Grondbedrijf 2015
(RV 2016-61)
3a. Programmabegroting 2016 (RV 2016-59)In grote lijnen volgt de Programmabegroting 2016-2019 de kaders zoals die door de raad in het voorjaar bij de kadernota zijn vastgesteld. Verder wordt rekening gehouden met nieuwe ontwikkelingen en onzekerheden. Het positieve begrotingssaldo wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Doel daarbij is om de ratio weerstandsvermogen aan het eind van de meerjarenraming 2016-2018 weer op het gewenste niveau te kunnen brengen.
Weerstandsvermogen
Vastgesteld kan worden dat aan de langste economische recessie sinds de jaren '30 van de vorige eeuw een einde is gekomen. Opgemerkt wordt dat de ontwikkelingen van de afgelopen jaren een stevige wissel hebben getrokken op het vermogen van de gemeentelijke organisatie om nieuwe ambities ter hand te nemen of onvoorziene financiële tegenvallers op te vangen. De marges zijn smal en dus is volgens het college bestuurlijke behoedzaamheid op zijn plaats. In de begroting die nu voorligt, wordt daarom het begrotingsoverschot ingezet ter versterking van de relatief zwakke positie van het weerstandsvermogen en de relatief hoge schuldpositie.Decentralisaties
Meer dan de helft van de begrote lasten in 2016 wordt verwacht in de programma’s “Participatie en Werkgelegenheid” en “Zorg en Welzijn” ( €202 miljoen). Dit wordt met name veroorzaakt door de lasten binnen het sociaal domein als gevolg van de decentralisatie. Vanaf dit jaar is de gemeente formeel verantwoordelijk voor de nieuwe gedecentraliseerde taken op het sociaal domein. Dit jaar staat in het teken van de transitie en het borgen van de continuïteit van zorg. Ondertussen zijn de eerste stappen gezet om de beoogde transformatie vorm te geven. De komende periode wordt ingezet om samen met aanbieders het aanbod van de bestaande maatwerkvoorzieningen transparanter en overzichtelijker te maken. Ook in 2016 worden de ontwikkelingen nauwlettend gevolgd om inhoudelijk en financieel op koers te blijven.Focus
Inhoudelijk vertrekpunt voor 2016-2019 is de strategische visie Venlo 2030, met Venlo als economisch krachtige, maar ook sociaal vitale stad,’ Venlo Kansenstad’. In 2015 zijn in dat kader een aantal projecten uitgevoerd of worden binnenkort afgerond. Het nieuwe stadskantoor is wellicht het meest aansprekende voorbeeld. De komende periode wordt verder ingezet op:
• De uitgaven voor cultuur liggen in Venlo op een iets beneden gemiddeld, maar acceptabel niveau. Tegen deze achtergrond worden in deze begroting geen financiële voorstellen meer opgenomen die het cultuurdomein raken.
Bij het thema 'Regionalisering' staat, analoog aan het door uw raad genomen initiatief 'De Grens', ook de versterking van de relatie met Duitsland op het programma.
Voor Museum van Bommel van Dam wordt het traject naar verzelfstandiging voortgezet.
• De opening van het nieuwe C2C-stadskantoor vormtVergaderstukken
Stemmingen
-
Toelichting
Ieder jaar stelt de gemeenteraad op basis van de Gemeentewet de belastingverordeningen vast. De raad wordt hierbij gevraagd in te stemmen met de belastingverordeningen voor 2016, het betreft in totaal 11 verordeningen.De belangrijkste mutaties/opmerkingen voor 2016 zijn:
• Verhoging van de tarieven OZB is gebaseerd op een correctie van 1,9% op de OZB-raming en de waardeontwikkeling;
• De riool- en afvalstoffenheffing zijn kostendekkend bepaald op basis van eerder door de raad vastgestelde beleidsuitgangspunten;
• De afvalstoffenheffing wordt met een extra bedrag verlaagd;
• De tarieventabel, titel 2 omgevingsvergunningen, is op diverse onderdelen bijgesteld en verduidelijkt;
• Een aantal rijks gerelateerde leges (o.a. reisdocumenten, rijbewijzen) kunnen in een later stadium nog veranderen en worden aangepast, hierbij zijn de gemeenten afhankelijk van de informatievoorziening vanuit het Rijk;
• Binnen de legesverordening (titel 1) is hoofdstuk 7 (abonnementen) vervallen.Vervolg
In het kader van de herwaardering worden panden momenteel opnieuw getaxeerd (peildatum 1-1-2015). Een eventuele waardedaling of –stijging leidt tot aanpassing van het tarief, maar gemiddeld niet tot een hogere belastingaanslag (m.u.v. inflatiecorrectie).
Medio oktober wordt de raad geïnformeerd over de herwaardering van de WOZ waarde.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering