Vergadering : Oordeelsvormende raadsvergadering, 21 november 2018 19:00:00
Algemene vergader informatie
Doel van Oordeelsvorming
a. Per onderwerp debat tussen fracties, uitwisselen van en doorvragen op argumenten met als doel tot een goede afweging te komen van voor- en nadelen. Dit alles vindt plaats in één discussieronde.
b. Te nemen beslissing per onderwerp
Terug in de volgende sessie Oordeelsvorming.
Rijp voor behandeling in de raad: Hamerstuk / Debatstuk. Terug naar het college.
c. Vragen
Vragen aan het college over ontvangen raadsstukken horen primair thuis in de
Beeldvormende Bijeenkomst in week I. Raadsleden konden deze vragen indienen tot de
maandag daarvóór, 9.00 uur.
Met technische vragen over de raadsstukken kunnen raadsleden zich te allen tijde
rechtstreeks wenden tot de steller van het betreffende stuk. Dit kan, zoals gebruikelijk,
telefonisch of per e-mail. Raadsleden kunnen vragen voor de rondvraag (over niet geagendeerde onderwerpen) tot
maandagmorgen uiterlijk 09.00 uur voorafgaand aan de bijeenkomst indienen bij de raadsgriffie, Margo Beijers. tel. 077 – 359 95 30, m.beijers@venlo.nl.
d. Agenda
Met betrekking tot de aanvangstijden in deze agenda moet u rekening houden met een
marge van maximaal 30 minuten.
Opties bij deze vergadering
vergaderstukken (2)
Agenda
Hoofdvergadering
-
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: namens het collegeHuub van Eijck, GroenLinks:
op 12 november mochten wij uit dagblad de Limburger vernemen dat in geheel Limburg nog ongeveer een derde van de te huisvesten statushouders t.w 523 van de geplande 1576 geen woning heeft. Dit betekent dat Limburg landelijk op een na het slechtst presteert na noord Holland. Venlo loopt eveneens achter met nog ca. 33 procent te huisvesten statushouders.
Dit roept bij GroenLinks. Venlo de volgende vragen op ;
• kan er een verklaring gegeven worden waarom Limburg het op dit gebied relatief slecht doet?
• Is er een verklaring te geven waarom Venlo 33 procent van de haar toegewezen statushouders nog niet geplaatst heeft ondanks eerdere toezeggingen dat dit wel zou lukken
• Gaat Venlo met de geconstateerde achterstand de doelstelling halen om in 2018 ook de laatste 46 van 140 statushouders te huisvesten en welke extra inspanning zal daarvoor gedaan worden.
• Kan het college aangeven wat hierbij de verantwoordelijkheid is van de gemeente en welke verantwoordelijkheid de woningcoöperaties hierbij hebben. In hoeverre heeft bijv. De gemeente zicht op de beschikbare sociale woning voorraad?
• Is er al zicht op het aantal statushouders dat volgend jaar aan Venlo zal worden toegewezen en wordt hier al op geanticipeerd, c.q. Kan hier al op geanticipeerd worden?Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder PeetersHAMERSTUK
Toelichting:
Voorgesteld wordt dit bestemmingsplan vast te stellen, zonder exploitatieplan, omdat de gemeente Venlo nu nog eigenaar is van het betreffende perceel.na realisatie van de parkeerplaatsen wordt dit perceel verkocht aan Berben B.V,Het planvoornemen voorziet in het planologisch-juridisch verankeren van vijf parkeerplaatsen op een locatie op de hoek Baarlosestraat en de Maasbreesestraat.
Hiermee komt de gemeente haar verplichting na aan Berben B.V. om het afgesproken aantal parkeerplaatsen te leveren.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 15 maart 2018 tot en met 25 april 2018 ter inzage gelegen. Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder PeetersToelichting:
De verordening parkeerbelasting 2019 en de parkeerverordening 2019 geven uitvoering aan de vastgestelde koers voor een eenvoudiger en klantvriendelijker parkeerbeleid.
De verordening parkeerbelasting regelt het betaald parkeren, zoals de tarieven. De parkeerverordening regelt de uitgifte van vergunningen en dergelijke.
Voorgesteld wordt, nu geen wijzigingen door te voeren, doch wel voorjaar 2019 een brede maatschappelijke én vervolgens politieke discussie te voeren op inhoud.Op 5 september jl. bent u als raad beeldvormend geïnformeerd over de resultaten van een evaluatie m.b.t. het parkeerbeleid en de voorgestelde maatregelen die daaruit naar voren zijn gekomen. Hierover is geen overeenstemming bereikt met vertegenwoordigende partijen en de achterban voelt zich onvoldoende gehoord. Derhalve stelt het college voor om alle wijzigingen die gevoelig liggen of negatief kunnen uitpakken (bijvoorbeeld minder rechten of hogere tarieven) terug te draaien en voor 2019 uit te gaan van het beleid en de regelgeving zoals ook in 2018 van toepassing was.
Hierdoor zal het overgrote deel van de bewoners en ondernemers geen wijzingen merken ten opzichte van dit jaar.
Voorjaar 2019 zal worden gestart met een brede evaluatie (vertegenwoordigende partijen, maar ook verder iedereen die betrokken wil worden). Ook de raad zal hierin actief worden meegenomen. Daar waar de afgelopen jaren vooral energie is gestoken in het vereenvoudigen van het parkeerbeleid zijn strategische thema’s als duurzame mobiliteit en een brede discussie over tarieven onderbelicht gebleven.
Zoals reeds aan de raad is toegezegd zal in 2019 het parkeerbeleid voor de langere termijn worden vastgesteld en een plek krijgen in de het nieuwe mobiliteitsbeleid.Het raadsvoorstel bevat twee raadsbesluiten, namelijk de verordening parkeerbelasting 2019 en de parkeerverordening 2019. Omdat deze documenten nauw verwant zijn met elkaar is ervoor gekozen deze in een raadsvoorstel samen te voegen.
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder PeetersHAMERSTUK
De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan ‘Oude Arenborgweg’ vast te stellen. Het bestemmingsplan is nodig om een woning op te richten aan de Oude Arenborgweg nummer 1461 in Venlo. Zie ook RIB 2018-85. Dit plan past verder binnen de uitgangspunten van het rijks-, provinciaal, regionaal en gemeentelijk beleid. De aspecten bodem, geluid, milieu, lucht, flora en fauna, archeologie, verkeer en externe veiligheid vormen geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.
Zienswijzen
Op het ontwerp bestemmingsplan zijn 2 zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen hebben betrekking op aantasting van het woon en leefklimaat en overlast. In hoofdzaak gaan de zienswijzen over: kamerbewoning, geluids- en verkeersoverlast. De zienswijzen worden niet overgenomen. Voor een verdere reactie van het college zie de concept-nota van zienswijzen.Kosten
Een exploitatieplan is niet nodig. De kosten voor de aansluiting van het bouwperceel op de openbare ruimte en op nutsbedrijven zijn namelijk als kruimelgeval uitgezonderd van de plicht om een exploitatieplan vast te stellen. Voor de aanvraagkosten van de omgevingsvergunning voor de inrit worden leges in rekening gebracht , de mogelijke ontsluitingskosten op de openbare weg worden privaatrechtelijk overeengekomen met de initiatiefnemer. Met de initiatiefnemer is verder een planschadeverhaalsovereenkomst gesloten.Vervolg
Na vaststelling door de gemeenteraad wordt het bestemmingsplan gepubliceerd en ter inzage gelegd. Binnen de inzage termijn kan door belanghebbenden rechtstreeks beroep worden ingediend bij de Raad van State. De dag na afloop van de inzage termijn treedt het bestemmingsplan in werking, mits geen voorlopige voorziening wordt getroffen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder PeetersDe raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan Hotel Maashof vast te stellen (zie RIB 2018-68). Het bestemmingsplan is nodig voor de uitbreiding van het hotel met 30 hotelkamers en een wellness/sauna aan de westzijde van het hotel. Aansluitend op de bestaande bebouwing en in dezelfde stijl wordt de uitbreiding uitgevoerd in een halfverdiepte bouwlaag (souterrain) met daarboven één bouwlaag met kap. Verder wordt een extra bijgebouw aangelegd aan de oostzijde bij de forelvijvers met ondersteunende horeca en extra parkeergelegenheid voor 50 auto’s (aan de overzijde ten noorden van het hotel).
De ontwikkeling draagt bij aan de instandhouding en versterking van het toeristische en zakelijke recreatieve voorzieningenniveau in de kern Boekend en aan versterking van het bestaande landschap door de ontwikkeling van bos Berendonksweg. Als recreatieve functie draagt Hotel Maashof bij aan een goede balans tussen agrarische productie, natuur, water, recreatie en cultuurhistorie. Daarmee past de voorgenomen ontwikkeling binnen het beleid zoals omschreven in de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo en treden er geen negatieve ruimtelijke en stedenbouwkundige effecten op voor de omgeving. Op het ontwerp plan zijn geen zienswijzen ingediend.
Om de ontwikkeling mogelijk te maken, wordt 900 m2 bosgrond gecompenseerd via een regeling met Stichting het Limburgs Landschap. Deze boscompensatie wordt gerealiseerd aan de Berendonksweg.Reactie provincie
Op verzoek van de Provincie de onderbouwing in het kader van de “Ladder voor duurzame verstedelijking” nader uitgewerkt. De conclusie blijft hetzelfde: de uitbreiding van Hotel Maashof is in overeenstemming met de Ladder. Het gaat hier een ondergeschikte wijziging.Kosten
Voor dit bouwplan is er geen exploitatieplan nodig, omdat er geen aanpassing nodig is van de openbare ruimte. Daarmee vervalt de noodzaak om kosten te verhalen. De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden gedragen door de initiatiefnemer. Er is een planschadeverhaalsovereenkomst met de verzoeker gesloten voor het afwentelen van eventuele tegemoetkoming in planschade. Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om omgevingsvergunning voor onderhavig bouwplan worden leges geheven volgens de Legesverordening Venlo 2018.Vervolg
Na vaststelling door de gemeenteraad wordt het bestemmingsplan gepubliceerd en ter inzage gelegd. Binnen de inzage termijn kan door belanghebbenden rechtstreeks beroep worden ingediend bij de Raad van State. De dag na afloop van de inzage termijn treedt het bestemmingsplan in werking, mits geen voorlopige voorziening wordt getroffen.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder PeetersToelichting:
De ingediende zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan Trade Port Noord Herziening Klaver 3 2018 deels over te nemen en voor het merendeel niet, conform bijgaande nota van zienswijzen’. Het bestemmingsplan Trade Port Noord Herziening Klaver 3 2018 met bijbehorende bijlagen gewijzigd vast te stellen, conform de nota van wijzigingen; Het exploitatieplan Trade Port Noord gemeente Venlo 9e herziening met bijbehorende toelichting en bijlagen ongewijzigd vast te stellen. Geen exploitatieplan vast te stellen voor het deelgebied, dat ligt buiten het exploitatieplan TPN
Voorgesteld wordt te besluiten:Aanleiding en doel van deze herziening van het bestemmingsplan is een optimalisatie van de kavelstructuur in Klaver 3A+B.
Klaver 3 maakt deel uit van het in oktober 2012 vastgestelde 'moederplan' bestemmingsplan Trade Port Noord, waarin deze gronden onder andere voor bedrijventerrein (BT) zijn bestemd. Door nieuwe ontwikkelingen en schaalvergroting in de logistieke sector sluiten de structuur en de vorm van de uitgeefbare gronden van Klaver 3 niet meer aan op de marktvraag. Het huidige bestemmingsplan is onvoldoende flexibel om op deze gewijzigde vraag te kunnen inspelen.
Daarnaast heeft de huidige klant in Klaver 3a aangegeven uit te willen breiden, om van het
distributiecentrum een Europese Hub te kunnen maken.
Omdat dit van economisch belang is voor de regio, stelt het college voor een herziening van het bestemmingsplan uit te voeren, om uitbreiding mogelijk te maken van Klaver 3A naar Klaver 3B.De voorgestelde wijzigingen behelzen uitsluitend structuur-/vormveranderingen, waarbij
de totale oppervlakte uitgeefbaar bedrijventerrein en de toegestane categorieën
bedrijvigheid niet wijzigen.Ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpbesluit exploitatieplan 9e herziening hebben ter inzage gelegen van 5 juli 2018 tot en met 15 augustus 2018. Er zijn twee zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan. De zienswijzen geven aanleiding tot het aanbrengen van enkele summiere wijzigingen in het bestemmingsplan, zoals verwoord in de nota van wijzigingen. (Tegen het ontwerpbesluit exploitatieplan 9e herziening zijn geen zienswijzen ingediend).
De vaststelling van het voorliggende bestemmingsplan heeft tot gevolg dat ook het exploitatieplan voor Trade Port Noord dient te worden herzien (9e herziening).
Voor het deelgebied van Klaver 3, dat buiten het exploitatieplan Trade Port Noord ligt, wordt aan de raad voorgesteld, geen exploitatieplan vast te stellen. Op dit gebied is een anterieure overeenkomst met het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo van toepassing waarmee kostenverhaal en de uitvoering van de gemeentelijke locatie eisen is verzekerd.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Duran Yildiz
Portefeuillehouder: wethouder VervoortToelichting:
In 2010 werd de nota ‘Ruimte voor Sport in Venlo’ (2010-2020) vastgesteld, gevolgd door de ‘Sportvisie Venlo’ 2013-2018. Met de nieuwe Venlose Sportvisie zetten we een nieuwe stip op de horizon en bepalen we de accenten voor de komende jaren. Rekening houdend met tal van snelle veranderingen, trends en ontwikkelingen in de samenleving. Uitgangspunt is dat iedere Venlonaar de kans moet krijgen om een leven lang te sporten.Werkwijze:
Na een eerste verkenning met de gemeenteraad ( januari 2018) zijn, in samenwerking met interne en externe partners, thema’s gekozen en heeft daarop een verdiepingsslag plaats gevonden (maart t/m augustus 2018). Alle input is verwerkt en dat heeft geresulteerd in de eerste contouren van de nieuwe sportvisie. De raadsnotitie geeft hiervan een korte impressie.
De zienswijze van de raad tijdens de behandeling van de raadsnotitie zal verwerkt worden, tezamen met alle bevindingen die opgehaald worden bij de betrokken partners.
In het begin van 2019 zal de nieuwe Venlose Sportvisie ter vaststelling aan de raad worden voorgelegd.Inhoudelijk:
De gekozen thema’s zijn onder te brengen in een deel sportontwikkeling (software) en een deel sportvoorzieningen (hardware).Sportontwikkeling
Wij leren bewegen
Hiermee willen we goed en gezond bewegen meegeven als basis voor iedereen.
Voorgestelde accenten:
• Sport en Bewegen levert een belangrijke bijdrage aan thema’s als gezondheid, participatie, leefbaarheid en heeft een grote aantrekkingskracht voor Venlo. Sport zetten we in als middel ter realisatie van effecten op het gebied van jeugd(zorg), onderwijs, gezondheid (preventie), (maatschappelijke) participatie, cultuur en leefbaarheid in de wijken (dit accent is herijkt uit de sportvisie Venlo 2013 t/m 2018);
• We zetten sport en bewegen preventief in om onze (schoolgaande) jeugd en jongeren een gezonde leefstijl aan te leren;
• Samen met het onderwijs en betrokken partners zorgen we voor een gemeenschappelijke aanpak met als doel schoolgaande jeugd te stimuleren om blijvend te bewegen, gezond te leven en vooral lekker in hun vel te laten zitten. De bedoeling is om een gezonde leefstijl vast te houden. Bij ons beweegt iedereen
Sport en bewegen moet mogelijk zijn voor iedereen in elke levensfase (jong en oud, dus ook voor de meest kwetsbare inwoners.
Voorgestelde accenten:
• Sport en bewegen levert een belangrijke bijdrage aan thema’s als gezondheid, participatie, leefbaarheid en heeft een grote aantrekkingskracht voor Venlo. Sport zetten we in als middel ter realisatie van effecten op het gebied van jeugd(zorg), onderwijs, gezondheid(preventie), maatschappelijke) participatie, cultuur en leefbaarheid in de wijken (dit accent is herijkt uit de sportvisie Venlo 2013 t/m 2018)
• Wij zetten sport en bewegen preventief in om onze (kwetsbare) inwoners, ongeacht in welke levensfase, gezond en vitaal te houden en waar nodig mee te laten doen in onze samenleving;
• We faciliteren laagdrempelig sport- en beweegaanbod in de wijk voor onze (kwetsbare) inwoners. Hierbij nemen we zoveel mogelijk beperkingen weg in het aanbod.Sportvoorzieningen
Onze ruimte nodigt u uit
We willen dat onze ruimte en onze leefomgeving aantrekkelijk zijn en uitdagen om te gaan ( en te blijven) bewegen.
Voorgestelde accenten:
• We faciliteren de ongeorganiseerde sporter door het thema sport en bewegen integraal mee te nemen in de (her)inrichting van de openbare ruimte;
• Sportkernen/sportparken en schoolpleinen zijn zoveel mogelijk openbaar toegankelijk voor de wijk en bieden mogelijkheden om ook andere functies dan sport te herbergen.Wij zijn spelbepalers (sportaccommodaties)
Het is noodzakelijk om nieuwe ofwel herijkte accenten voor onze sportaccommodaties te leggen.
Voorgestelde accenten:
• We faciliteren niet de verenigingen maar de sportkernen/sportparken. Hiermee faciliteren we de georganiseerde sport in Venlo;
• Het aantal sportparken wordt afgesteld op de toekomstige behoefte van de georganiseerde sport in Venlo;
• Daar waar samenwerking tussen en clustering van vereniging en/of andere maatschappelijke partners in financieel, ruimtelijk of maatschappelijk opzicht voordelen oplevert voor deze partners en/of gemeente, vervult de gemeente een sturende, ondersteunende en indien noodzakelijk dwingende rol (dit accent is afkomstig uit de nota ‘Ruimte voor Sport in Venlo’). Dit accent vraagt om een herbevestiging.
• Het beheer en onderhoud van sportaccommodaties en –voorzieningen wordt gedeeld met sportverenigingen en andere maatschappelijke partners (dit accent is afkomstig uit de nota ‘Ruimte voor Sport in Venlo’). Dit accent vraagt om herbevestiging;
• Investeren in veldaccommodatie en gebouwen op een duurzame wijze.Vraag aan de raad:
• Wat is uw zienswijze ten opzichte van de accenten in deze raadsnotitie?
• Welke accenten mist u of behoeven volgens uw zienswijze extra aandacht?Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Hans van Soest
Portefeuillehouder: burgemeester ScholtenDe raad wordt voorgesteld om de 11e wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Venlo (APV Venlo) vast te stellen. Dit als gevolg van een aanpassing van de Model APV van de VNG, ten gevolge van ontwikkelingen in de rechtspraak en wetswijzigingen. Het overgrote deel (meer dan 100) van de door de VNG voorgestelde wijzigingen wordt nu nog niet overgenomen (tekstueel of wetstechnisch van aard). Hier is voor gekozen omdat de verwachting is dat de APV binnen afzienbare tijd geheel herzien wordt in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Voorts wordt voorgesteld wordt om in de APV het verbod op te nemen om bij extreme koude de nacht in de open lucht door te brengen. Voor meer informatie zie het raadsvoorstel.Vergaderstukken
Stemmingen
-
Voorzitter: Hans van Soest
Portefeuillehouder: wethouder SchatorjéToelichting:
De 5e wijziging van de verordening heeft betrekking op de kaders voor criteria voor een maatwerkvoorziening, de regels voor de hoogte van het persoonsgebonden budget (pgb) en regels voor de bijdrage in de kosten van voorzieningen.
Met de voorgestelde beleidsaanpassingen wordt het proces efficiënter ingeregeld, biedt het duidelijkheid en meer grip op de kosten.Concreet hebben de voorgestelde wijzigingen betrekking op:
o Woonvoorzieningen:
o het voortaan toepassen van een prijslijst voor standaard woningaanpassingen (college stelt vervolgens deze prijslijst vast);
o het inwinnen van bouwkundig en/of bijbehorend sociaal/medisch advies bij een gecontracteerde adviseur bij zeer complexe woningaanpassingen;
o financiële tegemoetkoming voor verhuizen van max. € 3000,=, zonder eigen bijdrage (dit bedrag is gelijk aan de ‘oude/huidige’ regeling).
o Sporthulpmiddelen:
o het vaststellen van maximale bedragen en criteria. Dit geeft een grondslag voor begrenzing en draagt bij aan het grip krijgen op de kosten.
o
o Weigering/intrekking van maatwerkvoorzieningen:
o het betreft regels voor het weigering/intrekking van een maatwerkvoorziening. Om deze beter op elkaar te laten aansluiten en te verduidelijken voor toepassing in de praktijk.De adviesraad Sociaal Domein is op 22 oktober jl. geïnformeerd. Hieruit kwamen toen geen bezwaren naar voren die kunnen leiden tot een negatief advies. De formele reactie van de adviesraad wordt binnenkort verwacht.
Vergaderstukken
Stemmingen
-
Stemmingen
Algemene stemmingen
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering